ФОРМУВАННЯ ФАХОВО СПРЯМОВАНИХ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ ЗАСОБАМИ ЗАДАЧ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-1-7Ключові слова:
фахово спрямовані предметні компетентності, медична і біологічна фізика, задачний підхід, майбутні лікарі.Анотація
Глобалізаційні та темпоральні виклики, насамперед ті, що обумовлені широкомасштабною військовою агресією рф проти України та пандемією COVID-19, змушують здійснювати підготовку в особливих умовах, з якими не доводилося стикатися професійній освіті раніше. Довелося переосмислити, змінити та переоцінити практично кожен аспект освітнього процесу: формат проведення занять, арсенал та способи використання освітніх засобів, методи оцінювання тощо. Метою роботи є дослідження дидактичного потенціалу фахово орієнтованих задач у формуванні комплексу фахово спрямованих предметних компетентностей майбутніх лікарів; розроблення технологічної моделі навчання природничих дисциплін на засадах задачного підходу. Авторами здійснено аналіз наукової літератури щодо застосування технологічного підходу до формування фахово спрямованих предметних та загальних компетентностей засобами задач. Показано, що використання тех- нологічного підходу у навчанні МБФ відповідає викликам сьогодення, оскільки орієнтує студентів на самостійну роботу, вимагає дотримання принципу наступності у доборі навчального матеріалу, формуванні знань та умінь і досягається чіткою структурованістю навчального матеріалу, поетапністю оволодіння знаннями, логічною послідовністю оптимального поєднання теоретичного, емпіричного та прикладного застосування знань та умінь. Розроблена модель технології формування фахово орієнтованих загальних та спеціальних компетентностей майбутніх лікарів на основі задачного підходу. Здійснено типологізацію задач з медичної і біологічної фізики з виокремленням таких типів: навчально-пізнавальні – інформаційні (орієнтовані на формування цілісного фундаменту фізичних знань); практико-орієнтовані (теоретичні та прикладні фахово спрямовані) задачі, науково орієнтовані (творчі, характеризуються невизначеністю умов, орієнтовані на отримання нових знань). Проаналізовані особливості реалізації технологічної моделі до формування комплексу фахово спрямованих компетентностей (інтегральної, спеціальної та загальних компетентностей) засобами задач з медичної і біологічної фізики. Показано, що формування компетентностей майбутніх лікарів засобами фахово орієнтованих задач можна розглядати як пропедевтику елементів клінічного мислення.
Посилання
Про затвердження Національної рамки кваліфікації: Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341. Дата оновлення: 25.06.2020. Постанова КМ № 519. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/519-2020-%D0%BF#n10 (дата звернення 25.09.2022).
Про освіту: Закон України від 2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення: 27.10.2022 підстава № 2438-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text (дата звернення: 28.11.2022).
Про вищу освіту: Закон України від 2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення: 27.10.2022 підстава № 2438-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text (дата звернення: 28.11.2022).
Робоча навчальна програма з навчальної дисципліни МБФ. Національний медичний університет імені О. О. Богомольця : затверджено на засіданні Циклової методичної комісії з природничих дисциплін НМУ імені О.О. Богомольця від 31.08.2022 № 1. URL: http://nmuofficial.com/zagalni-vidomosti/kafedri/department-medical-biologicalphysics/
navchalno-metodychna-robota/ (дата звернення: 12.10.2022).
Ляшенко О.І. Сучасні проблеми навчання фізики в контексті компетентнісного підходу до освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. Кам’янець-Подільськ, 2015. Вип. 21. С. 255-256.
Новікова І.М. Технологія розв’язування задач з медичної і біологічної фізики як засіб фахової підготовки майбутніх лікарів : дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2021. 309 с.
Стучинська Н.В., Новікова І.М. Проектування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2016. Випуск 10 (Ч. 2). С. 142–148.
Стучинська Н.В., Новікова І.М. Імплементація досягнень сучасної фізики у навчальний процес через професійно орієнтовані задачі. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. № 2(115), 2019. С. 48–55.
Гончаренко С.У., Коршак Є.В, Павленко А.І. Розв’язування навчальних задач з фізики: питання теорії і методики / ред. Є.В. Коршака. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2004. 185 с.