ФОРМУВАННЯ НОВОЇ ПАРАДИГМИ ЦИФРОВОЇ КУЛЬТУРИ ВИКЛАДАЧІВ: З ДОСВІДУ КУРСУ TTT (TRAIN THE TRAINERS) У МЕДИЧНОМУ ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-7

Ключові слова:

парадигма цифрової культури, цифрова освіта, мЗВО, педагогіка, академічна мобільність, ERASMUS

Анотація

Статтю присвячено висвітленню проблеми формування цифрової культури викладачів у медичних закладах вищої освіти в умовах стрімкої цифрової трансформації та дедалі більших викликів, спричинених війною в Україні. У статті описано результати впровадження двох авторських тренінгових програм – «Peer Trainers» та «Сценарно-орієнтоване навчання у мЗВО», які реалізовувалися в межах міжнародного проєкту ERASMUS+ UkraineDigiTrans (GA number 101179494) для 23 викладачів НМУ імені О. О. Богомольця. Учасники тренінгів засвідчили актуальність тематики, практичну значущість навчальних модулів і потребу в подальшому системному розвитку цифрової компетентності. Визначено парадигму цифрової культури викладача як цілісну освітню модель, яка визначає підходи, принципи та практики взаємодії із цифровими технологіями в педагогічному процесі, орієнтована на ефективне навчання, інноваційність, гнучкість, етичність і добробут усіх учасників освітнього середовища. У статті розкрито зміст запропонованої парадигми цифрової культури викладача, що містить п’ять взаємопов’язаних компонентів: педагогічний цифровий дизайн, інструментальну цифрову компетентність, інноваційну взаємодію із цифровими технологіями, цифрову рефлексію та добробут, а також комунікативно-етичну культуру взаємодії в цифровому середовищі. Визначено роль кожного з компонентів у професійній діяльності викладача медичного ЗВО. Наведено приклади педагогічних рішень, цифрових інструментів і навчальних підходів, що забезпечили ефективну реалізацію змісту тренінгів. Визначено, що формування цифрової культури має здійснюватися як довготривалий процес професійного розвитку, інтегрований у структуру освітньої політики ЗВО, а не як епізодичне підвищення кваліфікації. Обґрунтовано потенціал запропонованої парадигми для побудови сталої цифрової трансформації в системі медичної освіти України.

Посилання

Yaghy A. Medicine’s digital revolution. Canadian medical education journal. 2024. Vol. 15, № 2. С. 113–114. DOI: https://doi.org/10.36834/cmej.79045

Das T. M., Kaur G., Nematollahi S., et al. Medical Education in the Digital Era: A New Paradigm for Acquiring Knowledge and Building Communities. JACC. Advances. 2022. Vol. 1, № 2. Article ID 100031. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jacadv.2022.100031

Martinengo L., Yeo N. J. Y., Tang Z. Q., et al. Digital Education for the Management of Chronic Wounds in Health Care Professionals: Protocol for a Systematic Review by the Digital Health Education Collaboration. JMIR research protocols. 2019. Vol. 8, № 3. Article ID e12488. DOI: https://doi.org/10.2196/12488

Nematollahi S., Minter D. J., Barlow B. , et al. The Digital Classroom: How to Leverage Social Media for Infectious Diseases Education. Clinical infectious diseases : an official publication of the Infectious Diseases Society of America. 2022.

Sarbadhikari A., Sarbadhikari S. N. The role of digital health in emergency medicine education. Journal of family medicine and primary care. 2023. Vol. 12, № 10. С. 2201–2203. DOI: https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_564_23

Sinclair P., Kable A., Levett-Jones T. The effectiveness of internet-based e-learning on clinician behavior and patient outcomes: a systematic review protocol. JBI database of systematic reviews and implementation reports. 2015. Vol. 13, № 1. С. 52–64. DOI: https://doi.org/10.11124/jbisrir-2015-1919

Khurana M. P., Raaschou-Pedersen D. E., Kurtzhals J. та ін. Digital health competencies in medical school education: a scoping review and Delphi method study. BMC medical education. 2022. Vol. 22, № 1. Article ID 129. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03163-7

Hao X., Peng X., Ding X. та ін. Application of digital education in undergraduate nursing and medical interns during the COVID-19 pandemic: A systematic review. Nurse education today. 2022. Vol. 108. Article ID 105183. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105183

Standaar L. M. B., Israel A. M. C., van der Vaart R. та ін. Support in digital health skill development for vulnerable groups in a public library setting: perspectives of trainers. Frontiers in digital health. 2025. Vol. 6. Article ID 1519964. DOI: https://doi.org/10.3389/fdgth.2024.1519964

Yeung A. W. K., Parvanov E. D., Hribersek M. та ін. Digital Teaching in Medical Education: Scientific Literature Landscape Review. JMIR medical education. 2022. Vol. 8, № 1. Article ID e32747. DOI: https://doi.org/10.2196/32747

Kaur G., Nematollahi S., Das T. Navigating Digital Medical Education in the Current Era: Process Over Platform. US cardiology. 2025. Vol. 19. Article ID e05. DOI: https://doi.org/10.15420/usc.2024.29

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Як цитувати

Лимар, Л. В., Виговська, О. В., Кучеренко, І. І., & Бурлака, Є. А. (2025). ФОРМУВАННЯ НОВОЇ ПАРАДИГМИ ЦИФРОВОЇ КУЛЬТУРИ ВИКЛАДАЧІВ: З ДОСВІДУ КУРСУ TTT (TRAIN THE TRAINERS) У МЕДИЧНОМУ ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 49–54. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-7