THE IMPORTANCE OF THE LATIN LANGUAGE IN THE SYSTEM OF UKRAINIAN MEDICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-2

Keywords:

Latin language, anatomical terminology, clinical terminology, pharmaceutical terminology, Latin language term, professional language

Abstract

The present article deals with the relevance of the use of Latin vocabulary for the formation of highly qualified and competitive specialists in the medical and pharmaceutical fields on the territory of our country, since the Latin language has always been and continues to be an important cultural phenomenon of the modern world. Modern European trends are more focused on the possibility of independent assimilation of educational material by all recipients of the educational process. In view of the urgent need of integrating Ukrainian education into world education, the issue of the importance of the Latin language (as a kind of building material) for professional mastery of terminological vocabulary is becoming more and more urgent. The main attention is paid to the role of skills for optimizing the communication process of specialists in medicine, which includes the conscious and competent application of medical terms of anatomichistological, clinical and pharmaceutical direction, as well as the ability to analyze, form medical terms, distinguish certain frequency segments, competently draw up the Latin part of the prescription. The main aspects of the formation of the terminological vocabulary of three main subsystems of medical terminology are considered. Attention is drawn to the construction of medical terms for comparison and comparison with their Ukrainian counterparts, because understanding the principles of creating this terminological vocabulary makes it possible to clearly remember the terms (and later their appropriate use) with minimal time spent on the study process. The main grammatical models of anatomical, clinical, pharmaceutical terms are analyzed with the aim of their optimal understanding and memorization. The main factors of the effectiveness of the use of the lexical layer of the Latin language in medical terminology in our time are determined.

References

Іващенко В. Поняття термінопростору: проблема визначення й типологічної диференціації (на матеріалі термінознавчої термінології). У вимірах слова. Львів – Дрогобич : Посвіт. 2019. С. 129–141.

Бондар Н. В. Методи інтерактивного навчання латинської мови у медичних ВНЗ. Молодий вчений. Педагогічні науки. 2016 р. № 12. С. 400–403.

Кочан І. Медична термінолексика очима лінгвіста. Лінгвоекологія: мова медицини: збірник наукових праць за матеріалами всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю 22–23 лютого 2023 року. Львів : Друкарня Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького. 2023. С. 75–81.

Ann Ellis Hanson, Hippocrates: The “Greek Miracle” in Medicine. URL: https://www.ucl.ac.uk/~ucgajpd/medicina%20antiqua/sa_hippint.html.

Yuliia Brazhuk. The sources of metaphorization and peculiarities of the metaphorization process in medical terminology. Science and Education a New Dimension. Philology. V (31), Issue: 118, 2017, BUDAPEST, 2017. P. 20–23.

Ambrose Ch.T. Andreas Vesalius (1514–1564) – an unfinished life. Acta Med Hist Adriat. 2014; 12 (2): 217–230. URL: https://uknowledge.uky.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1064&context=microbio_facpub.

T.V. Savaryn, І.A. Prokop, O.A. Makovska. Synonymy in anatomical terminology. Медична освіта. (3). 2021. 142–147. URL: https://www.researchgate.net/publication/357274374_SYNONYMY_IN_ANATOMICAL_TERMINOLOGY.

Костюк Г. Я., Гнатюк М. С. Застосування анатомічної термінології в наукових публікаціях з медицини. Клінічна анатомія та оперативна хірургія. 2011. Т. 10. № 3. С. 74–75.

Медична термінологія. Навчальний посібник для самостійної роботи студентів з кредитного модуля дисципліни «Анатомія та фізіологія людини. Основи біомедичних знань. Медична термінологія» для здобувачів ступеня бакалавра спеціальності 163 «Біомедична інженерія»: навчальний посібник для студ. спеціальності 163 «Біомедична інженерія». Уклад. О. Я. Беспалова. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2021. С. 61. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/bb8ce053-d852-4357-a1c8-cbacc62839f2/content.

Бражук Ю. Б. Натуроморфний метафоричний компонент у складі анатомічних термінів. Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики : зб. наук. пр. М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Вип. 25. Київ : Логос. 2014. С. 55–67.

Хирівська Г. Тематична класифікація української фармацевтичної термінології. Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2018. № 890. С. 70–74.

Бицко Н. І. Реалізація інноваційних методів викладання курсу «Латинська мова та основи медичної термінології». Клінічна та експериментальна патологія. 2020. Т. 19. № 1 (71). С. 160–163.

Сліпчук В. Л. Професійна підготовка фахівців фармацевтичної галузі в Україні (ХХ – початок ХХІ століття) : монографія / за ред. д-ра пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України Я. В. Цехмістера. Київ : Едельвейс. 2017. 520 с.

Стучинська Н., Новікова І. Проектування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2016. Вип. 10 (2). С. 142–148. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/NZ PMFMTO/article/viewFile/1059/1039.

Published

2024-07-11

How to Cite

Brazhuk, Y., & Drozhevska, A. (2024). THE IMPORTANCE OF THE LATIN LANGUAGE IN THE SYSTEM OF UKRAINIAN MEDICAL EDUCATION. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 9–15. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-2