ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ, ЕТИКО-ДЕОНТОЛОГІЧНІ ТА ПРОФІЛАКТИЧНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ ВИКЛАДАЧІВ УНІВЕРСИТЕТІВ ЗІ СТУДЕНТАМИ-ВЕТЕРАНАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-5Ключові слова:
студенти-ветерани, методика, адаптація, реабілітація, ресоціалізація, навчання, психічне здоров’яАнотація
Статтю присвячено організаційно-методичним та етико-деонтологічним особливостям навчального процесу студентів – ветеранів війни, для яких навчання виконує також профілактично-реабілітаційну функцію. Аналіз наукової та науково-методичної літератури показав недостатній рівень представленості такої тематики в україномовному сегменті, попри вагомий пул англомовних робіт, що демонстрували досвід університетів інших країн щодо значущості модифікованого до потреб студентів-ветеранів навчального процесу в реадаптації, ресоціалізації та збереженні / відновленні психічного здоров’я. У статті показано, що процес навчання ветеранів супроводжується численними викликами для них, пов’язаними з певним шоком адаптації до цивільного життя, психологічними особливостями й міжособистісною взаємодією: стигматизацією, труднощами соціалізації та тригерними факторами. Зміна умов середовища, відмінності між військовим і академічним життям, а також наявність можливих психологічних травм потребують адаптованих підходів до навчання. Основними методами викладання для ветеранів у медичних закладах є адаптивне навчання, проблемно-орієнтоване навчання, комбіновані методи та інтерактивні підходи. Окрему роль відіграють методи емоційної підтримки, менторства та рефлексії, які допомагають ветеранам легше адаптуватися до освітнього процесу. Форми навчання можуть передбачати очні й онлайн-курси, змішане навчання, тренінги, роботу в малих групах, проєктне навчання та взаємодію з ментором. Організація навчального процесу також потребує уваги до просторових і звукових факторів: розташування меблів, рівня шуму, освітлення й особливостей невербальної комунікації. Почуття безпеки ветеранів значною мірою залежить від правил взаємодії з викладачем і групою та навіть від їх місця в аудиторії. Зважаючи на особливості військового досвіду, викладач має сприяти розвитку критичного мислення та самовираження у ветеранів. Оцінювання має враховувати особливості сприйняття інформації ветеранами, зокрема їх схильність до стислого викладу думок. Ефективне навчання ветеранів війни базується на принципах психологічної підтримки, практичної орієнтації, гнучкості, соціальної інтеграції, партнерства та саморозвитку. Наголошено на необхідності дотримання принципу індивідуального підходу, принципу структурованості навчання, а також створення сприятливого середовища для успішної адаптації ветеранів до академічного життя.
Посилання
Ветеранська політика. Офіційний сайт ВНУ ім. Лесі Українки. 2024. URL: https://vnu.edu.ua/uk/general-information/ veteranska-polityka-0, вільний (дата звернення: 17.03.2025).
Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 23 січня 2024 року № 112 : наказ МОЗ України від 20.12.2024 №2125. Офіційний сайт МОЗ України. 2024. URL: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz- moz-ukrayini-vid-20-12-2024-2125-pro-vnesennya-zmin-do-nakazu-ministerstva-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-vid-23- sichnya-2024-roku-112, вільний (дата звернення: 17.03.2025).
НМУ та НУФВС підписали меморандум про співпрацю щодо реабілітації військових. Офіційний сайт НМУ ім. О. О. Богомольця. 2024. URL: https://nmuofficial.com/news/nmu-ta-nufvs-pidpysaly-memorandum-pro-spivpratsyu-shhodo-reabilitatsiyi-vijskovyh/, вільний (дата звернення: 17.03.2025).
Johnsen G.E., Kanagaratnam P., Asbjørnsen A.E. Memory impairments in posttraumatic stress disorder are related to depression. Journal of Anxiety Disorders. 2008. Vol. 22. No. 3. P. 464–474. DOI: 10.1016/j.janxdis.2007.04.007.
Roost A., Roost N. Supporting veterans in the classroom. Academe. 2014. Vol. 100. No. 3. P. 31–34.
