ЗАДАЧНИЙ ПІДХІД У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-17Ключові слова:
медична і біологічна фізика, задачний підхід, фахова підготовка, майбутні лікаріАнотація
Динамічна зміна технологій, ідей та підходів щодо профілактики, діагностики та лікування захворювань потребує гнучкої системи фахової підготовки майбутніх лікарів та безперервного її оновлення відповідно до суспільних та фахових потреб. У підготовці майбутніх лікарів для досягнення програмних результатів навчання задачний підхід має високий дидактичний потенціал, що не обмежується рамками однієї конкретної навчальної дисципліни, а орієнтований на загальний розвиток майбутніх лікарів та пропедевтику та формування клінічного мислення. Метою роботи є розробка методики навчання розв’язування задач з медичної і біологічної фізики на засадах технологічного підходу, створення навчально-методичного забезпечення відповідно до побудованої технологічної моделі. Методологія. В статті представлено результати дослідження авторської розробки методики навчання майбутніх лікарів засобами фахово орієнтованих задач. Проаналізовані наукові джерела, які віддають перевагу задачному підходу в системі підготовки фахівців, у т.ч. медичного профілю.. Наукова новизна. Запропонована методика навчання розв’язування задач з медичної і біологічної фізики на засадах технологічного підходу. Обґрунтовані теоретичні концепти організації навчальної діяльності з розв’язування задач з МБФ на засадах педагогічної технології. Створено та впроваджено в навчальний процес окремі теми навчально-методичного забезпечення відповідно до побудованої моделі. Висновки. Теоретично обґрунтована, розроблена та впроваджена методика навчання розв’язування задач з медичної та біологічної фізики (МБФ) на засадах технологічного підходу, яка має достатньо високий дидактичний потенціал для досягнення програмних результатів навчання (ПРН) та відкриває нові можливості для модернізації змісту МБФ відповідно до змін у методах діагностики і лікування. Здійснено порівняння традиційних технологій розв’язування задач із технологіями, що відповідають сучасній освітній парадигмі. Обґрунтована доцільність, роль та місце задач на різних етапах фахової підготовки майбутнього лікаря та на різних етапах навчального заняття з МБФ для: постановки проблеми, подання нового матеріалу, формування практичних умінь і навичок, перевірки якості засвоєння знань, закріплення і узагальнення матеріалу, розвитку творчих здібностей та формування наукового стилю мислення. Створено навчально-методичне забезпечення окремих тем курсу медичної та біологічної фізики та впроваджено в навчальний процес.
Посилання
Про затвердження Національної рамки кваліфікації : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341. Дата оновлення : 25.06.2020 Постанова КМ № 519. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/519-2020-%D0%BF#n10 (дата звернення 27.11.2024).
Про освіту: Закон України від 2017 р. №2145-VIII. Дата оновлення: 15.11.2024 підстава № 4017-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 27.11.2024).
Про вищу освіту : Закон України від 2014р. №1556-VII. Дата оновлення: 17.11.2024 підстава № 4034-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 28.11.2022).
Робоча навчальна програма з навчальної дисципліни МБФ. Національний медичний університет імені О.О. Богомольця: затверджено на засіданні Циклової методичної комісії з природничих дисциплін НМУ імені О.О. Богомольця від 31.08.2022 № 1 URL: http://nmuofficial.com/zagalni-vidomosti/kafedri/department-medical-biologicalphysics/navchalno-metodychna-robota/ (дата звернення: 27.11.2024).
Ляшенко О.І. Сучасні проблеми навчання фізики в контексті компетентнісного підходу до освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. Кам’янець-Подільськ, 2015. Вип. 21. С. 255–256.
Новікова І.М. Технологія розв’язування задач з медичної і біологічної фізики як засіб фахової підготовки майбутніх лікарів : дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2021. 309 с.
Руднєва В.М. Методичні особливості розгляду основних понять гемодинаміки зі студентами медичних спеціальностей. Biomedical and Biosocial Anthropology. Вінницький Національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, 2012. № 19. С. 254–257.
Oleksandr A. Kaniura, Bohdan M. Melnyk, Pavlo V. Mykytenko, Iryna M. Novikova, Natali L. Gritsenko. Professional training of masters of dentistry within quarantine restrictions and martial law: a comparative analysis of educational process, Wiadomości Lekarskie Medical Advances, VOLUME LXXVI, ISSUE 4, APRIL 2023. Р. 772–777. URL: https://wiadlek.pl/04-2023/ [in Ukrainian].
Новікова І. М., Стучинська Н. В., Використання фахово орієнтованих задач у навчанні природничих дисциплін майбутніх лікарів. Проблеми хімії та сталого розвитку, Волинський національний університет імені Лесі Українки. Видавничий дім «Гельветика». Вип. 4, 2022. С. 76–84, doi: https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-8 [in Ukrainian].