FORMATION OF THE CONCEPT OF TEACHING THE ELECTIVE DISCIPLINE “HEALTH TECHNOLOGY ASSESSMENT” IN THE TRAINING OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE SPECIALTY 226 “PHARMACY, INDUSTRIAL PHARMACY”
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-8Keywords:
вибіркова дисципліна, оцінка медичних технологій, фахові компетенції, заклади вищої освіти, освітній процесAbstract
At the present stage, pharmaceutical education is facing significant challenges that actualize the problem of researching the prospects for the development of future pharmacists’ training. Today, one of the effective tools for making decisions on the rational use of funds in the health care system of Ukraine is the health technology assessment. The rapid development of its use in our country actualizes the issue of forming the necessary competencies and, as a result, the professional environment. The aim of the research. Formation of the concept of teaching the elective discipline “Health Technology Assessment” for applicants for the second (master’s) level of higher education in the specialty 226 “Pharmacy, Industrial Pharmacy”. Research methods. To achieve this goal, the authors used the information-analytical method of research and presentation of their own experience in forming the concept of teaching the elective discipline «Health Technology Assessment» to applicants of the second (master’s) level, taking into account the standard of higher education in the specialty 226 “Pharmacy, Industrial Pharmacy”. Presentation of the main material. The discipline “Health Technology Assessment” is taught at the Department of Organization and Economics of Pharmacy of the Bogomolets National Medical University and is part of the variable component of the cycle of professional-oriented training of specialists in the specialty 226 “Pharmacy, Industrial Pharmacy”. The purpose of its teaching is to form professional competencies in future specialists in the pharmaceutical industry to evaluate medical technologies in order to improve the quality of medical and pharmaceutical care and rational use of health care funds. The organization of the educational process is based on the credit-module system. The program is structured into 1 content module, which includes 30 classroom hours and 60 hours of independent work. The thematic plan of practical classes, the peculiarities of individual tasks, as well as the possibilities of involving stakeholders in the educational process are analyzed and presented. Conclusions. The experience of introducing the elective discipline “Health Technology Assessment” into the educational process and the analysis of its educational and methodological complex has established that the study of this discipline will help to optimize the educational process, mastering general and professional competencies, taking into account the current needs of stakeholders and the pharmaceutical industry as a whole.
References
Філіпова Л.В. Особливості розвитку вищої фармацевтичної освіти України. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 84. Т. 2. С. 97–101. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.84.2.20.
Про затвердження настанови з державної оцінки медичних технологій для лікарських засобів : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 29 березня 2021 року № 593. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0593282-21#Text.
Немченко А.С., Назаркіна В.М., Косяченко К.Л., Бабенко М.М. Проблеми формування професійного середовища з оцінки медичних технологій в Україні. Health & Education. 2023. № 2. С. 28–36. DOI: https://doi.org/10.32782/health-2023.2.5.
Бабенко М.М., Косяченко К.Л., Костюк І.А. Порівняльний аналіз сучасного стану та основних проблем впровадження оцінки медичних технологій: результати опитування користувачів та інформованих : методичні рекомендації. Київ: НМУ імені О.О. Богомольця, 2024. 47 с.
Загородня Л.М., Ямілова Т.В. Значення вибіркової дисципліни для здобувачів вищої медичної освіти. ΛΌГOΣ. 2023. March 3. С. 88–89. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-03.03.2023.25.
Положення про організацію освітнього процесу в Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця. URL: https://drive.google.com/file/d/11jqoQ06B_9FnjC5pe-JBD1jsV0GOf7QG/view.
Положення про забезпечення реалізації права здобувачів вищої освіти на вільний вибір дисциплін в Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця. URL: https://drive.google.com/file/d/1oPDAjGTmVpDw0JOsT4UGmliytT-zV4qP/view.
Вибіркові дисципліни, курси за вибором та корисні навчальні матеріали для студентів Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. URL: https://nmuofficial.com/korysni-navchalni-resursy-dlya-studentivmedykiv/elektyvni-kursy/2024-2025-n-r.
Про затвердження робочих навчальних планів підготовки здобувачів денної (очної) форми навчання в Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця на 2024–2025 н.р. : Наказ Національного медичного університету імені О.О. Богомольця від 18 червня 2024 року № 768. URL: https://drive.google.com/file/d/1H01QJSd5GoMqw8eti4YOGEMNqsF2GQt/view.
Про затвердження стандарту вищої освіти зі спеціальності 226 Фармація, промислова фармація для другого (магістерського) рівня вищої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 4 листопада 2022 року № 981. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/11/11/226-Farmatsiya.promyslova.farmatsiya.mahistr-zminy-981-04.11.2022.pdf.