A PROBLEM-BASED APPROACH IN PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE DOCTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-17

Keywords:

medical and biological physics, problem-based approach, professional training, future doctors

Abstract

The goal of the work is to develop a methodology for teaching problem solving in medical and biological physics based on a technological approach, and to create educational and methodological support for individual course topics in accordance with the constructed technological model. Methodology. The work presents the results of the implementation of the author’s teaching methodology for the professional training of future doctors by means of professionally oriented tasks. The acquisitions of scientists and educators in relation to specialist training systems, in which the leading role belongs to the task approach in the technological aspect, are analyzed. Scientific novelty. The proposed methodology for teaching problem solving in medical and biological physics based on a technological approach. The theoretical foundations of the organization of educational activities for solving problems in medical and biological physics on the basis of pedagogical technology has been justified. Separate topics of educational and methodological support were created and implemented into the educational process in accordance with the constructed model. Conclusions. Theoretically substantiated, developed and implemented methodology for teaching problem solving in medical and biological physics based on a technological approach, which has a sufficiently high didactic potential for achieving program learning outcomes and opens up new opportunities for modernizing the content of the subject in accordance with changes in diagnostic and treatment methods. A comparison of traditional problem solving technologies with technologies that correspond to the modern educational paradigm was carried out. The feasibility, role and place of tasks at different stages of professional training of a future doctor and at different stages of a training session in medical and biological physics were substantiated for: posing a problem, presenting new material, forming practical skills and abilities, checking the quality of knowledge acquisition, consolidating and generalizing material, developing creative abilities and forming a scientific style of thinking. Educational and methodological support for individual topics of the course in medical and biological physics was created and introduced into the educational process.

References

Про затвердження Національної рамки кваліфікації : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341. Дата оновлення : 25.06.2020 Постанова КМ № 519. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/519-2020-%D0%BF#n10 (дата звернення 27.11.2024).

Про освіту: Закон України від 2017 р. №2145-VIII. Дата оновлення: 15.11.2024 підстава № 4017-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 27.11.2024).

Про вищу освіту : Закон України від 2014р. №1556-VII. Дата оновлення: 17.11.2024 підстава № 4034-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 28.11.2022).

Робоча навчальна програма з навчальної дисципліни МБФ. Національний медичний університет імені О.О. Богомольця: затверджено на засіданні Циклової методичної комісії з природничих дисциплін НМУ імені О.О. Богомольця від 31.08.2022 № 1 URL: http://nmuofficial.com/zagalni-vidomosti/kafedri/department-medical-biologicalphysics/navchalno-metodychna-robota/ (дата звернення: 27.11.2024).

Ляшенко О.І. Сучасні проблеми навчання фізики в контексті компетентнісного підходу до освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. Кам’янець-Подільськ, 2015. Вип. 21. С. 255–256.

Новікова І.М. Технологія розв’язування задач з медичної і біологічної фізики як засіб фахової підготовки майбутніх лікарів : дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2021. 309 с.

Руднєва В.М. Методичні особливості розгляду основних понять гемодинаміки зі студентами медичних спеціальностей. Biomedical and Biosocial Anthropology. Вінницький Національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, 2012. № 19. С. 254–257.

Oleksandr A. Kaniura, Bohdan M. Melnyk, Pavlo V. Mykytenko, Iryna M. Novikova, Natali L. Gritsenko. Professional training of masters of dentistry within quarantine restrictions and martial law: a comparative analysis of educational process, Wiadomości Lekarskie Medical Advances, VOLUME LXXVI, ISSUE 4, APRIL 2023. Р. 772–777. URL: https://wiadlek.pl/04-2023/ [in Ukrainian].

Новікова І. М., Стучинська Н. В., Використання фахово орієнтованих задач у навчанні природничих дисциплін майбутніх лікарів. Проблеми хімії та сталого розвитку, Волинський національний університет імені Лесі Українки. Видавничий дім «Гельветика». Вип. 4, 2022. С. 76–84, doi: https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-8 [in Ukrainian].

Published

2024-12-27

How to Cite

Novikova, I., & Rudnieva, V. (2024). A PROBLEM-BASED APPROACH IN PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE DOCTORS. Медицина та фармація: освітні дискурси, (4), 108–118. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-17