АНАЛІЗ ОБІЗНАНОСТІ ЛІКАРІВ ІЗ ТЕХНОЛОГІЄЮ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА ЗАНЯТТЯХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-13

Ключові слова:

анкетування, лікарі, післядипломна освіта, розвиток, критичне мислення, методи, технологія

Анотація

Успішність безперервного навчання лікарів значною мірою залежить від рівня сформованості їхньої професійної компетентності, розвитку критичного мислення, креативності та здатності до професійного саморозвитку. Тож упровадження на циклах підвищення кваліфікації лікарів технологій розвитку критичного мислення є нагальною методичною проблемою сучасної вищої медичної освіти, оскільки дає змогу сформувати висококомпетентного фахівця. Метою роботи є встановлення рівня обізнаності лікарів з технологіями розвитку критичного мислення на заняттях післядипломної підготовки у Харківському національному медичному університеті шляхом анкетування. Опитування проводили за спеціально розробленими анкетами за допомогою Google Forms. В опитуванні взяли участь 194 здобувачі. Статистичну обробку матеріалів проводили в середовищі програм Microsoft Excel 2021 та Statistica 12.0 Trial Version для Windows. Результати опитування показали, що 40,0% респондентів вибрали варіанти відповідей, у яких наводилося визначення критичного мислення, що оцінювалося за найвищим балом. Зв’язку між типом циклу підвищення кваліфікації та кількістю балів, що відповідає вибраному варіанту, не встановлено (p > 0,05). Лікарів, які не знайомі із запропонованими методиками критичного мислення, виявилося 78,3%. Здебільшого лікарі застосовують активне навчання (57,73%) і аналіз наукових досліджень та клінічних доказів (54,64%). Майже всі лікарі вказали на здатність критично оцінювати інформацію. Вони усвідомлюють важливість та необхідність володіння методами критичного аналізу та розвитку критичного мислення у студентів-медиків. Таким чином, проведене дослідження дозволяє констатувати, що лікарі на заняттях післядипломної підготовки недостатньо володіють знаннями щодо технології критичного мислення. Водночас у професійній діяльності більшість лікарів використовує методи активного навчання та аналізу проблемних ситуацій. Лікарі вказують на важливість та необхідність упровадження технології розвитку критичного мислення в освітній процес лікарів на циклах післядипломної підготовки.

Посилання

Тягло О.В. Критичне мислення: навчальний посібник. Харків: Основа, 2008. 189 с.

Шевченко В.Г., Муравйов П.Т., Колодій В.В., Бородаєв І.Є. Системне формування і розвиток клінічного мислення у студентів за допомогою проблемних методів навчання. Медична освіта. 2023. № 2. С. 103–107.

Гарвасюк О.В., Іліка В.В., Гуз Л.О., Кулачек В.Т., Малайко С.С. Формування критичного мислення у студентівмедиків як складова навчального процесу у закладів вищої освіти. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2023. Т. 23. Вип. 4 (84). С. 273–277. DOI: 10.31718/2077–1096.23.4.273.

Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макістер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів / наук. ред., передм. О.І. Пометун. Київ: Плеяди, 2006. 220 с. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/487/48780/KritichneView.pdf.

Halpern, D.F. Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking (5th ed.). Psychology Press. 2014. 637 р. URL: https://psycnet.apa.org/record/2013-22957-000.

Пометун О.І. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 89–98.

Лопатюк О.В. Розвиток критичного мислення майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом у фаховій підготовці. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Серія 5. Вип. 64. С. 141–144.

Вихор В.Г. Використання технології розвитку критичного мислення під час вивчення ділової української мови у вищій школі. Теорія і методика професійної школи. 2020. Вип. 24. Т. 1. С. 119–124. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/24/part_1/25.pdf.

Куземко Л.В. Проблема формування у майбутніх педагогів критичного мислення і здатності вирішувати проблеми. Молодий вчений. 2017. № 3 (43). С. 417–421. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/19682/1/Kuzemko_L_V_ZMV_2017_PI.pdf.

Лякішева А.В., Вітюк В.В., Кашуб’як І.О. Кейсбук методів і прийомів технології розвитку критичного мислення в Новій українській школі. Навчально-методичний посібник. Луцьк: ФОП Іванюк В.П., 2022. 116 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/21285/1/casebook.pdf.

Подаваленко А.П., Зеленська Л.Д. Технологія розвитку критичного мислення лікарів в системі післядипломної освіти. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика: матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції (м. Харків, 20–21 березня, 2024 рік). Харків: МОНУ, ХНПУ імені Г.С. Сковороди, ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2024. С. 188–193.

Надурак В.В. Критичне мислення: поняття та практика. Філософія освіти. 2022. № 28 (2). С. 129–147. DOI: 10.31874/2309-1606-2022-28-2-7ю.

Городнюк О.Д. Критичне мислення на уроках української мови і літературного читання: методичний посібник. Хмельницький: Хмельницький навчально-виховний комплекс № 10, 2016. 26 с.

World Economic Forum. The Jobs Reset Summit. 20–23 October, 2020. URL: https://www.weforum.org/events/thejobs-reset-summit-2020.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-30

Як цитувати

Подаваленко, А. П., Зеленська, Л. Д., Нессонова, Т. Д., & Білера, Н. В. (2024). АНАЛІЗ ОБІЗНАНОСТІ ЛІКАРІВ ІЗ ТЕХНОЛОГІЄЮ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА ЗАНЯТТЯХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 89–96. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-13