SOME SOLUTIONS FOR THE DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCE OF FUTURE DENTISTS AT BOGOMOLETS NMU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-20

Keywords:

digital dentistry, digital competence, future dentists, healthcare professionals, artificial intelligence, 3D modeling

Abstract

Digitalization of healthcare is not just a trend, but a necessity in the modern world. Electronic systems make medical data more accessible and secure. Telemedicine, as one of the key tools of digital healthcare, allows doctors to provide consultations remotely, which greatly expands opportunities for patients. Dentistry has traditionally been considered an area requiring direct contact between doctor and patient. However, the development of technologies, in particular telemedicine, opens up new opportunities for the provision of dental services and is an impetus for the development of digital competencies of future dentists at the training stage. While many manipulations require manual intervention, consultations, diagnostics, and even some types of treatment require digital solutions: digital images, treatment algorithms, process modeling. In addition, dental consultations can also be carried out remotely, which is especially important for patients who experience anxiety before visiting the dentist, the so-called “white coat syndrome.” Telemedicine allows you to create a calm, home-like atmosphere for a consultation, which significantly reduces stress. In addition, remote consultations can be especially useful for patients with limited mobility or in areas with an insufficient number of dentists, which is especially important in times of war. Dental treatment is becoming increasingly accurate and comfortable thanks to digital technology. The digital revolution is fundamentally changing dentistry. Modern imaging devices, such as intraoral and extraoral scanners, as well as cone beam computed tomography, allow for the creation of detailed 3D models of the oral cavity. Thanks to computer modeling and 3D printing technologies, dentists can develop individual surgical templates and prostheses with incredible accuracy and speed. Artificial intelligence (AI) has already taken its place both in creating accurate 3D models of teeth and jaws, which allows dentists to plan complex procedures such as implants, orthodontics, and prosthetics in detail, and in predicting treatment outcomes, such as how a smile will look after certain manipulations at different stages. Of course, the quality of these processes is impossible without mastering digital competence by future dentists already at the training stage, as the digitalization of the dental industry is very rapid and progressive.

References

Славінська Ю. С. Практична значущість цифрових технологій для інтелектуального розвитку майбутніх лікарів-стоматологів. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті: міжнар. кол. монографія. Харків: ВННОТ, 2019. С. 439–443. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6701

Макєєв В. Ф., Щерба П. П. Штучний інтелект у стоматології. Частина 2. Actual Dentistry, 2024. (4), С. 98–106. https://www.dentalexpert.com.ua/index.php/stomatology/article/view/639/567

Терентюк В. Г., Кучеренко І. І., Матукова-Ярига Д. Г. Роль та значення розвитку цифрових компетентностей працівників охорони здоров’я, здобувачів медичної та фармацевтичної освіти та науково-педагогічних працівників закладів вищої медичної освіти в умовах цифровізації та цифрової трансформації охорони здоров’я. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. (3). С. 105–110.

Авраменко Я. М., Борзих О. А., Лавренко А. В., та ін. Цифровізація медичної освіти, досвід, виклики сьогодення. Вісник проблем біології і медицини. 2024. Вип. 2 (173). С. 98–100.

Лопаткіна О. О. Вплив цифровізації медичних послуг в приватному секторі на модернізацію системи охорони здоров’я. Електронне наукове видання «Публічне адміністрування та національна безпека». 2024. № 8. https://doi.org/10.25313/2617-572X-2024-8-10187

Терентюк В. Г., Матукова-Ярига Д. Г., Кучеренко І. І. Цифрова освіта як невід’ємна складова цифрової трансформації охорони здоров’я. Матеріали науково-практичних конференцій кафедри менеджменту охорони здоров’я післядипломної освіти. Польща. 2024. С. 67–71.

Kuchyn I. L., Vlasenko O. M., Gashenko I. A., Mykytenko P. V., Kucherenko I. I. Creating the informational and educational environment of the university based on the distance learning platform LIKAR_NMU. Archives of Pharmacy Practice. 2021. № 12(2). P. 66–74.

Kuchyn І., Naumenko O., Vlasenko O., Lytvynova S., Burov O., Kucherenko I., Mykytenko P. The experience of designing a single information and educational environment of the university «NMU Digital». Educational Technology Quarterly. Ukraine, 2022. № 1. P. 73–87.

Микитенко П. В., Галицький О. В., Кучеренко І. І. Компютерно-орієнтовані технології освітніх вимірювань. Моногріфія. Київ: Наукова думка, 2019, 167 с.

Робоча програма з дисципліни «Медична і біологічна фізика з основами медичної інформатики». URL: https://drive.google.com/drive/folders/19dA2h5Yw1zdTeWUkOfK4R0N5pmRFb0Gl

Стучинська Н. В., Паламарчук Ю. В. Формування цифрової компетентності майбутніх стоматологів. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. (2). С. 43–48. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-8

Рамка цифрової компетентності працівника охорони здоров’я України. URL: https://bit.ly/ramka-tsyfrovoyikompetentnosti-pratsivnyka-okhorony-zdorovya-v1

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 221 “Стоматологія” для другого (магістерського) рівня вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf

Безперервний професійний розвиток працівників сфери охорони здоров’я. URL: https://www.testcentr.org.ua/uk/bpr

Положення “Про сертифікатні програми в НМУ імені О.О. Богомольця”. URL: https://drive.google.com/file/d/1Yt3c8U_5o9q2rABa43cnmPIH3VbtnXxz/view

Published

2024-12-27

How to Cite

Palamarchuk, Y. (2024). SOME SOLUTIONS FOR THE DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCE OF FUTURE DENTISTS AT BOGOMOLETS NMU. Медицина та фармація: освітні дискурси, (4), 130–135. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-20