Блавт О. Інноваційні педагогічні підходи у розвитку інклюзивного середовища для студентів-ветеранів війни засобами адаптивної фізичної культури. Інноватика у вихованні. 2021. № 14. С. 24–34.
Parham J.N., Gordon S.P. Military veterans bring many positives – and some needs – into teaching. Phi Delta Kappan. 2016. Vol. 97. No. 7. P. 43–47.
Reeves A.T. Restorative pedagogies for traumatized learners: Insights from veterans in higher education. Journal of Transformative Education. 2021. Vol. 19 (3). P. 189–207.
Adams R.S., Larson M.J., Corrigan J.D. Combat-acquired traumatic brain injury, posttraumatic stress disorder, and their relative associations with postdeployment binge drinking. Journal of Head Trauma Rehabilitation. 2020. Vol. 35 (3). P. 241–E252.
Захаріна Т. І. Теоретико-методичні засади соціальної реінтеграції ветеранів російсько-української війни у закладах вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.05. Інститут проблем виховання НАПН України. Київ, 2024.
Лапа О. В. Психологічний супровід професійного навчання ветеранів російської війни проти України. 2023.
Cathcart D., Holloway M., Truscott D. Veteran support services in North American universities: A comparative study. Journal of Military, Veteran and Family Health. 2022. Vol. 8 (2). P. 104–116.
Vdovychenko O.V., Sokolova I.M., Pedchenko O.V., Sergeevna S.S., Frolova O.V. Психологічна реабілітація і супровід ветеранів війни: досвід Ізраїлю. Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w Katowicach. 2023. № 16. С. 107–118.
Становських З. Л. Робоча програма навчальної дисципліни «Практикум з розвитку навичок спілкування з людьми, які мають наслідки травми війни». Освітній рівень другий (магістерський) рівень. Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 225 «Медична психологія». Освітня програма «Медична психологія». 2024. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728041/.
Пьюселік Ф., Древіцька О. О. Методологія психологічної роботи з ветеранами і бійцями АТО. Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. 2015. № 24 (1). С. 655–660.
Ружицька С. Стратегія соціальної адаптації ветеранів війни на прикладі створення публічного спортивного простору. 2023.
Жирнов О., Козак І., Покропивний О. Визначення впливу ергономічних факторів на процес фізкультурно-спортивної реабілітації. Physical Culture, Sports and Health of the Nation. 2024. № 18 (37). С. 221–228.
Гриценок Л. І. Метод «рівний-рівному» у взаємодії учасників груп підтримки та груп взаємодопомоги. Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи : навчальний посібник. 2018. Т. 2. С. 117–177.
Лебедик Л. В., Стрельніков В. Ю. Соціальна адаптація учасників війни у системі неперервної освіти. Психологія і соціальна робота у ХХІ столітті : зб. наук. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. форуму (1–3 листоп. 2023 р., м. Полтава). Полтава, 2023. С. 298–302.
Sportsman M.A., Thomas L. Coming Home to School: Challenges and Strategies for Effective Teaching with Military Veterans. InSight: A Journal of Scholarly Teaching. 2015. Vol. 10. P. 43–55.
Hodges E. Teaching veterans studies: Bridging the gap between US civilians and veterans through the college classroom. Journal of Veterans Studies. 2018. Vol. 3. No. 1.
Lopez O.S., Springer S.B., Nelson J.B. Veterans in the college classroom: Guidelines for instructional practices. Adult Learning. 2016. Vol. 27. No. 4. P. 143–151.
Лимар Л. В., Талтанова О. Є. Особливості комунікації з ветеранами війни та особами з інвалідністю. Комунікативні навички лікаря, за ред. О. С. Чабана Київ : Видавничий дім Медкнига, 2024. С. 351–360.
Чабан О. С., Хаустова О. О. Медико-психологічні наслідки дистресу війни в Україні: що ми очікуємо та що потрібно враховувати при наданні медичної допомоги. Укр. мед. часопис, 2022. № 4. С. 150. doi.org/10.32471/umj.1680-3051.150.232297.