ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ НА КАФЕДРІ АКУШЕРСТВА ТА ГІНЕКОЛОГІЇ ДОНЕЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-4

Ключові слова:

інноваційні освітні технології, симуляційні тренажери, інтерактивне навчання, рольові сценарії, професійні компетентності, медична освіта

Анотація

У статті досліджуються інноваційні методи навчання майбутніх лікарів на кафедрі акушерства та гінекології Донецького національного медичного університету з акцентом на інтерактивні освітні технології та комплексне поєднання теоретичної і практичної підготовки. Особлива увага приділяється використанню клінічних випадків, зокрема прееклампсії, як прикладу з організації навчального процесу, що дає змогу студентам безпосередньо застосовувати здобуті знання в змодельованих клінічних ситуаціях, формуючи навички критичного мислення та швидкого ухвалення рішень. Метод «клінічного випадку» стимулює розвиток аналітичного та критичного мислення, комунікативних навичок, командної взаємодії, а також здатності планувати й обґрунтовувати власні рішення в умовах, наближених до реальної клінічної практики. Важливим аспектом є інтеграція симуляційного навчання та практичних занять у спеціально обладнаному класі, що забезпечує формування практичних навичок у безпечному середовищі, підвищує рівень професійної підготовки студентів та сприяє більш глибокому засвоєнню навчального матеріалу. Адаптація методу «клінічного випадку» до конкретних клінічних сценаріїв дає змогу активно залучати кожного учасника навчального процесу, розвивати вміння самостійного аналізу, аргументації, ухвалення рішень, а також ефективно поєднувати індивідуальні та групові форми навчання. Використання інтерактивних методів у поєднанні з практичними заняттями та симуляціями значно підвищує ефективність навчання, мотивацію студентів, формує їх професійні компетентності та готує майбутніх лікарів до адекватного реагування на складні клінічні ситуації. Досвід кафедри демонструє перспективність упровадження інноваційних підходів у навчальний процес медичних закладів вищої освіти, підтверджує ефективність інтерактивних методів і їх значущу роль у формуванні висококваліфікованих та конкурентоспроможних фахівців сучасної медицини.

Посилання

Про схвалення Стратегії розвитку медичної освіти в Україні : Розпорядження Каб. Міністрів України № 95-р від 27.02.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/95-2019-р (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Маланчук Л. М., Кучма З. М., Маланчин І. М., Франчук О. А., Лимар Л. Є., Романчук Л. І., Флехнер В. М. Сучасні підходи до викладання окремих питань акушерства та гінекології. Медична освіта. 2013. № 1. С. 93–95. DOI: 10.11603/me.v0i1.1132.

Ковтун Л. О., Маганова Т. В., Сухоставець Н. П. Інноваційні підходи до навчання в медичних ЗВО України у сфері електронної системи охорони здоров’я. Перспективи та інновації науки. 2023. № 13(31). С. 706–718. DOI: 10.52058/2786-4952-2023-13(31)-706-718.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07. 2014 № 1556-VII: станом на 30 серпня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Положення про дистанційне навчання в Донецькому національному медичному університет. Офіційний сайт ДНМУ. URL: https://dnmu.edu.ua/polozhennya-pro-dystanczijne-navchannya-v-doneczkomu-naczionalnomu-medychnomuuniversyteti/ (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Типи сценаріїв клінічних випадків проєкту «Загальносвітова електронна база сценаріїв клінічних випадків». ClinCaseQuest Academy. URL: https://clincasequest.academy/types-of-clinical-case-scenarios/ (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Florek G. R., Dellavalle Case reports in medical education: a platform for training medical students, residents and fellows in scientific writing and critical thinking. Jornal of Medical Case Reports. Vol. 10. 2016. Р. 86 DOI: 10.1186/s13256-016-0851-5.

Положення про організацію та порядок проведення об’єктивного структурованого практичного (клінічного) іспиту в Донецькому національному медичному університеті. Офіційний сайт ДНМУ. URL: https://dnmu.edu.ua/polozhennya-pro-organizacziyu-ta-poryadok-provedennya-obyektyvnogo-strukturovanogo-praktychnogo-klinichnogoispytu-u-doneczkomu-naczionalnomu-medychnomu-universyteti/ (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерський) рівень. Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 222 «Медицина»: затв. наказом Міністерства освіти і науки України від 08.11.2021 р. № 1197. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/11/09/222-Medytsyna.mahistr.09.11.pdf (дата звернення: 02.09.2025).

Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерський) рівень. Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 228 «Педіатрія»: затв. наказом Міністерства освіти і науки України від 29.10.2024 № 1546. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/30-10-2024/228-pediatriyamahistr-1546-vid-29-10-2024.pdf (дата звернення: 02.09.2025).

Симуляційні тренінги в медичній освіті. ClinCaseQuest Academy. URL: https://clincasequest.academy/simulation/(дата звернення: 02.09.2025).

Положення про практичну підготовку здобувачів вищої освіти в Донецькому національному медичному університеті. Офіційний сайт ДНМУ. URL: https://dnmu.edu.ua/polozhennya-pro-praktychnu-pidgotovku-zdobuvachivvyshhoyi-osvity-u-doneczkomu-naczionalnomu-medychnomu-universiteti/ (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Simulation exercises. World Health Organization. URL: https://www.who.int/emergencies/operations/simulation-exercises (дата звернення: 02.09.2025).

So H. Y., Chen P. P., Wong GKC, Chan TTN. Simulation in medical education. J R Coll Physicians Edinb. 49(1). 2019. Р. 52–57. DOI: 10.4997/JRCPE.2019.112.

Cook D. A., Hamstra S. J., Brydges R., Zendejas B., Szostek J. H., Wang A. T., Erwin P. J. Comparative effectiveness of instructional design features in simulation-based education: a systematic review and meta-analysis. Medical Teacher. Vol. 35. 2013. P. 844–875 DOI: 10.3109/0142159X.2012.714886.

Bazrafcan L. Assessing the effectiveness of problembased learning as a new approach on health care provider ethical reasoning development in Shiraz University of medical sciences. L. Bazrafcan, F. Takmil, N Shokrpour. The Health Care Manager. 2018. No. 1. doi:10.1097/hcm.0000000000000223.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Як цитувати

Гусєв, В. М. (2025). ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ НА КАФЕДРІ АКУШЕРСТВА ТА ГІНЕКОЛОГІЇ ДОНЕЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 29–35. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-4