АНАЛІЗ ЛІДЕРСЬКИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ТА МОЖЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ТА ФАХІВЦІВ ФАРМАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-1Ключові слова:
лідерство, лідерський розвиток, лідерські компетентності, Міжнародна фармацевтична федерація (МФФ), освіта, фармаціяАнотація
Розвиток лідерських компетентностей у процесі підготовки та безперервного професійного розвитку фармацевтів є результатами навчання згідно національних освітніх та професійних стандартах у багатьох країнах. Метою роботи стало вивчення лідерських компетентностей відповідно до стандартів, розроблених Міжнародною фармацевтичною федерацією (МФФ), а також можливості розвитку лідерства для студентів та фахівців фармації. Для цього було проведено систематичний огляд літератури офіційних звітів МФФ, академічних публікацій, освітніх програм, даних національних агенцій у сфері охорони здоров’я, etc. МФФ у 2016 році було сформульовано тринадцять цілей розвитку робочої сили, однією з яких стало така ціль як «лідерський розвиток». У 2022 році ці цілі були доповнені, також було описано механізм їх реалізації на трьох рівнях: елемент робочої сили (інтеграція лідерства з професійними компетентностями); практичний елемент (розвиток лідерства на формування професійної автономії); науковий елемент (інтеграція лідерства у науку). Відповідно до звіту МФФ (2022) «лідерський розвиток» є пріоритетним для таких регіонів як західна частина Тихого океану (Японія, Сінгапур), східне Середземномор’я (Єгипет) та Африка (Південна Африка). У той же час, найбільша кількість альтернатив розвитку лідерства характерна для таких країн як Великобританія, Канада, Австралія, Сінгапур. Відповідно до цілей розвитку, молодим фахівцям у фармацевтичній галузі рекомендується розвивати такі лідерські компетентності як натхнення та розширення можливостей інших, спілкування, вирішення конфліктів, стратегічне мислення, проактивність тa інші навичкі. Відповідно до Global Advanced Development Framework (GADP) слід звертати увагу на безперервний професійний розвиток фармацевтичних працівників протягом усієї кар’єри. Відповідно до GADP лідерські компетентності поділені на три кластери: для фармацевтичних працівників на початкових етепах професійного розвитку, для лідера в фармації на локальному та регіональному рівнях, а також лідерів у фармації на національному та міжнародному рівнях. Можливості для розвитку лідерських компетентностей для професіоналів у галузі фармації доступні в таких країнах як США, Великобританія, Австралія, Канада, Сінгапур, Малайзія, Індонезія, Японія, Філіппіни, Південна Африка та інше. В Україні у Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця розроблено елективний курс Лідерство у фармації відповідно до міжнародних стандартів.
Посилання
AAMC. AAHCI Student Leadership Initiative (ASLI). Association of American Medical Colleges. 2024. URL: https://www.aamc.org/career-development/affinity-groups/alliance-and-aahci/aahci-student-leadership-initiative-asli (дата звернення: 15.11.2017).
Aliekperova N. V. The development of elective discipline «Leadership in pharmacy» for training master of pharmacy, industrial pharmacy in Ukraine. Farmatsevtychnyi Zhurnal. 2020. (6), 46–55. https://doi.org/10.32352/0367-3057.6.20.05
Aliekperova N. The Research of International and National Educational Standards on Leadership Development for Pharmacy Students. BIO Web of Conferences.2021. 30, 03001 https://doi.org/10.1051/bioconf/20213003001
ACPE. Accreditation Standards and Key Elements for the Professional Program in Pharmacy Leading to the Doctor of Pharmacy Degree. Accreditation Council for Pharmacy Education. 2015. URL: https://www.acpe-accredit.org/pdf/Standards2016FINAL.pdf (дата звернення: 30.09.2024).
Bates I., Patel D., Chan A.H.Y., Rutter V., Bader L., Meilianti S. and Udoh A. A comparative analysis of pharmaceutical workforce development needs across the commonwealth. Research in Social and Administrative Pharmacy. 2023. 19(1), pp.167–179. DOI: 10.1016/j.sapharm.2022.07.010
Chevaux T. Pharmaceutical Leadership Development Program Piloted in South African Provinces. USAID. 2012. URL: https://siapsprogram.org/2012/06/11/pharmaceutical-leadership-development-program-piloted-in-south-african-provinces/(дата звернення: 22.09.2024).
CAPE. Educational Outcomes 2013. Center for the Advancement of Pharmacy Education. 2013. URL: https://www.aacp.org/sites/default/files/2017-10/CAPEoutcomes2013%20%281%29.pdf (дата звернення: 25.09.2024).
