THE STUDY OF HOMEOSTASIS AND ITS REGULATION BY FUTURE DOCTORS AS THE BASIS OF PROPAEDEUTIC OF CLINICAL DISCIPLINES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-10

Keywords:

variable discipline, regulation of homeostasis, professional competence, physiological mechanisms, propaedeutic

Abstract

Knowledge of the mechanisms and regularities of maintaining the physiological parameters of the body’s internal environment during life is necessary for future doctors to use in the study of the following medical disciplines and in future professional activities. The article provides an analysis of the structure and main tasks of the new variable discipline “Homeostasis and its regulation” at the Department of Physiology of Bogomolets National Medical University. The variable discipline “Homeostasis and its regulation” is offered as an educational component of the second year of study for students in specialty 222 “Medicine”. Curriculum of the discipline for students of higher education: the total number of hours is 90 (3,0 credits of ECTS), of which 4 hours are lectures, 26 hours are practical classes and 60 hours are independent work. The type of study success control is differential credit. The thematic plan of lectures and practical classes of the discipline are presented. The main tasks in the process of studying the discipline «Homeostasis and its regulation» are a systematic approach to clarifying the essence of physiological processes, functions of organs, systems and the whole organism. The study of physiological mechanisms of nervous and endocrine regulation, interaction of body systems is foreseen. An important component of the work program is the study of the mechanisms of pharmacological correction of physiological functions. Students acquire practical skills to assess the functional capabilities of the body, broaden their understanding of the role of human physiology for mastering clinical disciplines. Knowing the basics of homeostasis maintenance mechanisms, students acquire the ability to independently analyze the causes and consequences of the development of diseases. Using the results of independent search, synthesis and analysis of information from various sources, they learn to solve typical tasks in professional activities, using data from laboratory, clinical and instrumental research. Determining the influence of external factors on the processes of homeostasis regulation makes it possible to provide medical assistance to patients in case of emergency conditions and to injured in extreme situations. The educational discipline is the basis for understanding the principles of health preservation, a healthy lifestyle and disease prevention in the course of life.

References

Про вищу освіту : Закон України. Стаття 62, пункт 15. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Дубовенко З.О., Лехніцька С.І. Індивідуальна освітня траєкторія студентів іноземців медичного факультету. XXV Міжнародна науково-практична конференція “Implementation of modern science and practice”, 11–14 травня 2021 р., Варна, Болгарія. 2021. С. 350–352. URL: https://isg-konf.com/wp-content/uploads/2021/05/XXV-Conference-May-11-14-2021.pdf.

Корильчук Н.І. Вибіркова дисципліна як запорука підвищення професійного рівня. Медична освіта. 2022. № 4. С. 32–36. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.4.12688.

Коломінський Н.Л. Соціально-психологічні проблеми підготовки фахівців до професійної діяльності. Наука і освіта. 2004. № 3. С. 14–16.

Лехніцька С.І., Саханда І.В. Міжнародна академічна мобільність як складова реалізації права здобувачів вищої освіти на формування індивідуальної освітньої траєкторії. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. № 2. С.20–23. DOI: https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-4.

Габенко І.М. Дослідження перспектив реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 34. Т. 2. С. 37–40. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/16999.

Ломейко О.П., Олексієнко В.О., Петриченко С.В. Механізм реалізації вибіркової складової в освітньому процесі. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти. 2021. № 24. С. 35–39. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13836.

Григорʼєва О.А., Щербаков М.С., Апт О.А. та ін. Міждисциплінарні звʼязки у системі медичної освіти як база для формування професійних компетенцій майбутнього лікаря. Здобутки клінічної і експериментальної медицини. 2022. № 1. С. 200–203. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/16999.

Освітньо-професійна програма «Медицина» другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» за спеціальністю 222 «Медицина». URL: https://nmuofficial.com/navchalno-metodychnyj-viddil/akredytatsiya-ta-litsenzuvannya/2024-rik.

Лехніцька С.І., Дубовенко З.О., Афендікова Г.П. та ін. Формування спеціальних (фахових) компетентноcтей майбутнього лікаря на основі використання пропедевтичного підходу в освітньому процесі. The 25th International scientific and practical conference “Theoretical foundations of scientists and modern opinions regarding the implementation of modern trends”(June 27–30, 2023). San Francisco, USA. International Science Group. 2023. С. 199–201. DOI: https://doi.org/10.46299/isg.2023.1.25.

Published

2024-10-30

How to Cite

Mykula, M. (2024). THE STUDY OF HOMEOSTASIS AND ITS REGULATION BY FUTURE DOCTORS AS THE BASIS OF PROPAEDEUTIC OF CLINICAL DISCIPLINES. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 72–76. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-10