INNOVATIVE TEACHING METHODS FOR TRAINING FUTURE PHYSICIANS AT THE DEPARTMENT OF OBSTETRICS AND GYNECOLOGY OF DONETSK NATIONAL MEDICAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-4

Keywords:

innovative educational technologies, simulation trainers, interactive learning, role-playing scenarios, professional competencies, medical education

Abstract

The article explores innovative teaching methods for future physicians at the Department of Obstetrics and Gynecology of Donetsk National Medical University, focusing on interactive educational technologies and the comprehensive integration of theoretical and practical training. Special attention is given to the use of clinical cases, specifically preeclampsia, as an example for organizing the learning process, allowing students to directly apply acquired knowledge in simulated clinical scenarios while developing critical thinking and rapid decision-making skills. The “clinical case” method stimulates the development of analytical and critical thinking, communication skills, team interaction, and the ability to plan and justify decisions in conditions close to real clinical practice. An essential component is the integration of simulation-based learning and practical sessions in specially equipped classrooms, ensuring the formation of practical skills in a safe environment, enhancing the professional competence of students, and promoting deeper assimilation of educational material. Adapting the “clinical case” method to specific clinical scenarios allows active engagement of each participant, development of independent analysis, argumentation, and decision-making skills, as well as the effective combination of individual and group learning forms. The use of interactive methods in combination with practical classes and simulations significantly increases learning efficiency, student motivation, professional competencies, and prepares future physicians to respond adequately to complex clinical situations. The department’s experience demonstrates the potential of implementing innovative approaches in the educational process of medical higher education institutions, confirms the effectiveness of interactive methods, and emphasizes their crucial role in shaping highly qualified and competitive professionals in modern medicine.

References

Про схвалення Стратегії розвитку медичної освіти в Україні : Розпорядження Каб. Міністрів України № 95-р від 27.02.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/95-2019-р (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Маланчук Л. М., Кучма З. М., Маланчин І. М., Франчук О. А., Лимар Л. Є., Романчук Л. І., Флехнер В. М. Сучасні підходи до викладання окремих питань акушерства та гінекології. Медична освіта. 2013. № 1. С. 93–95. DOI: 10.11603/me.v0i1.1132.

Ковтун Л. О., Маганова Т. В., Сухоставець Н. П. Інноваційні підходи до навчання в медичних ЗВО України у сфері електронної системи охорони здоров’я. Перспективи та інновації науки. 2023. № 13(31). С. 706–718. DOI: 10.52058/2786-4952-2023-13(31)-706-718.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07. 2014 № 1556-VII: станом на 30 серпня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Положення про дистанційне навчання в Донецькому національному медичному університет. Офіційний сайт ДНМУ. URL: https://dnmu.edu.ua/polozhennya-pro-dystanczijne-navchannya-v-doneczkomu-naczionalnomu-medychnomuuniversyteti/ (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Типи сценаріїв клінічних випадків проєкту «Загальносвітова електронна база сценаріїв клінічних випадків». ClinCaseQuest Academy. URL: https://clincasequest.academy/types-of-clinical-case-scenarios/ (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Florek G. R., Dellavalle Case reports in medical education: a platform for training medical students, residents and fellows in scientific writing and critical thinking. Jornal of Medical Case Reports. Vol. 10. 2016. Р. 86 DOI: 10.1186/s13256-016-0851-5.

Положення про організацію та порядок проведення об’єктивного структурованого практичного (клінічного) іспиту в Донецькому національному медичному університеті. Офіційний сайт ДНМУ. URL: https://dnmu.edu.ua/polozhennya-pro-organizacziyu-ta-poryadok-provedennya-obyektyvnogo-strukturovanogo-praktychnogo-klinichnogoispytu-u-doneczkomu-naczionalnomu-medychnomu-universyteti/ (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерський) рівень. Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 222 «Медицина»: затв. наказом Міністерства освіти і науки України від 08.11.2021 р. № 1197. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/11/09/222-Medytsyna.mahistr.09.11.pdf (дата звернення: 02.09.2025).

Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерський) рівень. Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 228 «Педіатрія»: затв. наказом Міністерства освіти і науки України від 29.10.2024 № 1546. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/30-10-2024/228-pediatriyamahistr-1546-vid-29-10-2024.pdf (дата звернення: 02.09.2025).

Симуляційні тренінги в медичній освіті. ClinCaseQuest Academy. URL: https://clincasequest.academy/simulation/(дата звернення: 02.09.2025).

Положення про практичну підготовку здобувачів вищої освіти в Донецькому національному медичному університеті. Офіційний сайт ДНМУ. URL: https://dnmu.edu.ua/polozhennya-pro-praktychnu-pidgotovku-zdobuvachivvyshhoyi-osvity-u-doneczkomu-naczionalnomu-medychnomu-universiteti/ (дата звернення: 02 вересня 2025 року).

Simulation exercises. World Health Organization. URL: https://www.who.int/emergencies/operations/simulation-exercises (дата звернення: 02.09.2025).

So H. Y., Chen P. P., Wong GKC, Chan TTN. Simulation in medical education. J R Coll Physicians Edinb. 49(1). 2019. Р. 52–57. DOI: 10.4997/JRCPE.2019.112.

Cook D. A., Hamstra S. J., Brydges R., Zendejas B., Szostek J. H., Wang A. T., Erwin P. J. Comparative effectiveness of instructional design features in simulation-based education: a systematic review and meta-analysis. Medical Teacher. Vol. 35. 2013. P. 844–875 DOI: 10.3109/0142159X.2012.714886.

Bazrafcan L. Assessing the effectiveness of problembased learning as a new approach on health care provider ethical reasoning development in Shiraz University of medical sciences. L. Bazrafcan, F. Takmil, N Shokrpour. The Health Care Manager. 2018. No. 1. doi:10.1097/hcm.0000000000000223.

Published

2025-10-14

How to Cite

Husiev, V. (2025). INNOVATIVE TEACHING METHODS FOR TRAINING FUTURE PHYSICIANS AT THE DEPARTMENT OF OBSTETRICS AND GYNECOLOGY OF DONETSK NATIONAL MEDICAL UNIVERSITY. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 29–35. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-4