THE RESULTS OF THE APPLICATION OF SIMULATION METHODS FOR THE TRAINING OF SPECIALISTS IN THE SPECIALTY “ОTORHINOLARINGOLOGY” AT THE POST-GRADUATE LEVEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-5

Keywords:

postgraduate medical education, patient safety, otorhinolaryngology, simulation training, treatment, clinical presentation

Abstract

The results of the practical implementation of simulation-based learning in the educational practice of training specialists in the field of “Otorhinolaryngology” at the postgraduate level at the Bogomolets National Medical University were analyzed. The research materials included the training programs for specialists in “Otorhinolaryngology” in Ukraine, as well as the results of questionnaire conducted by students before and after trainings on use of simulation methods. In particular, an analysis of the current thematic plans for the specialty “Otorhinolaryngology” was conducted, along with a study of the types and number of invasive and non-invasive procedures used in the treatment of patients with acute and chronic diseases of the ENT organs. Additionally, an assessment was made of the types and number of invasive and non-invasive interventions that enable both conservative and surgical care, and which interns should master by the end of their training in “Otorhinolaryngology”. The curricula for the training of specialists in “Otorhinolaryngology” includes a large number of practical skills and surgical procedures. However, to improve the program of primary specialization (internship) in “Otorhinolaryngology”, it is necessary to study the experience of applying modern technologies in teaching in other countries, particularly the use of simulation methods and medical mannequins. This would contribute to the enhancement of the educational process, the minimization of the risk of unintentional harm, and the ensuring of patient safety at all stages of medical care delivery. Regular monitoring of the educational process in higher medical institutions at the postgraduate level, with a focus on mastering practical skills, will help to develop constructive recommendations for improving medical training and preventing patient harm in healthcare facilities.

References

Концепція стратегії попередження дефектів надання медичної допомоги у вітчизняній системі охорони здоров’я. А.М. Сердюк, Ю.М. Скалецький, О.П. Яворовський, М.М. Риган, С.Г. Гичка, В.Л. Дідковський, Р.П. Брухно, В.Г. Сердюк. К.: друкарня Національного медичного університету імені О.О. Богомольця, 2021. 16 c.

Naumenko O. M, Skaletsky Y. M, Didkovskyy V. L et al. Safety of patients and medical staff, in curricula and training programs for medical professionals in Ukraine. Wiad. Lek. 2020. 73(10), р. 2265–2268. doi: 10.36740/WLek202010131.

Дубягін О. Б. Інноваційні технології та методи навчання як фактор удосконалення навчального процесу. 2013. URL:http://www.geci.cn.ua/uk/home/item/download/446_a657598348b2a6e8c60b5c4f62 a104f0.html

Бєлка К, Смирнова М, Фоміна Г. Симуляційні технології у навчанні інтернів та безперервній професійній освіті практикуючих лікарів-анестезіологів. Український науково-медичний молодіжний журнал. 2023. 139(2):64–73. https://doi.org/10.32345/ USMYJ.2(139).2023.64-73

Бєлка К. Ю, Кучин Ю. Л, Фоміна Г. А. Ефективність симуляційного навчання лікарів-інтернів для набуття компетенцій менеджменту периопераційних невідкладних станів (ПНС) та критичних інцидентів (КІ). Медична наука України. 2023. 19(3), с. 3–10. https://doi.org/10.32345/2664-4738.3.2023.01

Gordon J. A., Wilkerson W. M., Shaffer D. W., Armstrong E. G. Practicing medicine without risk: Students’ and educators’ response to high-fidelity patient simulation. Acad Med. 2001. 76, с. 469–72. DOI: 10.1097/00001888-200105000-00019

Scalese R. J., Obeso V. T., Issenberg S. B. Simulation Technology for Skills Training and Competency Assessment in Medical Education. J Gen Intern Med. 2008. 23, с. 46–9. DOI: 10.1007/s11606-007-0283-4

Редько І. І, Чакмазова О. М. Проблемні питання якості післядипломної освіти лікарів- інтернів. European humanities studies: State and Society. 2019. 3(ІІ Issue). Р. 127–137. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2019.3-ІІ.10

Черешнюк Г. С., Черешнюк Л. В., Ахмедова А. А. Деякі питання підготовки лікарів-інтернів в сучасних умовах реформування системи охорони здоров’я. Підготовка медичних кадрів у сучасних умовах реформи системи охорони здоров’я України: тези доповідей навч.-метод. конф. Вінниця. 2017. С. 3–6.

Примірна програма підготовки в інтернатурі. Галузь знань: 22 «Охорона здоров’я» Складник освіти: післядипломна освіта, первинна спеціалізація Спеціальність: Отоларингологія Попередня освіта: Ступінь магістра за спеціальністю 222 «Медицина» Наказ МОЗ України від 28.06.2022 № 1114 «Про затвердження примірних програм підготовки в інтернатурі за спеціальностями «Анестезіологія та інтенсивна терапія»;«Дерматовенерологія»; «Радіологія»; «Отоларингологія»; «Загальна практика-сімейна медицина»; «Патологічна анатомія»; «Фізична та реабілітаційна медицина».

Робочий навчальний план на 2019/2020 н. р. з підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» спеціальність 222 «Медицина». Додаток 1 до наказу МОЗ України № 392 від 26.04.2019 р.

Published

2024-12-27

How to Cite

Didkovskiy, V. (2024). THE RESULTS OF THE APPLICATION OF SIMULATION METHODS FOR THE TRAINING OF SPECIALISTS IN THE SPECIALTY “ОTORHINOLARINGOLOGY” AT THE POST-GRADUATE LEVEL. Медицина та фармація: освітні дискурси, (4), 28–34. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-5