PROBLEMS OF POSTGRADUATE EDUCATION OF PHARMACISTS CAUSED BY THE EMISSIONS OF WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-14

Keywords:

postgraduate education, pharmacy, attestation

Abstract

Conditions of war time posed serious challenges for postgraduate education of pharmacists. The main task was to ensure continuous education in the context of war, especially postgraduate education. This required rapid adaptation of both legislation and the educational process, including the use of distance learning and digital technologies, which put forward new requirements for educational institutions. The pharmaceutical industry has faced new challenges due to the military operations in Ukraine. The absence of regular certification and qualification assessment of pharmacists may adversely affect the quality of pharmaceutical care provided to the population and the military. In response to these challenges, the Ministry of Health of Ukraine has initiated the reform of pharmaceutical education. In particular, this will require a transition to a dual form of education and the establishment of training and production pharmacies. Adaptation of curricula to the conditions of war, use of international experience and introduction of distance learning should be key areas of reform. However, maintaining the appropriate level of qualification of specialists remains an important challenge. Ensuring the quality of education and certification is critical for the further operation of the pharmaceutical industry and maintaining the combat capability of the Armed Forces of Ukraine. The conclusions of the article emphasise the need for a comprehensive approach to solving the problems of postgraduate education of pharmacists through the introduction of innovative educational technologies, adaptation to new conditions and the use of international experience.

References

Смойловська Г. П. Фармацевтична технологія в системі безперервної підготовки фармацевта / Г. П. Смойловська, О. О. Малюгіна. Безперервний професійний розвиток фармацевтичних працівників : матер. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, присвяч. 30-річчю заснування Інституту підвищення кваліфікації спеціалістів фармації Національного фармацевтичного ун-ту (1–2 листоп. 2023 р., м. Харків). X. : НФаУ, 2023. С. 84–89.

Артюшенко А. Розвиток здоров’язбережувального мислення майбутніх фармацевтів у системі післядипломної освіти. Молодь і ринок, 2023. 9(217), 33–37.

Пельо І. М., Рева Т. Д., Ніженковська І. В., Козак Н. Д., Коновалова Л. Д. Тенденції професійної підготовки фахівців із фармації в Україні. Медичні перспективи, 2020. 25(3), 4–8.

Cisneros R. M., ... Boyle C. J. International practice experiences in pharmacy education. American Journal of Pharmaceutical Education, 2017. 77(9), 188.

Bress A. P., Filtz M. R., Truong H.-A., Nalder M., Vienet M., Boyle C. J. An advanced pharmacy practice experience in Melbourne, Australia: practical guidance for global experiences. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 2011. 3(1), 53–62.

Гнезділова К. М. Використання інтерактивних технологій у системі післядипломної освіти фармацевтів. Молодь і ринок. Щомісячний науково-педагогічний жур-нал. Дрогобич, 2023. No 5 (213). С. 12–17.

Published

2024-12-27

How to Cite

Mykhailiuk, Y., Chemeryz, Y., & Sameliuk, Y. (2024). PROBLEMS OF POSTGRADUATE EDUCATION OF PHARMACISTS CAUSED BY THE EMISSIONS OF WAR. Медицина та фармація: освітні дискурси, (4), 87–89. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-14