FORMATIVE ASSESSMENT OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF MEDICAL UNIVERSITY STUDENTS USING AUTOMATED AND CLOUD SYSTEMS
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-1-10Keywords:
peer assessment, assessment methods, educational process, critical thinking, motivation to study, pedagogical experiment, democratic learning environment, sociocultural communicative competence, interactive learning, evaluation of educational achievementsAbstract
This paper explores a novel method for evaluating students’ academic performances, emphasizing the technique of peer assessment of thematic reports within medical and biological physics courses at Ivano-Frankivsk National Medical University. Significant emphasis is placed on the adoption of contemporary automated platforms, especially Microsoft Forms, which are instrumental in enhancing the transparency and effectiveness of the evaluation process. This approach is characterized by the active participation of students in the evaluation process. They not only assess their peers’ work but are also engaged in self-reflection on their own academic accomplishments. The evaluation includes various elements, including the presentation’s structure (introduction, logical transitions, and conclusion), content, and the style of presentation (including aspects like posture, voice, and gestures), as well as the use of visual aids. This approach enables students to be engaged in a thorough critical analysis of the content presented and develop an unbiased perspective on the report’s quality. The paper highlights the necessity of maintaining a balance between the perspectives of students and the professional evaluations of teachers. It underlines the crucial role of the teacher’s expert assessment in maintaining the objectivity and integrity of the educational process, despite the valuable input from students. While recognizing student feedback is crucial for encouraging their critical thinking, motivation, and self-reliance, the article also stresses the importance of maintaining emphasis on peer review for a well-rounded educational experience. The conducted pedagogical experiment demonstrates that a complex assessment approach, covering self-evaluation, peer evaluation, and teacher evaluation, aids in developing a comprehensive understanding of the educational content. However, it’s important to acknowledge that these methods, despite their significance, don’t completely eliminate subjectivity in the assessment process. Thus, finding an appropriate balance between different factors of assessment is essential, particularly between the factual content of the educational activities and the socio-cultural communicative skills. The paper underlines the necessity for ongoing research to enhance this evaluative methodology. Specifically, it calls for the development of holistic assessment strategies that can guarantee the objectivity, efficacy, and thoroughness of the educational process.
References
Antonyuk V. Strategy for the development of Higher Education in Ukraine in the context of the requirements for human capital and European integration processes. Herald of the Economic Sciences of Ukraine, No. 1(40), 2021. Рp. 113–119.
Ляшенко О.І., Стучинська Н.В. Оцінювання успішності студентів при модульному вивченні фундаментальних дисциплін у медичному університеті. Перший досвід: помилки та досягнення. Педагогіка та психологія. 2006, № 2(51), С. 44–55.
Стучинська Н.В., Новікова І.М. Проектування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки. Серія «Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти». Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2016. Випуск 10 (Ч. 2). С. 142–148.
Шевчук С.С. Вектори підвищення якості професійної підготовки фахівців у сучасних умовах. Імідж сучасного педагога, № 3(192), 2023. C. 5–10.
Калініна І. Формувальне оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти. Грааль Науки, № 5, 2021. C. 285–290.
Білик Л.В., Камінський В.В., Башкірова Л.М. Адаптація до глобальних змін і викликів часу медичної освіти України. Академічні візії, № 25, 2023. C. 1–13.
Іванченко Ю.М. Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів у закладі вищої освіти : магістер. робота / науковий керівник Т.М. Максименко. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2020. 65 с.
Данилишина К.О. Формування інформаційної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання в університетах : дис. … доктора пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2020. 331 с. URL: http://dspace.vspu.edu.ua/handle/123456789/6381.
Довгань Л. Сучасні підходи та тенденції професійної підготовки майбутніх філологів-перекладачів у системі вищої освіти. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology Theory Experience Problems, № 69, 2023. C. 152–163.
Кормич Л.І., Кормич А.І. Варіативні можливості реформування вищої освіти України в європейському контексті. Актуальні проблеми політики. № 65, 2020. C. 18–25.
Кузнецова О., Штефан Л. Оцінювання у вищій освіті: історичний розвиток й сучасні функції. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. № 60, 2020. C. 66–75.
Богдан К. Що таке формувальне оцінювання, чому воно потрібне учням і які основні виклики. Нова українська школа. Вебресурс НУШ. 2021. URL: https://nus.org.ua/view/shho-take-formuvalne-otsinyuvannya-chomu-vonopotribne-uchnyam-i-yaki-osnovni-vyklyky/.
Бажміна Е. Формувальне оцінювання: цілі, умови, принципи та структура. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». № 4, 2020. C. 130–137.
Чорноус В. Основні критерії та показники сформованості професійної компетентності студентів педагогічних спеціальностей. Актуальнi питання гуманiтарних наук. № 31(4), 2020. C. 232–237.
Шевчук О.Ф. Методика виявлення аномальних рівнів оцінювання студентів-першокурсників. Slovak international scientific journal. № 37(2), 2020. C. 43–49.
Дубина С.О., Хапченкова Д.С., Бондаренко С.В., Федорова І.О. Методики оцінювання успішності студентів під час дистанційного навчання. Медична освіта, № 2, 2022. C. 28–32.
Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : науково-методичний посібник / О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. Київ : Видавництво А.С.К., 2005. 192 с.
Щербань П.М. Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 2004. 207 с.
Гонтар Т.М. Оцінка знань студентів: соціальні аспекти. Удосконалення змісту й технологій оцінювання якості підготовки майбутніх фахівців відповідно до вимог Європейської асоціації якості освіти : матеріали регіонального науково-практичного семінару. 2007. Тернопіль : Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка. С. 21–23.
Фокша О. Педагогічні уміння як основа розвитку педагогічної майстерності викладача іноземної мови. Вісник науки та освіти. № 6(12), 2023. C. 623–634.
Масло І. Особливості оцінювання навчальних досягнень студентів. ІІI Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні тенденції розвитку лінгвістики та лінгводидактики» : збірник матеріалів (11 травня 2022 р.). Рівне : НУВГП, 2022. С. 243–246.
Данилова Л. Методи оцінювання навчальних досягнень студентів при впровадженні модульно-рейтингової системи контролю знань з дисципліни «Економічний аналіз». Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовищі: зимові диспути : тези доп. I Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 6–7 лютого 2020 р. Дніпро, 2020. С. 363–366.
Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія : підручник. Київ : Либідь,1998. 560 с.
Остапович Н.В., Мерена Р.І., Шуфнарович М.А. Оцінювання навчальних досягнень студентів на заняттях з медичної та біологічної фізики з використанням дидактичної гри. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. № 82(4), 2018. C. 58–71.
Wolfsberger J. Frei geschrieben: Mut, Freiheit und Strategie für wissenschaftliche Abschlussarbeiten. utb GmbH. 2021.
Chirico R., & Selders B. (Eds.). Bachelor statt Burnout: Entspannt studieren – Wie geht das? UTB. 2010.