METHODICAL, ETHICAL, PREVENTATIVE AND REHABILITATION ASPECTS OF INTERACTION BETWEEN UNIVERSITY TEACHERS AND MILITARY STUDENT VETERANS
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-5Keywords:
student veterans, methodology, adaptation, rehabilitation, resocialization, education, mental healthAbstract
The article is dedicated to the methodical and ethical aspects of the military student veterans’ education, for whom it also serves a rehabilitation function. An analysis of research and methodology literature demonstrated an insufficient representation of the theme by the Ukrainian authors despite a significant pool of papers in English highlighting the experience of universities in other countries. These studies illustrate the importance of education changes, to meet the needs of the student veterans for readaptation, resocialization, and the recovery of mental health.The article shows that the veterans’ learning is accompanied by numerous challenges related to adaptation shock to civilian life, psychological traits, and interpersonal interaction, e.g., stigmatization, socialization difficulties, and trigger factors. Changes in the environment, differences between military and academic life, and possible psychological traumas require specified approaches.The primary methods of teaching medicine for veterans include adaptive learning, problem-based learning, combined methods, and interactive approaches. Emotional support, mentorship, and reflection play a special role, helping veterans adapt more easily. Forms of learning may include in-person and online courses, blended learning, training sessions, small group work, project-based learning, and mentoring interactions. The organization of the education also requires attention to spatial and auditory factors: furniture arrangement, noise levels, lighting, and aspects of non-verbal communication. Veterans’ sense of security largely depends on interaction rules with teachers and peers, and even their seating position in the classroom. Considering the characteristics of military experience, teachers should promote the conditions for their critical thinking and self-expression.As for the assessment, student veterans’ unique perception of information should be considered, particularly their tendency toward concise expression of thoughts. Effective education for veterans is based on principles of psychological support, practical orientation, flexibility, social integration, partnership, and self-development.
References
Ветеранська політика. Офіційний сайт ВНУ ім. Лесі Українки. 2024. URL: https://vnu.edu.ua/uk/general-information/ veteranska-polityka-0, вільний (дата звернення: 17.03.2025).
Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 23 січня 2024 року № 112 : наказ МОЗ України від 20.12.2024 №2125. Офіційний сайт МОЗ України. 2024. URL: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz- moz-ukrayini-vid-20-12-2024-2125-pro-vnesennya-zmin-do-nakazu-ministerstva-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-vid-23- sichnya-2024-roku-112, вільний (дата звернення: 17.03.2025).
НМУ та НУФВС підписали меморандум про співпрацю щодо реабілітації військових. Офіційний сайт НМУ ім. О. О. Богомольця. 2024. URL: https://nmuofficial.com/news/nmu-ta-nufvs-pidpysaly-memorandum-pro-spivpratsyu-shhodo-reabilitatsiyi-vijskovyh/, вільний (дата звернення: 17.03.2025).
Johnsen G.E., Kanagaratnam P., Asbjørnsen A.E. Memory impairments in posttraumatic stress disorder are related to depression. Journal of Anxiety Disorders. 2008. Vol. 22. No. 3. P. 464–474. DOI: 10.1016/j.janxdis.2007.04.007.
Roost A., Roost N. Supporting veterans in the classroom. Academe. 2014. Vol. 100. No. 3. P. 31–34.
Блавт О. Інноваційні педагогічні підходи у розвитку інклюзивного середовища для студентів-ветеранів війни засобами адаптивної фізичної культури. Інноватика у вихованні. 2021. № 14. С. 24–34.
Parham J.N., Gordon S.P. Military veterans bring many positives – and some needs – into teaching. Phi Delta Kappan. 2016. Vol. 97. No. 7. P. 43–47.
Reeves A.T. Restorative pedagogies for traumatized learners: Insights from veterans in higher education. Journal of Transformative Education. 2021. Vol. 19 (3). P. 189–207.
Adams R.S., Larson M.J., Corrigan J.D. Combat-acquired traumatic brain injury, posttraumatic stress disorder, and their relative associations with postdeployment binge drinking. Journal of Head Trauma Rehabilitation. 2020. Vol. 35 (3). P. 241–E252.
Захаріна Т. І. Теоретико-методичні засади соціальної реінтеграції ветеранів російсько-української війни у закладах вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.05. Інститут проблем виховання НАПН України. Київ, 2024.
Лапа О. В. Психологічний супровід професійного навчання ветеранів російської війни проти України. 2023.
Cathcart D., Holloway M., Truscott D. Veteran support services in North American universities: A comparative study. Journal of Military, Veteran and Family Health. 2022. Vol. 8 (2). P. 104–116.
Vdovychenko O.V., Sokolova I.M., Pedchenko O.V., Sergeevna S.S., Frolova O.V. Психологічна реабілітація і супровід ветеранів війни: досвід Ізраїлю. Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w Katowicach. 2023. № 16. С. 107–118.
Становських З. Л. Робоча програма навчальної дисципліни «Практикум з розвитку навичок спілкування з людьми, які мають наслідки травми війни». Освітній рівень другий (магістерський) рівень. Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 225 «Медична психологія». Освітня програма «Медична психологія». 2024. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728041/.
Пьюселік Ф., Древіцька О. О. Методологія психологічної роботи з ветеранами і бійцями АТО. Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. 2015. № 24 (1). С. 655–660.
Ружицька С. Стратегія соціальної адаптації ветеранів війни на прикладі створення публічного спортивного простору. 2023.
Жирнов О., Козак І., Покропивний О. Визначення впливу ергономічних факторів на процес фізкультурно-спортивної реабілітації. Physical Culture, Sports and Health of the Nation. 2024. № 18 (37). С. 221–228.
Гриценок Л. І. Метод «рівний-рівному» у взаємодії учасників груп підтримки та груп взаємодопомоги. Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи : навчальний посібник. 2018. Т. 2. С. 117–177.
Лебедик Л. В., Стрельніков В. Ю. Соціальна адаптація учасників війни у системі неперервної освіти. Психологія і соціальна робота у ХХІ столітті : зб. наук. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. форуму (1–3 листоп. 2023 р., м. Полтава). Полтава, 2023. С. 298–302.
Sportsman M.A., Thomas L. Coming Home to School: Challenges and Strategies for Effective Teaching with Military Veterans. InSight: A Journal of Scholarly Teaching. 2015. Vol. 10. P. 43–55.
Hodges E. Teaching veterans studies: Bridging the gap between US civilians and veterans through the college classroom. Journal of Veterans Studies. 2018. Vol. 3. No. 1.
Lopez O.S., Springer S.B., Nelson J.B. Veterans in the college classroom: Guidelines for instructional practices. Adult Learning. 2016. Vol. 27. No. 4. P. 143–151.
Лимар Л. В., Талтанова О. Є. Особливості комунікації з ветеранами війни та особами з інвалідністю. Комунікативні навички лікаря, за ред. О. С. Чабана Київ : Видавничий дім Медкнига, 2024. С. 351–360.
Чабан О. С., Хаустова О. О. Медико-психологічні наслідки дистресу війни в Україні: що ми очікуємо та що потрібно враховувати при наданні медичної допомоги. Укр. мед. часопис, 2022. № 4. С. 150. doi.org/10.32471/umj.1680-3051.150.232297.