ANALYSIS OF DOCTORS’ AWARENESS OF THE TECHNOLOGY OF CRITICAL THINKING DEVELOPMENT IN POST-GRADUATE EDUCATION CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-13

Keywords:

questionnaire, doctors, postgraduate education, development, critical thinking, methods, technology

Abstract

The success of continuous training of doctors depends on the level of formation of their competence, development of critical thinking, creativity and ability for professional self-development. Therefore, the introduction of methods of critical thinking technology development in cycles of advanced training of doctors is an urgent methodological problem of modern higher medical education, as it allows to form a highly competent specialist. The purpose of the work is to establish the level of awareness of doctors at postgraduate training classes with the technology of developing critical thinking at the Kharkiv National Medical University by means of a questionnaire. The survey was conducted using developed questionnaires using Google Forms. 194 doctors took part in the survey. Statistical processing of the material was carried out in the environment of Microsoft Excel 2021 and Statistica 12.0 Trial Version for Windows. The results of the survey showed that 40.0% of respondents chose the options for defining critical thinking, which was evaluated by the highest score. The relationship between the type of professional development cycle and the number of points corresponding to the selected option was not established (p > 0.05). 78.3% of doctors were not familiar with the proposed methods of critical thinking. In most cases, doctors use active learning (57.73%) and analysis of scientific research and clinical evidence (54.64%). Almost all doctors indicated the ability to critically evaluate information. They are aware of the importance and necessity of mastering the methods of critical analysis and developing critical thinking in medical students. Thus, the conducted research allows us to state that doctors in postgraduate training do not have sufficient knowledge of critical thinking technology. At the same time, in their professional activities, most doctors use methods of active learning and analysis of problem situations. Doctors point to the importance and necessity of introducing the technology of developing critical thinking into the educational process of doctors in post-graduate training cycles.

References

Тягло О.В. Критичне мислення: навчальний посібник. Харків: Основа, 2008. 189 с.

Шевченко В.Г., Муравйов П.Т., Колодій В.В., Бородаєв І.Є. Системне формування і розвиток клінічного мислення у студентів за допомогою проблемних методів навчання. Медична освіта. 2023. № 2. С. 103–107.

Гарвасюк О.В., Іліка В.В., Гуз Л.О., Кулачек В.Т., Малайко С.С. Формування критичного мислення у студентівмедиків як складова навчального процесу у закладів вищої освіти. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2023. Т. 23. Вип. 4 (84). С. 273–277. DOI: 10.31718/2077–1096.23.4.273.

Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макістер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів / наук. ред., передм. О.І. Пометун. Київ: Плеяди, 2006. 220 с. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/487/48780/KritichneView.pdf.

Halpern, D.F. Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking (5th ed.). Psychology Press. 2014. 637 р. URL: https://psycnet.apa.org/record/2013-22957-000.

Пометун О.І. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 89–98.

Лопатюк О.В. Розвиток критичного мислення майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом у фаховій підготовці. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Серія 5. Вип. 64. С. 141–144.

Вихор В.Г. Використання технології розвитку критичного мислення під час вивчення ділової української мови у вищій школі. Теорія і методика професійної школи. 2020. Вип. 24. Т. 1. С. 119–124. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/24/part_1/25.pdf.

Куземко Л.В. Проблема формування у майбутніх педагогів критичного мислення і здатності вирішувати проблеми. Молодий вчений. 2017. № 3 (43). С. 417–421. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/19682/1/Kuzemko_L_V_ZMV_2017_PI.pdf.

Лякішева А.В., Вітюк В.В., Кашуб’як І.О. Кейсбук методів і прийомів технології розвитку критичного мислення в Новій українській школі. Навчально-методичний посібник. Луцьк: ФОП Іванюк В.П., 2022. 116 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/21285/1/casebook.pdf.

Подаваленко А.П., Зеленська Л.Д. Технологія розвитку критичного мислення лікарів в системі післядипломної освіти. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика: матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції (м. Харків, 20–21 березня, 2024 рік). Харків: МОНУ, ХНПУ імені Г.С. Сковороди, ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2024. С. 188–193.

Надурак В.В. Критичне мислення: поняття та практика. Філософія освіти. 2022. № 28 (2). С. 129–147. DOI: 10.31874/2309-1606-2022-28-2-7ю.

Городнюк О.Д. Критичне мислення на уроках української мови і літературного читання: методичний посібник. Хмельницький: Хмельницький навчально-виховний комплекс № 10, 2016. 26 с.

World Economic Forum. The Jobs Reset Summit. 20–23 October, 2020. URL: https://www.weforum.org/events/thejobs-reset-summit-2020.

Published

2024-10-30

How to Cite

Подаваленко, А. П., Zelenska, L., Nessonova, T., & Bilera, N. (2024). ANALYSIS OF DOCTORS’ AWARENESS OF THE TECHNOLOGY OF CRITICAL THINKING DEVELOPMENT IN POST-GRADUATE EDUCATION CLASSES. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 89–96. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-13