ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ ЛІКАРІВ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-1

Ключові слова:

вища медична освіта, воєнний стан, психолінгвістика, лікарі, комунікативна компетентність, намбінг

Анотація

Метою дослідження було вивчення психолінгвістичних особливостей комунікативної компетентності майбутніх лікарів в умовах війни в Україні. Для досягнення мети дослідження використано бібліосемантичний метод, а також методи системного аналізу, порівняння й узагальнення. Емпіричні методи передбачали пряме спостереження за стилем і конструкцією діалогів між лікарями та пацієнтами, а також типологією емпіричних даних на основі соціально-демографічних факторів. Усього було зібрано 286 діалогів «лікар – пацієнт» за згодою всіх учасників дослідження з дотриманням етичних, біоетичних і правових стандартів. Проведено первинну типологізацію діалогів, їх лексико-семантичний аналіз, виявлено типові позитивні та негативні комунікативні стратегії. Здійснено контент-аналіз 48 діалогів за допомогою спеціалізованої комп’ютерної програми Textanz для двох окремих вибірок: «Лікарі» та «Пацієнти». Аналіз діалогів «лікар – пацієнт» дав змогу виявити психолінгвістичні маркери, ідентифікувати й описати типові фізіологічні, психічні, соціальні та душевні стани осіб, які звернулися по медичну допомогу в умовах воєнного стану. Також було виокремлено лексеми, які зустрічаються або лише серед лікарів, або, навпаки, лише серед пацієнтів у різних контекстах. Цей факт є характерним з погляду психолінгвістики. Зокрема, слід зазначити відмінності в семантичному наповненні категорії «Фізіологічні та психічні процеси, стани, якості». Наприклад, такі лексеми, як «думки», «увага», «пам’ять», «мудрість» зустрічаються лише у вибірці лікарів. Цей факт свідчить про намагання фахівців перевести спілкування з пацієнтом на раціоналістичні уявлення, апелювати до інтелектуальних здібностей реципієнтів, стимулювати їх рефлексію над власним станом. Натомість поняття «дратівливість» і «паніка» зустрічаються лише у вибірці пацієнтів. Це свідчить про їхнє намагання передати негативні психоемоційні стани, зумовлені, зокрема, умовами бойових дій. Однак лікарі уникають таких слів, щоб не травмувати своїх пацієнтів повторно.

Посилання

Asanova A. Khaustova O. Typical difficult situations in doctor-patient interactions. Psychosomatic medicine and general practice. 2018. 3 (3). doi: 10.26766/pmgp.v3i3.125.

Blahun S., Stuchynska N., Lytvynenko N., et al. The communicative competence of future healthcare specialists in the context of pharmaceutical market transformation. Archives of Pharmacy Practice. 2022. 13 (1). Р. 74–81. doi: 10.51847/geyd1jzGpp.

Chaban O., Khaustova O. Medical and psychological consequences of war distress in Ukraine: what we expect and what needs to be taken into account when providing medical care? Ukrainian medical journal. 2022. 4. Р. 150. doi: 10.32471/umj.1680-3051.150.232297.

Chaban O., Khaustova O. Mental health during the COVID-19 pandemic (features of psychological crisis, anxiety, fear and anxiety disorders). NeuroNews: psychoneurology and neuropsychiatry. 2020. 3 (114). Р. 26–36.

Kaniura, O.A., Melnyk, B.M., Mykytenko, P.V., et al. Professional training of masters of dentistry within quarantine restrictions and martial law: a comparative analysis of educational process. Wiadomosci lekarskie. 2023. 76 (4). Р. 772–777. doi: 10.36740/WLek202304111.

Koval L.M. Psycholinguistic analysis of the text as an integrative method of modern linguistics. Collections of scientific works of the professor-teaching staff of Vasyl Stus DonNU. 2021. Р. 118–120.

Kuchyn I.L., Vlasenko O.M., Melnyk V.S., et al. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under Covid-19 conditions. Wiadomości lekarskie. 2022. 75 (5). Р. 1117–1122. doi: 10.36740/WLek202205112.

Kuchyn I.L., Vlasenko O.M., Stuchynska N.V., et al. Physical health of students and digitalization of higher medical education: risk factors. Wiadomości lekarskie. 2023. 76 (4). Р. 758–764. doi: 10.36740/WLek202304109.

Tan K.I., Foo J., Ang B.W., et al. Perspectives of medical students on local medical education during COVID-19. Singapore Med J. 2022. 63 (7). Р. 402–404. doi: 10.11622/smedj.2020105.

Zasiekina L.V., Zasiekin S.V. Psycholinguistic diagnosis. Tutorial. Lutsk. 2008. 188 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-11

Як цитувати

Кучин, Ю. Л., Стучинська, Н. В., Савелюк, Н. М., Литвиненко, Н. П., Микитенко, П. В., & Кучеренко, І. І. (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ ЛІКАРІВ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 3–8. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-1