ANALYSIS OF THE METHODOLOGICAL SUPPORT AND TEACHING OF «MICROBIOLOGY WITH INFECTION PREVENTION» FOR STUDENTS OF SPECIALISATION 223 «NURSING», SPECIALISATION «PARAMEDIC»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-8

Keywords:

paramedic, methodological support, microbiology with infection prevention

Abstract

The article is devoted to the analysis of methodological support and teaching of “Microbiology with Infection Prevention” for students of 223 “Nursing”, specialisation “Paramedic” at the Department of Microbiology, Virology and Immunology of the I. Horbachevsky Ternopil National Medical University. With emergencies occurring on an almost daily basis in the world today, and with Ukraine in the active phase of a full-scale war with russia, the need for pre-hospital emergency medical care specialists is extremely acute. The main task of pre-hospital care in a critical situation is to save the life of the victim before the arrival of rescuers and emergency medical teams and to effectively use all possibilities to save him or her, which is ensured by a thorough knowledge of fundamental disciplines such as microbiology with infection prevention, which is extremely important in the context of epidemic spread of infectious diseases. At the I. Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine, since 2018, students have been studying paramedics. The article presents an algorithm of methodological and pedagogical information provision for students of this specialisation, additional information resources published in the Moodle system, which are available in preparation for practical classes, protocols developed by the staff of the department, methodology of teaching and assessment of students in the field of emergency medical care within the framework of current state regulations. At the Department of Microbiology, Virology and Immunology, first-year students are educated on the basis of general secondary education, as well as those who already have some experience in the medical field. It is noted that such a thorough approach to practical training based on theoretical knowledge is necessary for future employees of emergency medical teams, and logically presented material with the use of interdisciplinary connections will be useful in mastering clinical disciplines for paramedics.

References

Гудима А. А., Джавадова Н. А. Імплементація наказу МОЗ України від 9 березня 2022 р. № 441 «Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах» у підготовку здобувачів вищої освіти ступеня бакалавра за спеціальністю 223 «Медсестринство» (Спеціалізація 223.02 «Парамедик»). Медична освіта, 2024. № 2. С. 34–38.

Про затвердження Типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги : постанова Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2012 р. № 1114. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1114-2012-п#Text (дата звернення: 10.04.2025).

Бойко В. І., Попович Д. В., Гевко У. П. Особливості навчання здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти чотирикрокової моделі надання допоміжних засобів. Медична освіта, 2024. № 3. С. 20–26.

Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах : наказ МОЗ України від 09.03.2022 № 441. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0356-22#Text (дата звернення: 10.04.2025).

Освітньо-професійна програма «Парамедик». URL: https://www.tdmu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/12/OPP_paramedyky-2020.pdf (дата звернення: 10.04.2025).

Published

2025-06-19

How to Cite

Romanyuk, L., Klymnyuk, S., Kravets, N., Tkachuk, N., & Medvid, I. (2025). ANALYSIS OF THE METHODOLOGICAL SUPPORT AND TEACHING OF «MICROBIOLOGY WITH INFECTION PREVENTION» FOR STUDENTS OF SPECIALISATION 223 «NURSING», SPECIALISATION «PARAMEDIC». Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 50–55. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-8