ОСОБЛИВОСТІ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН ТА СТРЕСОВІ РЕАКЦІЇ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-8Ключові слова:
психоемоційний стан, стресові реакції, тривожність, депресія, посттравматичний стресовий розлад, синдром «білого халата»Анотація
У сучасних умовах воєнного стану українське суспільство переживає значну психологічну травматизацію, що безпосередньо впливає на психоемоційний стан студентської молоді та ефективність освітнього процесу. Високий рівень тривожності, депресивних станів і проявів посттравматичного стресового розладу формує бар’єри для соціальної взаємодії та засвоєння знань. Для оцінки впливу стресових факторів на студентів проведено дослідження за участю 114 добровольців віком 20–23 років із використанням короткої шкали самооцінки тривоги, депресії та ПТСР, а також фізіологічних параметрів: частоти серцевих скорочень та артеріального тиску. Результати показали, що 41,2 % студентів мали ознаки стресових розладів, з яких більшість характеризувала легкий і середній ступінь тривожності та депресії. Спостереження за пульсом й артеріальним тиском підтвердили активацію адаптаційних механізмів у відповідь на стресові стимули, зокрема контакт з викладачем або невідомою особою, що відповідає феномену «синдрому білого халата». Динаміка фізіологічних показників демонструє зменшення інтенсивності реакцій після адаптаційного періоду, що свідчить про здатність організму до регуляції стресових реакцій. Отримані дані підкреслюють необхідність комплексної оцінки психоемоційного стану студентів із поєднанням суб’єктивних методик самооцінки та об’єктивних фізіологічних параметрів. Результати дослідження мають практичне значення для організації навчального процесу, оскільки дають змогу впроваджувати адаптовані педагогічні підходи, зменшувати психоемоційне навантаження та створювати психологічно безпечне освітнє середовище. Акцент робиться на важливості ранньої діагностики тривожних і депресивних станів та надання своєчасної психологічної підтримки студентам, що сприяє підвищенню ефективності навчання та розвитку емоційної стійкості в умовах воєнного стресу.
Посилання
Trofimov A., Zabolotna V. Tolerance to uncertainty as a factor in the mental health of the population in conditions of war. Social & Legal Studios. 2023. Vol. 6, № 3. P. 189–200. DOI: 10.32518/sals3.2023.189.
Kichula M. Y., Zavorotna V. M., Trushchenkova L. V., Vyshniovsky A. V. Mental health of students under martial law as a social paradigm. Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine. 2024. № 4. P. 23–28. DOI: 10.11603/1681-2786.2023.4.14422.
Mykhaylyshyn U. B., Stadnik A. V., Melnyk Yu. B., Vveinhardt J., Oliveira M. S., Pypenko I. S. Psychological stress among university students in wartime: A longitudinal study. International Journal of Science Annals. 2024. Vol. 7, № 1. P. 27–40. DOI: 10.26697/ijsa.2024.1.6.
Córdova A., Caballero-García A., Drobnic F., Roche E., Noriega D. C. Influence of Stress and Emotions in the Learning Process: The Example of COVID-19 on University Students: A Narrative Review. Healthcare (Basel, Switzerland). 2023. Vol. 11, № 12. P. 1787. DOI: 10.3390/healthcare11121787.
Rozman M., Vrečko I., Tominc P. Psychological factors impacting academic performance among business studies’ students. Education Sciences. 2025. Vol. 15, № 2. P. 121. DOI: 10.3390/educsci15020121.
Кібак Д. В. Педагогічна практика як ключовий етап підготовки майбутніх вчителів. Академічні візії. 2025. № 41.
Shi Y. The interactive effect of EFL teachers’ emotions and cognitions on their pedagogical practices. Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 12. P. 811721. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.811721
Мотузка О., Гринчак Н. Стратегічні орієнтири розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємств у середовищі BANI. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences. 2023. Вип. 314(1). С. 13–138. DOI: 10.31891/2307-5740-2023-314-1-19.
Захаров Є. В. Порівняльний аналіз підходів до концепцій світу: SPOD суспільство, VUCA суспільство та BANI суспільство. Соціальна економіка. 2022. № 64. С. 149–158. DOI: 10.26565/2524-2547-2022-64-13.
Cernega A., Nicolescu D. N., Meleșcanu Imre M., Ripszky Totan A., Arsene A. L., Șerban R. S., Perpelea A. C., Nedea M. I., Pițuru S. M. Volatility, Uncertainty, Complexity, and Ambiguity (VUCA) in Healthcare. Healthcare (Basel, Switzerland). 2024. Т. 12, № 7. С. 773. DOI: 10.3390/healthcare12070773.
