ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СТОМАТОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-8

Ключові слова:

цифрова компетентність, змішане навчання, майбутні стоматологи, фахівці галузі охорони здоров’я, цифрова компетентність, фахова передвища освіта, додипломна стоматологічна освіта

Анотація

Публікація присвячена питанням формування цифрової компетентності майбутніх стоматологів, що здобувають освіту в структурних підрозділах НМУ імені О. О. Богомольця (Фаховий медичний коледж і стоматологічний факультет). Питання формування цифрової компетентності працівників охорони здоров’я, а саме майбутніх стоматологів, є досить актуальним. У період карантинних обмежень і воєнного стану основною метою та завданням підготовки компетентних стоматологів є підготовка фахівців, котрі матимуть розвинуті на високому рівні комунікативні навички для спілкування з клієнтами та співробітниками, умітимуть критично мислити, адаптуватися до суспільних і навколишніх змін, активно застосовуватимуть сучасні та новітні інформаційні технології і матимуть сформовану на високому рівні фахову та цифрову компетентність. Активний розвиток і застосування цифрових технологій у практичній діяльності та використання інтерактивних методик навчання провокує оновлення вимог і норм професійної підготовки майбутніх стоматологів відповідно до запитів сучасного суспільства. Спираючись на особливості надання стоматологічних послуг в Україні та рівень складності сучасної цифрової техніки й технологій, що використовуються, можна стверджувати, що для майбутніх стоматологів паралельно формуються дві компетентності – фахова та цифрова. Презентація розробленої на основі вітчизняного досвіду та міжнародного успіху в цифровізації сфери охорони здоров’я «Концептуально-референтної рамки цифрової компетентності працівників сфери охорони здоров’я та забезпечення розвитку інформатичної культури, цифрової грамотності (цифрової освіченості), кібербезпеки та кібергігієни працівників сфери охорони здоров’я» (6 жовтня 2023 р.) є важливим кроком на шляху до формування цифрової компетентності майбутніх стоматологів. Встановлено, що для формування сучасної цифрової компетентності майбутніх стоматологів робочі програми навчальних дисциплін потребують удосконалення, а перелік вибіркових компонент, що впливають на формування індивідуальної освітньої траєкторії, потребує розширення.

Посилання

Наливайко О. Формування інформаційно-цифрової компетентності як результату професійної підготовки студентів класичних університетів. Педагогічний альманах. 2018. № 37. С. 75–81.

Наливайко О. Визначення рівня сформованості цифрової компетентності здобувача освіти за допомогою програми Тhe digital competency wheel. Інноваційні педагогічні технології в цифровій школі : зб. тез доп. міжнар. наук- практ. конф., м. Харків, 15–16 травня 2019 р. Харків, 2019. С. 97–100.

Buinytska O. Self-diagnostic test as one of the tools for determining the level of digital competence of masters. OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY. 2018 DOI: 10.28925/2414-0325.2018.5.2940.

Careerbuilder. Number of Employers Using Social Media to Screen Candidates at All-Time High. URL: www.careerbuilder. com.

Ferrari А. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. European Commission Joint Research Center. Institute of Prospective Technologies Studies.: European Union. 2012. 92 p.

Hargittai E. An Update on Survey Measures of Web-Oriented Digital Literacy Social Science Computer Review. 2009. № 27 (1). С. 130–137.

The digital competency wheel. URL: https://digital-competence.eu/.

Van Deursen A. J. A. M. Internet Skills. Vital assets in an information society. University of Twenteю. 2010.

Vuorikari R., Punie Y., Carretero Gomez S., Van den Brande G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. 2016. URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework.

Zhernovnykova O., Nalyvaiko O., Chornous N. Intelectual competence: essence, components, levels of formation. Pedagogy and Psychology. 2017. № 58. С. 32–41. DOI: 10.5281/zenodo.1116977.

Ю. С. Славінська. Практична значущість цифрових технологій для інтелектуального розвитку майбутніх лікарів-стоматологів https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6701.

Л. В. Батюк, О. А. Жерновникова Формування цифрової компетентності майбутніх лікарів при вивченні освітнього компоненту «Медична інформатика». https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/30833.

Биков В. Ю. та інші. Використання хмарних сервісів в навчанні учнів старших класів предмету «технології». Науково-дослідна робота в системі підготовки фахівців-педагогів у природничій, технологічній і комп’ютерній галузях. 2021. 91 с.

Жалдак М. І., Колін К. К., Мадзігон В. М., Машбиць Ю. І., Підкасистий П. І., Полат Є. С., Чернілевський Д. В. (2020, October). Сучасні інформаційні технології в освіті студентів. Федун І. В, Гладченко О. В. Університет ДФС України (Україна). В сучасному світі розвиток інформаційних технологій став невід’ємною його частиною, що неабияк впливає на розвиток населення. В умовах доволі стрімких змін необхідно змінювати. In XIII Annual Scientific Conference (p. 188).

Morze N. et al. Digital Formats of Learning Outcomes Assessment in the COVID-19 Paradigm: Survey Study //Digital Humanities Workshop. 2021. С. 96–102.

Kuzminska O., Morze N., Varchenko-Trotsenko L., Boiko M., Prokopchuk M. (2021, December). Digital Competence of Future Researchers: Empirical Research of PhD Students of Ukrainian University. In Digital Humanities Workshop (pp. 177–184).

Кучин Ю., Власенко О., Кучеренко І., Микитенко П. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. Фізико-математична освіта, 35 (3), 2022. 41–49. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2022-035-3-006.

Iurii K., Reva T., Stuchynska N., Pavlo M., Inna K., Chkhalo, O. Digital Competence as a Necessary Component of the Professional Competence of Pharmaceutical Industry Employees. 2022. https://archivepp.com/storage/files/article/29590ea4-984e-4e46-a6b6-9d8f80e910a4-HFHhBT2YaG6IBtAF/archiveapp-vol13-iss1-82-87-1280.pdf.

Сілкова О. В., Лобач Н. В. Формування інформаційно-цифрової компетентності у студентів закладів вищої медичної освіти під час вивчення медичних інформаційних систем. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-3.24.

Аналіз комунікативної діяльності учасників освітнього процесу М(Ф)ЗВО залежно від форми навчання. https://doi.org/10.32345/USMYJ.SUPPLEMENT.4.2022.1-80.

Робоча програма з дисципліни «Медична і біологічна фізика з основами медичної інформатики». https://drive.google.com/drive/folders/19dA2h5Yw1zdTeWUkOfK4R0N5pmRFb0Gl.

Робоча програма з дисципліни «Медична і біологічна фізика. Медична інформатика». https://drive.google.com/drive/folders/1ffL75Yh-8l64VQJ7xlirh8bttr7ETmCt.

Біденко Н. В., Остапко О. І. Комунікативна компетентність як важлива складова професійної діяльності лікаря – стоматолога дитячого https://doi.org/10.32345/USMYJ.SUPPLEMENT.4.2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-11

Як цитувати

Стучинська, Н. В., & Паламарчук, Ю. В. (2024). ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СТОМАТОЛОГІВ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 43–48. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-8