КОНСТРУЮВАННЯ ЗМІСТУ ВИБІРКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН, ОРІЄНТОВАНИХ НА ПІДГОТОВКУ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ОРТОДОНТІЇ, ЗОКРЕМА В НАПРЯМІ ГНАТОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-4

Ключові слова:

медична освіта, здобувачі стоматологічної освіти, вибіркові дисципліни, ортодонтія, біомеханіка зубощелепного апарату, міждисциплінарна інтеграція

Анотація

У роботі обґрунтовані концепції побудови змісту вибіркових навчальних дисциплін, орієнтованих на формування конкурентоспроможних фахівців з ортодонтії, зокрема в напрямі гнатології. Велика поширеність патології скронево-нижньощелепного суглоба серед стоматологічних захворювань і негативний вплив на якість життя спонукають посилити увагу до формування комплексних, системних знань про біомеханіку щелепно-лицевого апарату, розуміння сутності багатофункціональних взаємозв’язків між структурними елементами та тканинами зубощелепної системи в нормі та за патології, їх ролі та можливостей застосування у реконструктивній стоматології, діагностиці та профілактиці стоматологічних захворювань. Зусиллями кафедр ортодонтії та пропедевтики ортопедичної стоматології та медичної і біологічної фізики та інформатики Національного медичного університету імені О. О. Богомольця було ініційовано створення вибіркових навчальних дисциплін такого спрямування для студентів спеціальності 221 «Стоматологія». На основі аналізу робочих програм авторами виокремлено навчальні дисципліни та теми, які мають найбільш істотний вплив на розуміння сутності функціональних зв’язків тканин та органів зубощелепно-лицевої системи в нормі та за патології і формують основу знань з ортодонтії та гнатології. Для проєктування змісту вибіркових дисциплін було застосовано метод графів. Сконструйовано граф алгоритмічної послідовності вивчення тем із різних дисциплін, які формують базові знання, уміння та навички, необхідні для якісного засвоєння навчального матеріалу з гнатології.Використаний для побудови міждисциплінарних зв’язків метод графів дав змогу спроєктувати структуру змісту, визначити роль і місце кожної з тем вибіркових навчальних дисциплін («Основи гнатології в ортодонтії» та «Біомеханіка зубощелепного апарату. Фізичні основи гнатології»), забезпечивши формування фахових практико-орієнтованих компетентностей з ортодонтії та гнатології. Ефективність такого підходу підтвердили результати анкетного опитування.

Посилання

Костюк Т. М. Комплексна діагностика, клініка, ортопедичне лікування та профілактика м’язово-суглобової дисфункції скронево-нижньощелепного суглоба : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора медичних наук, Ужгород, 2021. 35 с.

Lin S.-L., Wu S.-L., Ko S.-Y., Yen C.-Y., Chiang W.-F., Yang J.-W. Temporal relationship between dysthymia and temporomandibular disorder: a population-based matched case-control study in Taiwan. BMC Oral Health. 2017. DOI: 10.1186/s12903-017-0343-z.

De Oliveira-Souza A.I.S, de O Ferro J.K., Barros M.M.M.B., Oliveira D.A. Cervical musculoskeletal disorders in patients with temporomandibular dysfunction: A systematic review and meta-analysis. J Bodyw Mov Ther. 2020. DOI: 10.1016/j.jbmt.2020.05.001.

Безкоровайна Л. П., Жегулович З. Є. Окремі аспекти етіології, поширеності та діагностики дисфункції скроневонижньощелепного суглоба. Медична наука України, 2023, Vol. 19, № 2.

Graphviz. URL: https://graphviz.org (accessed 26 04. 2025).

Prokhorenko I. Інтеграція знань з біомеханіки в професійну підготовку магістрів стоматології. Медицина і фармація: освітні дискурси. 2024. № 1. С. 45–50. DOI: 10.32782/eddiscourses/2024-1-7.

Kaniura O.A., Melnyk B.M., Mykytenko P.V. et al. Professional training of masters of dentistry within quarantine restrictions and martial law: a comparative analysis of educational process. Wiadomosci Lekarskie. 2023. Вип. 76(4). С. 772–777. DOI: 10.36740/WLek202304111.

Fornai C, Oppermann N, Tester I et al. Robert M. Ricketts and Rudolf Slavicek: dentistry by the rules of nature. Angle orthod. 2023. Vol. 93 (5). P. 497–500. DOI: 10.2319/050423-323.1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Як цитувати

Костюк, Т. М., Стучинська, Н. В., Мельник, Б. М., & Прохоренко, І. А. (2025). КОНСТРУЮВАННЯ ЗМІСТУ ВИБІРКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН, ОРІЄНТОВАНИХ НА ПІДГОТОВКУ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ОРТОДОНТІЇ, ЗОКРЕМА В НАПРЯМІ ГНАТОЛОГІЇ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 23–30. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-4