STUDENTS’ INDEPENDENT WORK IN PAEDIATRICS AS AN INDISPENSABLE COMPONENT IN ACQUIRING THE FUTURE DOCTOR’S COMPETENCIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-1-7

Keywords:

survey, pediatric discipline, forms of independent work, graduates

Abstract

Analysis of the independent work organization of higher education students by the specialty 222 “Medicine” regarding their training in Pediatrics is a criterion that allows increasing the efficiency of its implementation in accordance with the needs of students which in turn will contribute to a higher mastery of a future doctor’s competencies.The research objective: to analyze the results of survey on the assessment of independent work of the 6th year medical faculty students by the specialty 222 “Medicine” at the Department of Pediatrics No. 2 of O. O. Bohomolets National Medical University and to identify the ways of its improvement.Materials and methods. The survey was conducted using 4–5-point Likert scales questionnaire in Google Forms.Results. The vast majority of students determined the students’ independent work (SIW) as useful for them, the effectiveness of SIW various forms was assessed. More than 2/3 of future doctors while preparing for a practical lesson choose materials posted on the distance learning platform “Doctor”, which requires teachers to constantly update the academic guides and use the latest references. When assessing the amount of information that students are ready to work with independently in the process of preparing for a lesson, a correlation between this amount and the results of time spent on independent preparation for a practical lesson analysis is observed. The development of computer technologies makes it possible to diversify the methods of independent work.Conclusions. Analysis of the graduates’ anonymous survey results on the SIW organization is an effective method of identifying problems and improving the effectiveness of the educational process.

References

Kuchyn Yu.L., Naumenko O.M., Vlasenko O.M., Lytvynova S.I., Burov O.V., Kucherenko I.I., et al. The experience of designing a single information and educational environment of the university “NMU Digital”. Educ Technol Q. 2022. DOI: 10.55056/etq.10.

Kuchyn Yu.L., Vlasenko O.M., Melnyk V.S., Stuchynska N.V., Kucherenko I.I., Mykytenko P.V. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under COVID-19 conditions. Wiadomości Lekarskie. 2022. Vol. 75, no. 5. P. 1118–1123. DOI: 10.36740/WLek202205112. PMID: 35758488.

Волосовець О.П., Кривопустов С.П., Січкоріз О.Є., Абатуров О.Є., Банадига Н.В., Бекетова Г.В. Педіатрична освіта України у XXI сторіччі: сучасні виклики та проблеми майбутнього. Медична освіта. 2019. Т. 3. № 84. С. 63–70.

Волосовець О.П., Кривопустов С.П. Освітні та наукові горизонти педіатрії (до 80-річчя кафедри педіатрії № 2 Національного медичного університету імені О.О. Богомольця). Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. № 3. С. 9–21. DOI: 10.32782/eddiscourses/2024-3-2.

Kuchyn Y.L., Vlasenko M.O., Gashenko A.I., Mykytenko V.P., Kucherenko I.I. Creating the Informational and Educational Environment of the University Based on the Distance Learning Platform LIKAR_NMU. Archives of Pharmacy Practice. № 12 (2). Р. 66–74. DOI: 10.51847/5zZerOAbwA.

Кучин Ю.Л., Власенко О.М., Кучеренко І.І., Микитенко П.В. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. ФМО. 2022. Т. 35. С. 41–49. DOI: 10.31110/2413-1571-2022-035-3-006.

Волосовець О.П., Науменко О.М., Цимбалюк Р.С., Кривопустов С.П., Грищенко Н.В. Досвід підготовки та атестації з педіатричних дисциплін здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина». Здоров’я дитини. 2023. Т. 18. № 6. С. 446–452. DOI: 10.22141/2224-0551.18.6.2023.1632.

Волосовець О.П., Уліщенко В.В., Грищенко Н.В., Ковальчук О.Л., Купкіна А.В., Каруліна Ю.В., Ємець О.В., Хоменко В.Є., Салтанова С.Д. Напрями удосконалення викладання педіатрії у закладах вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 1. С. 22–28. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13822.

Volosovets O.P., Vyhovska O.V., Kryvopustov S.P., Mozyrska O.V., Yemets O.V., Volosovets A.O., Wojciech F. Problems of providing medical care to children of Ukraine as a result of russian aggression. Child’s Health. 2023. Vol. 18, no. 3. P. 9–13. DOI: 10.22141/2224-0551.18.3.2023.1578.

