ДОПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ: ІСТОРИЧНА РЕТРОСПЕКТИВА ЗМІСТОВОГО НАПОВНЕННЯ ПІДРУЧНИКІВ З ФІЗИКИ (ХХ–ХХI СТ.) В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ

Автор(и)

  • Наталія Леонідівна Гриценко Національний медичний університет імені О.О. Богомольця https://orcid.org/0000-0001-7686-4540

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-4

Ключові слова:

допрофесійна освіта, принцип наступності, природничо-наукова компетентність, предметна компетентність, медична та біологічна фізика, фізико-технічні відкриття

Анотація

У статті на основі аналізу освітніх процесів у закладах загальної середньої освіти (ЗСО) та медичних закладах вищої освіти ЗВО теоретично обгрунтовано методичні засади використання фізико-технічних відкриттів у навчанні фізики майбутніх лікарів. Актуальність досліджень посилюється ще й тим, що перед освітою у ХХІ столітті стоїть завдання здійснення кардинального переходу від інформаційного підходу у навчанні до діяльнісного, спрямованого на формування уміння вчитися, вести дослідницьку роботу, формувати в собі якості майбутнього високоосвіченого фахівця, науковця. Інтенсивний розвиток науки та техніки, перетворення в суспільстві потребують від особистості глибоких і стійких знань, уміння самостійно оволодівати ними, вдосконалювати та застосовувати здобуті знання для вирішення теоретичних та практичних задач і проблем, що стоять перед майбутнім фахівцем галузі охорони здоров’я. Одним із способів вирішення цих завдань є удосконалення методики використання фізико-технічних відкриттів на етапі допрофесійної освіти (уроки фізики, факультативні заняття, курси за вибором в загальноосвітніх закладах та академічних ліцеях) та її розроблення на етапі професійної освіти (курс МБФ в М(Ф)ЗВО). Встановлено, що проблема комплексного використання фізико-технічних відкриттів у методиці навчання майбутніх лікарів у вітчизняній науковій літературі практично не досліджувалася, незважаючи на те, що дисципліна «Медична та біологічна фізика» завдяки фізико-технічним відкриттям зазнає змін і впливає на рівень розвитку медичної техніки для діагностики та лікування захворювань. В статті розглянуто та проаналізовано в історично-дидактичному аспекті зміст і функції підручників з фізики в певні історичні періоди розвитку закладів середньої освіти початку XX–XXI століття. Особливу увагу сфокусовано на предмет включення додаткових матеріалів з фізико-технічних відкриттів, що знайшли своє застосування в медицині. Окреслені і сучасні підходи та подальші перспективи реформування загальної середньої освіти в допрофесійній підготовці майбутніх лікарів.

Посилання

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України № 898 від 30 вересня 2020 року. [Державний стандарт базової середньої освіти. Додаток 9, 10]. Урядовий портал: веб-портал органів виконавчої влади України.

Бугайов О. І. Концепція фізичної освіти у середніх загальноосвітніх закладах України: проект. Київ, 1994. 29 с

Гончаренко С. У. Фізика: пробний навчальний посібник для ліцеїв та класів природничо-наукового профілю. 10 клас. Київ: Освіта, 1995. 430 с.

Калита В. М., Стучинська Н. В. Фізика для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та абітурієнтів. Київ: Книга плюс.2003. 280 с.

Гриценко Н. Л. Цикл курсів «Біологічна і медична фізика». Збірник програм курсів за вибором і факультативів з фізики та астрономії 6–12 кл. Xарків: Вид. група «Основа». 2009. С. 53–62.

Генденштейн Л. Е. Фізика 7 клас: підручник для середніх загальноосвітніх шкіл. Xарків: Гімназія, 2007. 208 с.

Коршак Є. В., Ляшенко О. І., Савченко В. Ф. Фізика 8 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. 2-ге вид., перероб. та доп. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2003. 192 с.

Шут М. І., Мартинюк М. Т., Благодаренко Л. Ю. Фізика 9 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009. 224 с.

Божинова Ф. Я., Кірюхін М. М., Кірюхіна О. О. Фізика 9 клас: профільний рівень: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Xарків: Ранок, 2013. 320 с.

Засєкіна Т. М., Головко М. В. Фізика: підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів: профільний рівень. Київ: Педагогічна думка, 2010. 304 с.

Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я. Фізика 10 клас. Академічний рівень: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Харків: Ранок, 2010. 256 с.

Фізика 11 клас. Академічний рівень. Профільний рівень: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів / В. Г. Бар’яхтар, Ф. Я. Божинова, М. М. Кірюхін, О. О. Кірюхіна. Харків: Ранок, 2011. 320 с.

Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 р., № 960) 83. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-р#Tex

Державний стандарт профільної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 25.08.2024 р., № 851). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27

Як цитувати

Гриценко, Н. Л. (2024). ДОПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ: ІСТОРИЧНА РЕТРОСПЕКТИВА ЗМІСТОВОГО НАПОВНЕННЯ ПІДРУЧНИКІВ З ФІЗИКИ (ХХ–ХХI СТ.) В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (4), 20–27. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-4