FORMATION OF DIGITAL COMPETENCE OF FUTURE DENTISTRY
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-8Keywords:
digital competence, blended learning, future dentists, healthcare professionals, digital competence, professional higher education, undergraduate dental educationAbstract
The publication is devoted to the issues of forming the digital competence of future dentists who are getting an education in the structural divisions of the Bogomolets National Medical University (Specialized Medical College and Faculty of Dentistry). The question of forming the digital competence of healthcare staf, namely future dentists, is quite relevant. In the period of quarantine restrictions and martial law, the main goal and task of training competent dentists is to train specialists who will have highly developed communication skills for communication with clients and employees, will be able to think critically, adapt to social and environmental changes, and actively use modern and new information technologies technologies, and will have professional and digital competence formed at a high level. The active development and application of digital technologies in practical activities and the use of interactive teaching methods provokes an update of the requirements and standards of professional training of future dentists in accordance with the demands of modern society. Based on the peculiarities of the provision of dental services in Ukraine and the level of complexity of modern digital equipment and technologies used, it can be stated that for future dentists two competences, professional and digital, are formed in parallel. Presentation of the “Conceptual reference framework of digital competence of health care workers and ensuring the development of IT culture, digital literacy (digital education), cyber security and cyber hygiene of health care workers” developed on the basis of domestic experience and international success in digitalization of the health care sector me (October 6, 2023) is an important step on the way to the formation of digital competence of future dentists. It has been established that for the formation of modern digital competence of future dentists, the work programs of educational disciplines need to be improved, and the list of selective components that influence the formation of an individual educational trajectory needs to be expanded.
References
Наливайко О. Формування інформаційно-цифрової компетентності як результату професійної підготовки студентів класичних університетів. Педагогічний альманах. 2018. № 37. С. 75–81.
Наливайко О. Визначення рівня сформованості цифрової компетентності здобувача освіти за допомогою програми Тhe digital competency wheel. Інноваційні педагогічні технології в цифровій школі : зб. тез доп. міжнар. наук- практ. конф., м. Харків, 15–16 травня 2019 р. Харків, 2019. С. 97–100.
Buinytska O. Self-diagnostic test as one of the tools for determining the level of digital competence of masters. OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY. 2018 DOI: 10.28925/2414-0325.2018.5.2940.
Careerbuilder. Number of Employers Using Social Media to Screen Candidates at All-Time High. URL: www.careerbuilder. com.
Ferrari А. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. European Commission Joint Research Center. Institute of Prospective Technologies Studies.: European Union. 2012. 92 p.
Hargittai E. An Update on Survey Measures of Web-Oriented Digital Literacy Social Science Computer Review. 2009. № 27 (1). С. 130–137.
The digital competency wheel. URL: https://digital-competence.eu/.
Van Deursen A. J. A. M. Internet Skills. Vital assets in an information society. University of Twenteю. 2010.
Vuorikari R., Punie Y., Carretero Gomez S., Van den Brande G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. 2016. URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework.
Zhernovnykova O., Nalyvaiko O., Chornous N. Intelectual competence: essence, components, levels of formation. Pedagogy and Psychology. 2017. № 58. С. 32–41. DOI: 10.5281/zenodo.1116977.
Ю. С. Славінська. Практична значущість цифрових технологій для інтелектуального розвитку майбутніх лікарів-стоматологів https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6701.
Л. В. Батюк, О. А. Жерновникова Формування цифрової компетентності майбутніх лікарів при вивченні освітнього компоненту «Медична інформатика». https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/30833.
Биков В. Ю. та інші. Використання хмарних сервісів в навчанні учнів старших класів предмету «технології». Науково-дослідна робота в системі підготовки фахівців-педагогів у природничій, технологічній і комп’ютерній галузях. 2021. 91 с.
Жалдак М. І., Колін К. К., Мадзігон В. М., Машбиць Ю. І., Підкасистий П. І., Полат Є. С., Чернілевський Д. В. (2020, October). Сучасні інформаційні технології в освіті студентів. Федун І. В, Гладченко О. В. Університет ДФС України (Україна). В сучасному світі розвиток інформаційних технологій став невід’ємною його частиною, що неабияк впливає на розвиток населення. В умовах доволі стрімких змін необхідно змінювати. In XIII Annual Scientific Conference (p. 188).
Morze N. et al. Digital Formats of Learning Outcomes Assessment in the COVID-19 Paradigm: Survey Study //Digital Humanities Workshop. 2021. С. 96–102.
Kuzminska O., Morze N., Varchenko-Trotsenko L., Boiko M., Prokopchuk M. (2021, December). Digital Competence of Future Researchers: Empirical Research of PhD Students of Ukrainian University. In Digital Humanities Workshop (pp. 177–184).
Кучин Ю., Власенко О., Кучеренко І., Микитенко П. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. Фізико-математична освіта, 35 (3), 2022. 41–49. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2022-035-3-006.
Iurii K., Reva T., Stuchynska N., Pavlo M., Inna K., Chkhalo, O. Digital Competence as a Necessary Component of the Professional Competence of Pharmaceutical Industry Employees. 2022. https://archivepp.com/storage/files/article/29590ea4-984e-4e46-a6b6-9d8f80e910a4-HFHhBT2YaG6IBtAF/archiveapp-vol13-iss1-82-87-1280.pdf.
Сілкова О. В., Лобач Н. В. Формування інформаційно-цифрової компетентності у студентів закладів вищої медичної освіти під час вивчення медичних інформаційних систем. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-3.24.
Аналіз комунікативної діяльності учасників освітнього процесу М(Ф)ЗВО залежно від форми навчання. https://doi.org/10.32345/USMYJ.SUPPLEMENT.4.2022.1-80.
Робоча програма з дисципліни «Медична і біологічна фізика з основами медичної інформатики». https://drive.google.com/drive/folders/19dA2h5Yw1zdTeWUkOfK4R0N5pmRFb0Gl.
Робоча програма з дисципліни «Медична і біологічна фізика. Медична інформатика». https://drive.google.com/drive/folders/1ffL75Yh-8l64VQJ7xlirh8bttr7ETmCt.
Біденко Н. В., Остапко О. І. Комунікативна компетентність як важлива складова професійної діяльності лікаря – стоматолога дитячого https://doi.org/10.32345/USMYJ.SUPPLEMENT.4.2022.