INTRODUCTION OF THE ELECTIVE DISCIPLINE “CLINICAL ASPECTS OF CELLULAR PHYSIOLOGY” FOR STUDENTS OF THE FACULTY OF MEDICAL DIAGNOSTICS AND TREATMENT TECHNOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-2Keywords:
elective discipline, cellular physiology, laboratory diagnostics, innovative teaching methodsAbstract
The article is devoted to the analysis of the experience of implementing the educational elective disciplines “Clinical Aspects of Cellular Physiology” in accordance with the Educational and Professional Program “Laboratory Diagnostics” for the training of higher education applicants of the bachelor’s level in specialty 224 “Technologies of Medical Diagnostics and Treatment” in the conditions of modernization of the educational process in higher medical educational institutions.The study of the discipline “Clinical Aspects of Cellular Physiology” establishes the principles of clinical thinking, develops the practical skills of the future laboratory assistant, and establishes an understanding of physiological processes at the cellular level of the organization.The purpose of teaching the academic discipline “Clinical Aspects of Cellular Physiology” is to deepen knowledge about the functions of various cells, excitable tissues, the processes of regulating the functioning of various cells and their populations, the mechanism of control of cell proliferation and the consequences of their disorders, which often lead to the formation of neoplasms; molecular mechanisms of perception of external signals by cells. Discussion of modern views on cell aging with the aim of using the knowledge gained in the study of following medical disciplines and in future professional activities.The academic discipline lays the foundation for the development of professional skills of future laboratory assistants.
References
Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VІІ. Ст. 62. Верховна Рада України. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Зайцева Г. М., Стучинська Н. В., Лисенко Т. А. Досвід впровадження вибіркової дисципліни «Неорганічні сполуки у фармації» студентам-фармацевтам Національного медичного університету імені О. О. Богомольця. Медицина та фармацiя: освiтнi дискурси. 2024. № 3. С. 35–40. URL: https://journals.nmuofficial.kyiv.ua/index.php/eddiscourses/article/view/45/39.
Костюк І. А., Косяченко К. Л. Формування концепції викладання вибіркової дисципліни «Оцінка медичних технологій» під час підготовки здобувачів вищої освіти за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація». Медицина та фармацiя: освiтнi дискурси. 2024. № 3. С. 60–64. URL: https://journals.nmuofficial.kyiv.ua/index.php/eddiscourses/article/view/49/43.
Біденко Н. В., Остапко О. І., Коваль О. І. Вибіркові дисципліни – важлива складова у формуванні фахових компетентностей майбутніх лікарів – дитячих стоматологів. Journal “ScienceRise: Pedagogical Education”. 2023. № 3 (54). С. 9–13. URL: https://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/281231/276373.
Корильчук Н. І. Вибіркова дисципліна як запорука підвищення професійного рівня. Медична освіта. 2022. № 4. С. 32–36. URL: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/12688/11868.
Байда І., Буряк Б., Мятенко Н. Інноваційні технології в управлінні освітнім процесом у ЗВО: перспективи та шляхи впровадження. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2023. Т. 6. № 1. С. 9–20. URL: http://infotech-soccult.knukim.edu.ua/article/view/283929/278280.
Гнатенко Т. С., Лисенко Н. В. Використання інноваційних технологій навчання у ЗВО в умовах змішаного навчання. Healthe & Education. 2023. № 1. С. 14–21. URL: https://journals.medacad.rivne.ua/index.php/health-education/article/view/4/3.
Положення про забезпечення реалізації права здобувачів вищої освіти на вільний вибір дисциплін в НМУ імені О. О. Богомольця. URL: https://drive.google.com/file/d/1jp4baWp7-Eht_wCCKrl_0_A_ojlA19qX/view.
Освітні програми на 2024 рік. URL: https://nmuofficial.com/navchalno-metodychnyj-viddil/akredytatsiya-ta-litsenzuvannya/2024-rik.
Кузьмін В., Хміль О., Воронюк І., Технології мозкового штурму як інструмент для підвищення мотивації до навчання здобувачів вищої освіти. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія», 2023. Вип. 4. С. 64–69. URL: https://journals.academ.vinnica.ua/index.php/ped-psyh/article/view/102/98.