Feller T. T., Doucette W. R., Witry M. J. Assessing Opportunities for Student Pharmacist Leadership Development at Schools of Pharmacy in the United States. American journal of pharmaceutical education. 2016. 80(5), 79. https://doi.org/10.5688/ajpe80579
FIP. Global Vision for Education and Workforce. International Pharmaceutical Federation. 2016a. URL: https://www.fip.org/files/fip/PharmacyEducation/2016_report/2016-11-Education-workforce-global-vision.pdf (дата звернення: 10.10.2024).
FIP. Pharmaceutical Workforce Development Goals. International Pharmaceutical Federation. 2016b. URL: https://www.fip.org/files/fip/PharmacyEducation/2016_report/2016-11-Education-workforce-development-goals.pdf (дата звернення: 10.10.2024).
FIP. Dominique Jordan: Modernising through trust, pragmatism and action. International Pharmaceutical Federation. 2019. URL: https://www.fip.org/Dominique-Jordan-Modernising-through-trust-pragmatism-and-action (дата звернення: 14.10.2024).
FIP. Career development toolkit for early career pharmacists and pharmaceutical scientists. FIP Young Pharmacist Group. International Pharmaceutical Federation. 2020a. URL: https://www.fip.org/file/4879 (дата звернення: 16.10.2024).
FIP. Global Advanced Development Framework (GADF) Version 1. International Pharmaceutical Federation. 2020b. URL: https://www.fip.org/file/4795 (дата звернення: 16.10.2024).
FIP. Representing pharmacists, pharmaceutical scientists and pharmaceutical educators. International Pharmaceutical Federation. 2021. URL: https://www.fip.org/about (дата звернення: 20.10.2024).
FIP. The FIP Development Goals report 2021. Setting goals for the decade ahead. International Pharmaceutical Federation. 2022. URL: https://www.fip.org/file/5095 (дата звернення: 21.10.2024).
GPhC. Standards and guidance for pharmacy professionals. General Pharmaceutical Council. 2017. URL: https://www.pharmacyregulation.org/pharmacists/standards-and-guidance-pharmacy-professionals (дата звернення: 21.10.2024).
NHS Education for Scotland. Pharmacy leadership. NHS Education for Scotland. 2024. URL: https://www.nes.scot.nhs.uk/our-work/pharmacy-leadership/ (дата звернення: 23.10.2024).
NHS Leadership Academy. Programmes to help you grow as a leader. NHS Leadership Academy. 2024. URL: https://www.leadershipacademy.nhs.uk/programmes/(дата звернення: 20.10.2024).
Oyenuga G., Law M., Parbat M., Tofade T. Implementing an Online Longitudinal Leadership Development Program Using a Leadership-Specific Continuing Professional Development (CPD) Tool. Pharmacy (Basel, Switzerland). 2020. 8(2), 79. doi: 10.3390/pharmacy8020079
Pharmaceutical Society of Australia. National Competency Standards Framework for Pharmacists in Australia. Pharmaceutical Society of Australia. 2016. URL: https://www.shpa.org.au/resources/national-competency-framework-forpharmacist-in-australia-2016 (дата звернення: 01.10.2024).
Pharmaceutical Society of Australia. ignite: Pharmacist Leadership Program. Pharmaceutical Society of Australia. 2019. URL: https://www.psnz.org.nz/Folder?Action=View%20File&Folder_id=174&File=PSA%205486%20Ignite%20information%20booklet%202019%20v2.pdf (дата звернення: 04.10.2024).
PSS. About us. Pharmaceutical Society of Singapore 2020. URL: https://www.pss.org.sg/about-pss (дата звернення: 20.10.2024).
RPS. Professional Standards for Public Health Practice for Pharmacy. Royal Pharmaceutical Society. 2014. URL: https://www.patientlibrary.net/cgi-bin/download/file/824 (дата звернення: 18.09.2024).
RPS. Leadership Development Framework. Developing leadership, wherever you are. Royal Pharmaceutical Society. 2015. URL: https://www.rpharms.com/Portals/0/RPS%20document%20library/Open%20access/Development/rps---leadership-development-framework-january-2015.pdf (дата звернення: 18.09.2024).
Thamby S. A., Subramani P. Seven-star pharmacist concept of WHO. J Young Pharm. 2014; 6:1. doi: 10.5530/jyp.2014.2.1
University of Sydney. New program to foster next generation of pharmacy leaders. The University of Sydney. 2019. URL: https://www.sydney.edu.au/medicine-health/news-and-events/2019/01/30/new-program-to-foster-next-generation-of-pharmacy-leaders.html (дата звернення: 12.10.2024).