Thielmann B., Ifferth M., Böckelmann I. Resilience as Safety Culture in German Emergency Medical Services: Examining Irritation and Burnout. Healthcare (Basel, Switzerland). 2024. Т. 12, № 18. С. 1860. DOI: 10.3390/healthcare12181860.
Korda M., Shulhai A., Shevchuk O., Shulhai O., Shulhai A. M. Psychological well-being and academic performance of Ukrainian medical students under the burden of war: a cross-sectional study. Frontiers in Public Health. 2025. Т. 12. С. 1457026. DOI: 10.3389/fpubh.2024.1457026.
Pinchuk I., Feldman I., Seleznova V., Virchenko V. Braving the dark: mental health challenges and academic performance of Ukrainian university students during the war. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 2025. Advance online publication. DOI: 10.1007/s00127-025-02867-7.
Meshko H. M., Meshko O. I., Habrusieva N. V. The Impact of the War in Ukraine on the Emotional well-being of Students in the Learning Process. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. 2023. Vol. 11, No. 1. P. 55–65. DOI: 10.6000/2292-2598.2023.11.01.7.
Khoruzha L. L., Bratko M. V., Palamar S. P., Leontieva I. V., Kozyr M. K., Tadeush O. M., Klepar M. V. Adaptive educational technologies for overcoming the psycho-emotional barriers of higher education students in conditions of uncertainty. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland : 1960). 2025. Vol. 78, No. 6. P. 1071–1077. DOI: 10.36740/WLek/207367.
James K. A., Stromin J. I., Steenkamp N., Combrinck M. I. Understanding the relationships between physiological and psychosocial stress, cortisol and cognition. Frontiers in endocrinology. 2023 Vol. 14. P. 1085950. DOI: 10.3389/fendo.2023.1085950.
Cobos B., Haskard-Zolnierek K., Howard K. White coat hypertension: improving the patient-health care practitioner relationship. Psychology Research and Behavior Management 2015. Vol. 8. P. 133–141. DOI: 10.2147/PRBM.S61192.
Chidley E., Burns-Nader S. Exploring young adults’ fears related to healthcare and dental procedures. Journal of Family Medicine and Primary Care. 2024. Vol. 13, No. 5. P. 1830–1836. DOI: 10.4103/jfmpc.jfmpc_961_23.
Котлова Л. О., Долінчук І. О., Ілющенко І. О. Психічне здоров’я молоді в умовах воєнного стану. Вікова та педагогічна психологія. 2023. Вип. 53. С. 63–68. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.53.10.
Галян І., Галян О., Мищишин М. Копінг-стратегії в моделях поведінки молоді в умовах воєнного стану. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2024. № 12. С. 44–65. DOI: https://doi.org/10.32999/2663-970X/2024-12-17.
Ampofo J., Bentum-Micah G., Xusheng Q., Sun, B., Mensah Asumang, R. Exploring the role of teacher empathy in student mental health outcomes: a comparative SEM approach to understanding the complexities of emotional support in educational settings. Frontiers in Psychology. 2025. Т. 16. С. 1503258. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1503258.
Kirkbride J. B., Anglin D. M., Colman I., Dykxhoorn J., Jones P. B., Patalay P., Pitman A., Soneson E., Steare T., Wright T., Griffiths S. L. The social determinants of mental health and disorder: evidence, prevention and recommendations. World Psychiatry: Official Journal of the World Psychiatric Association (WPA). 2024. Т. 23, № 1. С. 58–90. DOI: https://doi.org/10.1002/wps.21160.
Prokofieva O., Marchak T., Podzhynska O., Kryvonis T., Pavlenko H., Ivantsev L. Preventing stress and anxiety in children and adults during martial law: prospects for Ukraine and worldwide. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2025. Т. 17, № 2. С. 283–301. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/17.2/983.
Хаустова О. О., Авраменко О. М. Стрес та тривога: психосоматичний підхід до терапії. Укр. мед. часопис. 2023. № 5(157). С. 59–62. DOI: 10.32471/umj.1680-3051.157.248382
Чабан О. С., Хаустова О. О. Медико-психологічні наслідки дистресу війни в Україні: що ми очікуємо та що потрібно враховувати при наданні медичної допомоги? Укр. мед. часопис. 2022. Т. 4(150). С. 8–18. DOI: 10.32471/umj.1680-3051.150.232297.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





