УДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У КОНТЕКСТІ STEM-ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-9Ключові слова:
STEM-освіта, навчальні технології, методична компетентність, медична освіта, підвищення кваліфікації, науково-педагогічні працівники, викладачіАнотація
Актуальність дослідження визначається зростанням потреби у впровадженні освітніх інновацій, що відповідають викликам мінливого сьогодення. Метою дослідження є вдосконалення методичної компетентності науково-педагогічних працівників медичних закладів вищої освіти в контексті STEM-освіти. Серед компетенцій (знаннєвих, уміннєвих) у складі методичної компетентності викладача необхідними для запровадження технологій STEM-освіти, крім традиційних, визначено також специфічні вміння: інтегрувати знання з різних дисциплін доцільно до ситуації та навчального матеріалу, розробляти кейси та проєктно-орієнтовані програми, використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології, застосовувати навички роботи з різними типами даних. Серед навчальних технологій STEM-освіти увагу акцентовано на проєктно-орієнтованому, симуляційному, проблемному навчанні, 3D-принтуванні, машинному навчанні та штучному інтелекті, телемедицині, робототехніці, інформаційно-комунікаційних технологіях із застосуванням комунікаційної мережі об'єктів (Internet of Things). Для розвитку методичної компетентності викладачів на першому етапі пропонується організовувати мультидисциплінарні навчальні курси та семінари зі STEM-освіти. Метою таких заходів є надання допомоги викладачам зрозуміти концепції та принципи STEM-освіти, ознайомитися з інноваційними методами й підходами до викладання дисциплін, практично розвинути навички використання навчальних технологій STEM і налагодити співпрацю між різними кафедрами та факультетами. На другому етапі доцільно планувати профільні спецкурси тривалістю 30 годин (1 кредит), які проводять спеціально навчені тренери із числа викладачів закладу освіти. У висновках підкреслюються переваги від залучення міждисциплінарної інтеграції у навчанні, володіння практикою застосування навчальних технологій і забезпечення ефективного зворотного зв’язку для надання допомоги студентам стати компетентними, успішними та затребуваними фахівцями в епоху цифрових технологій.
Посилання
Sezai Kocabas, Burhan Ozfidan, Lynn M. Burlbaw. American STEM Education in Its Global, National, and Linguistic Contexts. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16 (1). October, 2019. DOI: 10.29333/ejmste/108618 (дата звернення: 12.04.2024).
Hess F., Kelly A., Meeks O. The Case for Being Bold A New Agenda for Businessin Improving STEM Education [Електронний ресурс]. URL: http://nstahosted.org/pdfs/TheCaseForBeingBold.pdf (дата звернення: 14.04.2024).
Science, Technology, Engineering and Math: Education for Global Leadership. 2022 [Електронний ресурс]. URL: https://www.ed.gov/Stem (дата звернення: 15.04.2024).
The State of U.S. Science and Engineering (2024). Science and Engineering Indicators: Alexandria, VA: National Science Foundation. [Електронний ресурс]. URL: https://ncses.nsf.gov/indicators (дата звернення: 12.04.2024).
NRC. Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. Committee on Highly Successful Science Programs for K-12 Science Education. Board on Science Education and Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press, 2011. P. 3 [Електронний ресурс]. URL: https://nap.nationalacademies.org/read/13158/chapter/1 (дата звернення: 16.04.2024).
Ntemngwa C., Oliver J.S. The Implementation of Integrated Science Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Instruction using Robotics in the Middle School Science Classroom. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 2018. 6 (1). Р. 12–40. DOI: 10.18404/ijemst.380617.
Сіпій В. В. STEM-освіта: перспективи впровадження у модельних навчальних програмах для гімназії : зб. матер. ІІІ Всеукр. відкр. наук.-практ. онлайн-форуму «Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії», (Київ, 15–16 червня 2021 р.). Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2021. С. 401–403.
Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) : розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.08. 2020 № 960-р. [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-р#Text (дата звернення 08.04.2024).
Україна 2030е – країна з розвинутою цифровою економікою. Український інститут майбутнього [Електронний ресурс]. URL: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html (дата звернення: 11.04.2024).
Hill J., Stearns, C. Education and certification qualifications of departmentalized public high school-level teachers of selected subjects: Evidence from the 2011-12 schools and staffing survey. NCES 2015-814. Washington, DC: National Center for Education Statistics. 2015. [Електронний ресурс]. URL: https://nces.ed.gov/pubs2015/2015814.pdf (дата звернення: 13.04.2024).
Методичні рекомендації для професійного розвитку науково-педагогічних працівників : наказ Міністерства освіти і науки України від 04.12.2020 № 1504 [Електронний ресурс]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/deyaki-pitannyaprofesijnogo-rozvitku-naukovo-pedagogichnih-pracivnikiv (дата звернення: 10.04.2024).
Про затвердження професійного стандарту на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 23.03.2021 № 610 [Електронний ресурс]. - URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20profesiy_Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf (дата звернення: 12.04.2024).