ВПРОВАДЖЕННЯ МОДЕЛЕЙ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-6

Ключові слова:

змішане навчання; моделі змішаного навчання, майбутні магістри медицини, здобувачі освіти

Анотація

Показано важливість підготовки майбутніх магістрів медицини в умовах змішаного навчання, що передбачає ефективне поєднання різних форм і методів роботи на заняттях та в позааудиторній роботі. Обґрунтовано чинники якісного впровадження змішаного навчання в освітній процес підготовки майбутніх фахівців, що ґрунтуються на використанні різних моделей і методів змішаного навчання, персоналізації навчання здобувачів вищої освіти, адаптації здобувачів вищої освіти до навчальної діяльності в закладі вищої медичної освіти в умовах упровадження змішаного навчання, наявності досвіду у викладачів з впровадження в освітній процес різних моделей змішаного навчання, урахування рівня підготовки здобувачів вищої освіти для вибору моделі змішаного навчання. Було підтверджено, що впровадження змішаного навчання в освітній процес підготовки фахівців є ефективним способом організації навчальної діяльності в закладах освіти, оскільки створюються нові можливості щодо доступу здобувачів освіти до навчальних ресурсів та організації освітнього процесу з використанням більшої різноманітності форм, методів, засобів навчання та підходів до його організації. Нами встановлено, що поєднання таких моделей змішаного навчання, як Flex і Face to Face Driver, давали найкращі результати. Модель Flex застосовували для опрацювання теоретичного матеріалу, тобто здобувачі вищої освіти самостійно опрацьовували лекційний матеріал, а під час відео консультацій обговорювалися лише складні питання теми. Модель Face to Face Driver впроваджували під час проведення практичних занять, використовуючи на заняттях віртуальні лабораторії, інтерактивні додатки, хмарні сервіси. Технологічно реалізація змішаного навчання в освітньому процесі здійснювалася нами за допомогою сучасних комунікаційних технологій і пристроїв, які дали змогу представити навчальну інформацію в електронному вигляді, здійснювати комунікацію всіх учасників освітнього процесу за допомогою організації відеоконференцій, забезпечити їх роботу з електронними освітніми ресурсами та проводити опитування й тестування. Як засвідчили результати опитування здобувачів вищої освіти НМУ імені О. О. Богомольця, більшість із них вказує на перспективність впровадження змішаного навчання, оскільки, на їхню думку, воно дає змогу організувати власну навчальну діяльність з конкретної дисципліни в будь-який зручний час і в будь-якому місці, коли потрібна інформація для навчання є постійно доступною, що розширює їхні можливості для отримання знань і формування вмінь. Із цією метою нами запропоновано універсальну структуру електронних навчальних курсів, що обов’язково містить навчально-методичні матеріали, які забезпечують умови для ефективної освітньої діяльності; визначено основні вимоги до їх розроблення. Упровадження електронних навчальних курсів в освітній процес підготовки майбутніх магістрів медицини дало змогу реалізувати декілька моделей змішаного навчання, забезпечує постійний доступ до навчальної інформації, створює можливості для отримання знань і формування предметних умінь у зручний час, надає можливість представляти інформацію в різному форматі (текстові документи, презентації, відео, тощо), збільшує прозорість системи оцінювання (особливо в процесі проведення тестування в онлайн-форматі й автоматичного виставлення балів). Вважаємо, що впровадження змішаного навчання в освітній процес підвищує мотивацію здобувачів вищої освіти, створює можливості для навчання в зручний час, вчить керувати своїм часом, відкриває нові способи подання навчального матеріалу.

Посилання

Бугайчук К. Л. Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів. Інформаційні технології і засоби навчання. 4. 2016. С. 1‒18.

Теорія і практика змішаного навчання : монографія / за ред. В. М. Кухаренко. Харків : Міськдрук, НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.

Коротун О. В. Методологічні засади змішаного навчання в умовах вищої освіти. Інформаційні технології в освіті. 3. 2016. С. 117‒129.

Мізюк В. А. Змішане навчання як інноваційний підхід інтеграції навчального процесу у закладах освіти. Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 3 (66). 2019. С. 172‒177.

Ткачук Г. В. Теоретичні і методичні засади практично-технічної підготовки майбутніх учителів інформатики в умовах змішаного навчання. (автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.02). Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. Київ, Україна. 2019.

Барна О. В. Технологія змішаного навчання в курсі методики навчання інформатики. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2. 2016. С. 24‒37.

Рашевська Н. В. Мобільні інформаційно-комунікаційні технології навчання вищої математики студентів вищих технічних навчальних закладів. (автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.10). Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, Україна. 2011.

Michael B. Horn and Heather Staker. Blended: Using Disruptive Innovation to Improve Schools. San Francisco : Jossey-Bass. URL: https://www.christenseninstitute.org/blended-learning-definitions-and-models/ 2014 (дата звернення: 05.12.2023).

Наливайко Н., Наливайко О. Змішане навчання в медичних закладах вищої освіти. Освітологічний дискурс, 32 (1), 2021. С. 101–111. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.7 (дата звернення: 06.12.2023).

Положення про організацію дистанційного навчання в НМУ імені О. О. Богомольця. URL: https://drive.google.com/file/d/1D5I7c6YioTU6EAt8sc1F9yAu-J_iTRg5/view (дата звернення: 03.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-11

Як цитувати

Слуту, Н. Ю. (2024). ВПРОВАДЖЕННЯ МОДЕЛЕЙ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 29–34. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-6