СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ НАВЧАННЯ ФІЗІОЛОГІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ В ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-6Ключові слова:
нормативні дисципліни, компетентність, освітнє середовище, медична освіта, фахова компетентність, фізіологія, професійна діяльність, змішане навчання, адаптаціяАнотація
В умовах повномасштабного вторгнення підготовка лікарів є надважливою задачею державного рівня і потребує постійної уваги наукового середовища. Індивідуалізація навчально-пізнавальної діяльності студентів є одним з ключових викликів сучасної освіти й вимагає від педагогів зміни підходів до навчання здобувачів освіти на різних рівнях. Зміни соціально-економічних умов під час війни, потреб суспільства в наданні вчасної кваліфікованої медичної допомоги та зростання ролі інформаційних технологій в освітньому процесі зумовили те, що індивідуалізація навчання стала необхідною умовою досягнення якісних результатів навчання та розвитку особистості майбутнього лікаря. Водночас питання індивідуалізації навчально-пізнавальної діяльності студентів пов’язане зі складністю реалізації індивідуального підходу до кожного здобувача освіти у вищій школі. У статті обговорюються інноваційні методи навчання, які застосовуються на кафедрі фізіології Національного медичного університету імені О.О. Богомольця у викладенні нормативних і варіативних дисциплін для студентів-медиків і які можуть допомогти викладачам профільних кафедр у їхній професійній діяльності. Обговорюється контекстне, модульне та проблемне навчання, яке застосовується під час змішаного формату навчання і виявилось ефективним у засвоєнні студентами дисципліни фізіології. Традиційно на кафедрі фізіології засвоєння студентами-медиками нормативної дисципліни проводилось під час виконання практичних робіт на лабораторних тваринах, зокрема жабах. На сучасному рівні викладання з урахуванням вимог біологічної етики викладачі кафедри відмовились від використання гострих дослідів на лабораторних тваринах, віддаючи перевагу демонстрації дослідів у вигляді відеофільмів або комп’ютерних моделях дослідів. Інтактні лабораторні тварини використовуються без втручання в їхній організм лише для демонстрації певних рефлексів, зокрема зіничного рефлексу, різних видів рухових рефлексів. На кафедрі фізіології НМУ віддають перевагу контекстному, модульному та проблемному навчанню. Контекстне навчання ґрунтується на поєднанні навчальної, наукової та практичної діяльності студентів. Ефективно працює студентський науковий гурток. Отримавши певний блок теоретичних знань з фізіології, студенти проводять пошук новітньої наукової інформації, готують наукові доповіді на засіданні студентського гуртку, до якого залучаються студенти курсу. Засідання студентського гуртка проводяться в змішаному форматі, аудиторно і дистанційно, як того вимагає сучасний стан речей в країні під час повномасштабної війни. Для кращої організації роботи студентів і структурування навчального матеріалу на кафедрі фізіології щороку видається навчальний посібник до практичних занять і самостійної роботи студентів у двох частинах, оскільки дисципліна вивчається у двох семестрах. Навчальний посібник структурований за змістовними модулями вивчення фізіології і є підґрунтям для підготовки до іспиту з фізіології, яким завершується вивчення дисципліни. Під час занять застосовуються такі засоби діагностики рівня підготовки студентів: комп’ютерні тести, розв’язування ситуаційних задач, проведення лабораторних досліджень, трактування та оцінка їх результатів, аналіз та оцінка результатів інструментальних досліджень і параметрів, що характеризують функції організму людини, його систем та органів, контроль практичних навичок. Таким чином, використання новітніх інноваційних методик навчання у поєднанні зі змішаною формою занять сприяє успішному навчанню студентів, про що свідчить достатньо висока успішність студентів під час складання іспиту з фізіології в останню екзаменаційну сесію 2023/2024 навчального року, незважаючи на складні умови організації освітнього процесу під час повномасштабної війни.
Посилання
Малихін О.В., Демчук О.М. Психолого-дидактичний алгоритм індивідуалізації навчально-пізнавальної діяльності студентів в умовах змішаного навчання. Український педагогічний журнал. 2024. № 1. C. 45–52. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-45-52.
Змішане навчання: як організувати якісний освітній процес в умовах війни / Державна служба якості освіти України. 2022. URL: https://sqe.gov.ua/zmishane-navchannya-yak-organizuvati-yaki.
Малихін О.В., Рогова В.Б. Сучасний підручник і його роль в умовах змішаного навчання. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / голов. ред. О.М. Топузов. Вип. 29. 2023. C. 117–124. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-117-124.
Малихін О.В., Загорулько М.О. Miro interactive online whiteboard for personalized student learning. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика. 2023. C. 243–244.