PROFESSIONAL MEDICAL COMPETENCE IN PROVIDING FIRST AID AS A BASIC COMPETENCE OF A MEDICAL SPECIALIST
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-1-12Keywords:
professional competence, medical practitioners, first aid, basic emergency care, medical trainingAbstract
The article explores the structure of professional competence of a medical practitioner in providing first aid. Based on a literature analysis, the concept of professional competence is defined as an integrated system of knowledge and skills, applied in practice. Specifically, professional competence in providing first aid is identified as a combination of knowledge, practical skills, interactive abilities, analytical capacities, error correction, and continuous self-education.The article outlines the key components of professional competence in providing first aid and presents an author model of its structure. This model includes theoretical, organizational-operational, reflective, interactive, and acmeological components. The theoretical component encompasses knowledge of the ABCDE algorithm, as well as foundational knowledge in anatomy, physiology, pathology, pharmacology, emergency medicine, traumatology, cardiology, pulmonology, neurology, hematology, and toxicology. The organizational-operational component focuses on practical skills, such as patient assessment, applying the ABCDE algorithm, organizing stabilization procedures, using medical equipment, and performing oxygen therapy and infusion support. The reflective component includes skills for short-term (immediate) and long-term (retrospective) reflection, self-analysis, and self-correction. The interactive component emphasizes effective communication with patients, relatives, and team members, as well as adherence to ethical standards. The acmeological component ensures continuous professional development, stress resilience, leadership qualities, readiness for innovation, and the ability to share knowledge with colleagues.It is summarized that all five components of professional competence are interconnected, and the absence of any one of them reduces the quality of first aid. The importance of developing these components during pre- and postgraduate training is emphasized. The authors highlight the need for further research to optimize the training of medical practitioners in Ukraine.
References
Black C., Craft A. The competent doctor: a paper for discussion. Clinical medicine. 2024. № 4 (6). P. 527–533.
Epstein R.M., Hundert E.M. Defining and assessing professional competence. Jama. 2002. № 287 (2). P. 226–235.
Dunn W.R., Hamilton D.D., Harden R.M. Techniques of identifying competencies needed of doctors. Medical Teacher. 1985. № 7 (1). P. 15–25.
Dhaliwal, U., et al. Producing competent doctors – the art and science of teaching clinical skills. Indian pediatrics. 2017. № 54. P. 403–409.
Єсіна О. Критерії оцінки якості підготовки сучасних фахівців. Одеса : Одеський національний економічний університет. 250 с.
Варданян А., Євендієва С., Ніколаєва Н. Формування основних груп компетентностей студентів-медиків. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник української медичної стоматологічної академії. 2017. № 17.3 (59). С. 253–255.
Лимар Л. Зміст і складові професійної компетентності сімейного лікаря: психологічний аспект. Вісник післядипломної освіти. Серія: Соціальні та поведінкові науки. Серія: Управління та адміністрування ПОЧАТОК. 2019. № 8.37. С. 67–83.
Єрошенко Г. та ін. Особливості формування професійної компетентності студентів-медиків. 2021. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/1f63a30f-6d1b-48f8-aacb-67030bd9241f/content.
Левандовська Х. Формування професійної компетентності у студентів-медиків в умовах дистанційного навчання. Буковинський медичний вісник. 2022. № 26.4 (104). С. 82–88.
Омельчук М. Модель формування компетентності з надання першої долікарської допомоги у провізорів. ScienceRise. Pedagogical Education. 2016. № 7. С. 46–50.
Цехмістер Я., Кучин Ю., Лисенко О., Галига Т. Практичний курс невідкладної допомоги як обов’язковий базис професійної компетентності лікарів хірургічних спеціальностей. Клінічна хірургія. 2016. № 7. С. 73–75 (Шифр КУ5/2016/7).
Рябова О. Надання домедичної допомоги як фахова компетентність фармацевтичного працівника. Соціальна фармація: стан, проблеми та перспективи : матеріали V Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Харків, 25–26 квітня 2019 р. Харків : НФаУ, 2019. С. 142–143.
Зюзь В., Бабич Т., Балухтіна В. Навчання студентів основам надання першої медичної допомоги. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2020. Серія 15 (3 (123)). С. 66–70. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2020.3(123).13.