MAIN APPROACHES TO DEFINING THE POSITIVE COMMUNICATIVE MODE OF DENTISTS: A LITERATURE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-9Keywords:
communicative mode, communicative mindset, dentists, medical educationAbstract
The significance of effective communication by dentists is recognized worldwide, especially if we delve into the negative consequences of a poor communicative mode of dentists as a part of their soft skills. The authors analyze numerous studies which confirm that communication with a dentist is an important treatment component. The article defines that positive communicative mode is facilitated by the inclusion of communication issues in the dental training programs and the corresponding competency requirements for specialists, training and seminars for practicing dentists as part of their continuous professional development, and the development of materials on communication issues for informal education and self-study by specialists. The authors have reviewed numerous sources and defined the main approaches to the communicative mode of dentists: the economic aspect, as a positive communicative mode contributes to the economic efficiency of a specialist by attracting clients and fostering long-term business relationships; the axiological aspect, as empathy is an important component of communication and shapes the relationship between doctor and patient; the emotional aspect, since a high level of emotional intelligence in dentists is necessary for their successful professional activity; the motivation aspect, as motivation factors significantly affect the communicative behavior of dentists; and the practical aspect, since the professional development of dentists includes communication skills. All researchers support the idea that shaping communication skills during training is critical for future dentists. The system of graduate medical and dental education determines whether a specialist will develop positive communicative mode, as confirmed by both Ukrainian and foreign studies. Overall, these studies provide a comprehensive overview of the importance of communication, cognitive skills, emotional intelligence, and professional development in the field of healthcare, particularly in dentistry.
References
Костенко В.Г., Сологор І.М. Комунікативні стратегії впливу в науково-технічних рекламних статтях зі стоматології. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Германістика та міжкультурна комунікація». 2018. № 4. С. 41–49.
Таценко Н.В. Аксіологічний модус емпатії в сучасному англомовному дискурсі. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. 2016. № 10 (3). С. 120–125.
Сердюк Л.З. Особистісний модус самореалізації майбутніх фахівців. Вісник післядипломної освіти. 2014. № 10. С. 239–248.
Собченко О.М. Здібності у структурі емоційного інтелекту як фактор формування особистості. Наука. Релігія. Суспільство. 2010.
Іваннікова А.В. Формування позитивного самоставлення як компонента психологічного благополуччя. Психологічні підвалини атрибутивних ознак особистості: функції, розвиток, здійснення. 2013. С. 72–75.
Клібайс Т.В. Вплив настановлення на динаміку мотивів суб’єктів з різними атрибутивними стилями. 2015. С. 376–379.
Бамбурак Н.М. Акмеологічні аспекти професійного становлення практичних психологів. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ (Серія: Психологічна). 2015. № 1. С. 50–58.
Корніяка О.М. Основні результати емпіричного дослідження професійної життєстійкості викладача. Особистісні та психофізіологічні ресурси життєстійкості : матеріали ІІ Наукового семінару 19 вересня 2021 року. Київ, 2019. С. 44–46.
Строгонова Т.В., Стучинська Н.О. Аналіз розвитку компетентісного підходу в системі вищої професійної освіти України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогіка. 2021. № 3. С. 181–190.
Асламова М.М. Комунікативна толерантність у спілкуванні майбутнього лікаря. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. № 19. Т. 2. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2018. С. 111–114.
Шеховцова Е.В. та ін. Особливості розвитку професійних настановлень правоохоронців в процесі фахової підготовки. Актуальні проблеми сучасної психології та педагогіки в діяльності ВНЗ МВС України. Харків, 2015.
Герелюк В.І. та ін. Критерії формування деонтології та комунікативної толерантності в процесі професійної підготовки лікарів-стоматологів. Терапевтика. 2023. № 4.1. С. 60–65.
Романишин С.С. Формування комунікативної толерантності у процесі професійної підготовки майбутніх лікарів-стоматологів. Галицький лікарський вісник. 2014. № 21. Ч. 4. С. 92–95.
Лозинська Л.І. Формування у майбутніх лікарів мовленнєвої компетенції у професійній сфері. Молодь і ринок. 2015. № 12. С. 61–67.
Бігунов Д.О. Мовленнєва поведінка особистості: концептуальні положення конфліктних комунікативних ситуацій. Психологія і особистість. 2018. № 2. С. 40–58.
Фролова І.Є. Дискурсивна стратегія як когнітивно-комунікативний феномен. Культура народів Причорномор’я. 2006.
Пісоцький В.П., Горянська А.М. Толерантність як чинник соціально-психологічної адаптації. Теорія і практика сучасної психології. 2017. № 1. С. 64.
Залановська Л.І. Аналіз дослідження компонентів міжетнічної толерантності в процесі підготовки фахівців. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. 2015. № 1. С. 41–48.
Костюк М.І., Мазайкіна І.О. Мовленнєві інтенції в іноземних студентів медичних університетів. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. статей V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 19–20 листопада, 2020. С. 202–210.
Устименко Ю.С. Компонентно-структурний аналіз феномена «готовність майбутніх стоматологів до майбутньої взаємодії». Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. 2016. Вип. 2 (97). Ч. 2. С. 112–117.
Русалкіна Л.Г. Формування умінь англомовного ділового спілкування у майбутніх лікарів : автореф. дис. … канд. мед. наук : спец. 13.00.02; ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського». Одеса, 2014. 21 с.
Кайдалова Л.Г. Інтерактивні технології як засіб формування професійної та комунікативної компетентності майбутніх фахівців охорони здоров’я. 2016.
Остраус Ю.М. Педагогічні умови формування професійно-комунікативної культури майбутніх сімейних лікарів. 2020.
Ждан В.П., Шилкіна Л.О., Бєляєва О.С. Навички клінічного спілкування у професійній діяльності лікаря. The Medical and Ecological Problems. 2021. № 25 (3–4). С. 18–23. DOI: https://doi.org/10.31718/mep.2021.25.3-4.04.
Salim N.A., Sallam M., Aldweik R.H., et al. Rating communication skills in dental practice: the impact of different sociodemographic factors. BMC Med Educ. 2023. № 23 (1). Р. 950. Published 2023 Dec 12. DOI: doi:10.1186/s12909-023-04958-y.
Khalifah A.M., Celenza A. Teaching and Assessment of dentist-patient communication skills: a systematic review to identify best-evidence methods. J Dent Educ. 2019. № 83 (1). Р. 16–31. DOI: 10.21815/JDE.019.003.
Butollo M.A., Holzinger A., Wagner-Menghin M. Ärztliches Gesprächsführungstraining in simulierten Situationen: Wahrnehmungen und Empfindungen von Simulationspatienten bei patientenzentrierter Gesprächsführung [Doctor-Patient Communication Training in Simulated Situations: Emotions and Perceptions of Simulated Patients during Patient-Centered Conversations]. Psychother Psychosom Med Psychol. 2019. № 69 (5). Р. 182–188. DOI: 10.1055/a-0594-2661.
Tanoubi I., Cruz-Panesso L., Drolet P. The Patient, the Physician, or the Relationship: Who or What Is “Difficult”, Exactly? an Approach for Managing Conflicts between Patients and Physicians. Int J Environ Res Public Health. 2021. № 18 (23). Р. 12517. Published 2021 Nov 27. DOI: 10.3390/ijerph182312517.