Volosovets O.P., Lurin I.A., Naumenko O.M., Volosovets A.O., Kryvopustov S.P. Current challenges for the health care system due to the lack of medical staff and the continuous professional development of doctors. Wiadomości Lekarskie. 2022. T. LXXV, no. 5. P. 1135–1138. DOI: 10.36740/WLek202205115.

Волосовець О.П., Антипкін Ю.Г. Кадрове забезпечення медичної допомоги дітям в Україні в умовах війни та пандемії COVID-19. Перинатологія та Педіатрія. 2024. № 3 (99). С. 79–86. DOI: 10.15574/PP.2024.3(99).7986.

Бекетова Г.В., Волосовець О.П., Горячева І.П., Солдатова О.В., Салтанова С.Д. Сучасні підходи до підготовки педіатра та оцінки його професійної компетентності: вітчизняний та американський досвід. Здоров’я дитини. 2024. Т. 19. № 3. С. 156–161. DOI: 10.22141/2224-0551.19.3.2024.1695.

Волосовець О.П., Виговська О.В., Кривопустов С.П., Кузьменко А.Я., Логінова І.О. Дистанційне навчання як інформаційно-комунікативна технологія додипломної підготовки лікарів з педіатрії в умовах сучасних викликів. Медична освіта. 2020. № 3. С. 9–12. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2020.3.11435.

Бекетова Г.В., Волосовець О.П., Горячева І.П., Солдатова О.В., Назар О.В. Етичні стандарти в педіатрії: хто такий «хороший педіатр»? Здоров’я дитини. 2023. Т. 18, № 4. С. 63–69. DOI: 10.22141/2224-0551.18.4.2023.1604.

Гвоздецька Г.С., Жукуляк О.М. Самостійна робота як одна з основних форм навчальної діяльності студента та шляхи її активізації. Актуальні проблеми вищої медичної освіти і науки: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Харків: ХНМУ, 2021. С. 47.

Вірстюк Н.Г., Лучко О.Р., Човганюк О.С., Кочержат О.І., Василечко М.М., Гаман І.О. Особливості організації самостійної роботи здобувачів вищої медичної освіти в умовах дистанційного навчання. Актуальні проблеми вищої медичної освіти і науки: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Харків: ХНМУ, 2021. С. 40.

Крючко Т.О. Організація самостійної роботи студента-медика. Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти в Україні: матеріали навчально-наукової конференції з міжнародною участю. Полтава: РВВ УМСА, 2019. С. 120–121.

Симоненко Н.В., Міхно С.О., Гладченко О.М. Методи організації самостійної роботи студентів в закладах вищої медичної освіти США. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Т. 57 № 2. С. 293–299. DOI: 10.24919/2308-4863/57-2-45.

Be More. How Many Shadowing Hours for Medical School Are Required in 2022. Virtual Shadowing. 2022. URL: https://bemoacademicconsulting.com/blog/shadowing-hours-for-medical-school.

Ingrassia J.M. Students’ Perception of Learning Through Targeted Practice and Effective Feedback. Radiol Technol. 2022 Nov. 94(2). P. 94–107. PMID: 36344204.

Kjær L.B., Strand P., Christensen M.K. “Making room for student autonomy” – an ethnographic study of student participation in clinical work. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2022 Oct. 27 (4). P. 1067–1094. DOI: 10.1007/s10459-022-10131-9. Epub 2022 Jul 27. PMID: 35896868.

Fedchyshyn N.O., Haida V.Y., Kavetskyi V.Y., Babii V.Y., Husieva T.P., Fedoniuk L.Y., Pantiuk T.I. Features of forming self-educational competence of future doctors. Wiad Lek. 2023. № 76 (1). P. 108–114. DOI: 10.36740/WLek202301115. PMID: 36883498.

Cadorin L., Bressan V., Palese A. Instruments evaluating the self-directed learning abilities among nursing students and nurses: a systematic review of psychometric properties. BMC Med Educ. 2017. Nov. 25. № 17 (1). P. 229. DOI: 10.1186/s12909-017-1072-3. PMID: 29178924; PMCID: PMC5702155.

Published

2025-01-30

How to Cite

Gryshchenko, N., & Kovalchuk, O. (2025). STUDENTS’ INDEPENDENT WORK IN PAEDIATRICS AS AN INDISPENSABLE COMPONENT IN ACQUIRING THE FUTURE DOCTOR’S COMPETENCIES. Медицина та фармація: освітні дискурси, (1), 34–40. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-1-7