ДЕЯКІ РІШЕННЯ З РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СТОМАТОЛОГІВ В НМУ ІМЕНІ О.О. БОГОМОЛЬЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-20Ключові слова:
цифрова стоматологія, цифрова компетентність, майбутні стоматологи, фахівці галузі охорони здоров’я, штучний інтелект, 3D моделюванняАнотація
Цифровізація охорони здоров’я – це не просто тренд, а необхідність сучасного світу. Завдяки електронним системам, медичні дані стають більш доступними та безпечними. Телемедицина, як один з ключових інструментів цифрової охорони здоров’я, дозволяє лікарям надавати консультації дистанційно, що значно розширює можливості для пацієнтів. Стоматологія традиційно вважалася сферою, що вимагає безпосереднього контакту лікаря та пацієнта. Однак, розвиток технологій, зокрема телемедицини, відкриває нові можливості для надання стоматологічних послуг, та є поштовхом для розвитку цифрових компетентностей майбутніх стоматологів на етапі навчання. Хоча багато маніпуляцій потребують ручного втручання, консультації, діагностика та навіть деякі види лікування потребують цифрових рішень: цифрові знімки, алгоритм лікування, моделювання процесів. Крім того, стоматологічні консультації також можуть здійснюватися дистанційно, що особливо актуально для пацієнтів, які відчувають тривогу перед візитом до стоматолога, так званий «синдром білого халата». Телемедицина дозволяє створити спокійну домашню атмосферу для консультації, що значно знижує рівень стресу. Крім того, дистанційні консультації можуть бути особливо корисними для пацієнтів з обмеженою мобільністю або в районах з недостатньою кількістю стоматологів, що особливо актуально в умовах війни. Стоматологічне лікування стає все більш точним та комфортним завдяки цифровим технологіям. Цифрова революція докорінно змінює стоматологію. Сучасні пристрої візуалізації, такі як інтраоральні та екстраоральні сканери, а також конусно-променеву комп’ютерну томографію, дозволяють створювати детальні 3D-моделі порожнини рота. Завдяки технологіям комп’ютерного моделювання та 3D-друку, стоматологи можуть розробляти індивідуальні хірургічні шаблони та протези з неймовірною точністю та швидкістю. Своє місце вже зайняв і штучний інтелект (ШІ) як для створення точних 3D-моделей зубів і щелеп, що дозволяє стоматологам детально планувати складні процедури, такі як імплантація, ортодонтія та протезування, так і для прогнозування результатів лікування, наприклад, як виглядатиме посмішка після тих чи інших маніпуляцій на різних етапах. Звісно, якість цих процесів неможлива без опанування цифрової компетентності майбутніми стоматологами вже на етапі навчання, адже цифровізація стоматологічної галузі дуже стрімка та прогресивна.
Посилання
Славінська Ю. С. Практична значущість цифрових технологій для інтелектуального розвитку майбутніх лікарів-стоматологів. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті: міжнар. кол. монографія. Харків: ВННОТ, 2019. С. 439–443. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6701
Макєєв В. Ф., Щерба П. П. Штучний інтелект у стоматології. Частина 2. Actual Dentistry, 2024. (4), С. 98–106. https://www.dentalexpert.com.ua/index.php/stomatology/article/view/639/567
Терентюк В. Г., Кучеренко І. І., Матукова-Ярига Д. Г. Роль та значення розвитку цифрових компетентностей працівників охорони здоров’я, здобувачів медичної та фармацевтичної освіти та науково-педагогічних працівників закладів вищої медичної освіти в умовах цифровізації та цифрової трансформації охорони здоров’я. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. (3). С. 105–110.
Авраменко Я. М., Борзих О. А., Лавренко А. В., та ін. Цифровізація медичної освіти, досвід, виклики сьогодення. Вісник проблем біології і медицини. 2024. Вип. 2 (173). С. 98–100.
Лопаткіна О. О. Вплив цифровізації медичних послуг в приватному секторі на модернізацію системи охорони здоров’я. Електронне наукове видання «Публічне адміністрування та національна безпека». 2024. № 8. https://doi.org/10.25313/2617-572X-2024-8-10187
Терентюк В. Г., Матукова-Ярига Д. Г., Кучеренко І. І. Цифрова освіта як невід’ємна складова цифрової трансформації охорони здоров’я. Матеріали науково-практичних конференцій кафедри менеджменту охорони здоров’я післядипломної освіти. Польща. 2024. С. 67–71.
Kuchyn I. L., Vlasenko O. M., Gashenko I. A., Mykytenko P. V., Kucherenko I. I. Creating the informational and educational environment of the university based on the distance learning platform LIKAR_NMU. Archives of Pharmacy Practice. 2021. № 12(2). P. 66–74.
Kuchyn І., Naumenko O., Vlasenko O., Lytvynova S., Burov O., Kucherenko I., Mykytenko P. The experience of designing a single information and educational environment of the university «NMU Digital». Educational Technology Quarterly. Ukraine, 2022. № 1. P. 73–87.
Микитенко П. В., Галицький О. В., Кучеренко І. І. Компютерно-орієнтовані технології освітніх вимірювань. Моногріфія. Київ: Наукова думка, 2019, 167 с.
Робоча програма з дисципліни «Медична і біологічна фізика з основами медичної інформатики». URL: https://drive.google.com/drive/folders/19dA2h5Yw1zdTeWUkOfK4R0N5pmRFb0Gl
Стучинська Н. В., Паламарчук Ю. В. Формування цифрової компетентності майбутніх стоматологів. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. (2). С. 43–48. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-8
Рамка цифрової компетентності працівника охорони здоров’я України. URL: https://bit.ly/ramka-tsyfrovoyikompetentnosti-pratsivnyka-okhorony-zdorovya-v1
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 221 “Стоматологія” для другого (магістерського) рівня вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf
Безперервний професійний розвиток працівників сфери охорони здоров’я. URL: https://www.testcentr.org.ua/uk/bpr
Положення “Про сертифікатні програми в НМУ імені О.О. Богомольця”. URL: https://drive.google.com/file/d/1Yt3c8U_5o9q2rABa43cnmPIH3VbtnXxz/view