PRINCIPLE OF CONCENTRISM IN EDUCATION PROFESSIONALLY ORIENTED VOCABULARY MEANS OF TERM CREATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-9Keywords:
language training of foreign students of higher medical education, training of professionally oriented vocabulary by means of word formation, word formation competence, the principle of concentrism (concentric learning), concentric organization of language material, concentricAbstract
The article is devoted to the problem of concentric (cyclical) language training in the aspect of formation of wordforming competence of foreign students of higher medical education in the process of assimilation of professionally oriented vocabulary. The authors aimed to single out the principle of concentrism from among the system of methodological principles for selecting the content of education and to clarify its main characteristics, considering that at the present stage, concentrism is one of the leading principles of the teaching methodology, in particular, the Ukrainian language as a foreign language. The specificity of many linguistic phenomena, in particular word formation (derivative studies), allows us to effectively use the principle of concentric organization of material, which was reflected in our programs on the Ukrainian language as a foreign language course, created at the Department of Language Training of the National Medical University named after O.O. Bogomolets. The proposed system of concentric organization of material on derivation has many advantages and can be an effective lever for updating the content components of the language education system of future foreign doctors. The concentric format of learning word formation and term formation becomes possible thanks to the “end-to-end” nature of the word-forming material. The mentioned methodology emphasizes the importance of a gradual, repeated introduction of the topic instead of a linear, one-time representation of the material. The development of lexical competence of foreign students using the potential inherent in the material on morphemics and word formation can become the most effective, according to the authors, in the case of placement of this language material in the form of study centers (cycles). According to the main stages of learning Ukrainian as a foreign language and in a medical institution of higher education (initial, main and final stages), three concentrations of professionally oriented vocabulary learning using the word-forming component are outlined: propaedeutic-motivational, informational-cognitive and analytical-modeling. At the same time, it becomes possible to implement the principle of concentrism in the process of drawing up educational programs, creating educational and methodological complexes and developing a system of exercises. The value of the principle of concentrism in the teaching of professionally oriented vocabulary by means of word formation consists primarily in the study of the material through repeated repetition of previously learned lexicalderivational units (derived word, affixal morphemes, complex word-forming units) with gradual addition, deepening and expansion of their content and functional meaning.
References
Богиня Л. Профілізація викладання української мови як іноземної у медичних ЗВО України. Лінгвоекологія: мова медицини: зб. наук. праць за матеріалами конф. з міжнар. участю, 22–23 лютого 2023 р. Львів, 2023. С. 298–303.
Голуб І. Нові навчальні програми з іноземних мов: європейські стандарти, нові виклики та можливості. Іноземні мови. 2018. Вип. 1. С. 56–60.
Дирда І. Принципи навчання української мови як іноземної: теоретичні проблеми. Педагогіка вищої та середньої школи. 2015. Вип. 46. С. 146–151.
Кононова M. Принципи професійного розвитку майбутніх дефектологів: теоретичний аналіз. Витоки педагогічної майстерності. 2018. Вип. 22. С. 109–113.
Кушнір І. Принципи відбору змісту навчання української мови іноземних здобувачів вищої медичної освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 76. С. 104–108.
Науменко О., Стучинська Н., Мусієнко І. Роль мотивації у вивченні англійської мови за професійним спрямуванням майбутніми лікарями. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2023. Вип. 1 (52). С. 119–123.
Стучинська Н., Новікова І. Проектування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2016. Вип. 10. (Ч. 2). С. 142–148.
Ушакова Н., Алексєєнко Т. Концепція мовної підготовки іноземних здобувачів вищої медичної освіти (модель 1 – англомовна форма навчання). Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки: зб. наук. праць. Харків, 2019. Вип. 34. С. 219–235.
Фурман О. Формування комунікативної компетентності студентів вищої школи на засадах наступності й перспективності. Соціальна та життєва практика в структурі професійної підготовки: теорія і практика: зб. наук. праць. Запоріжжя, 2018. С. 70–71.
Цуркан М. Основні принципи навчання української мови як іноземної в медичних закладах вищої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 27. Т. 5. С. 193–204.
Мірошніченко О. Особливості взаємодії словотвору та професійно орієнтованої лексики в аспекті навчання української мови як іноземної. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 61. Том 1. С. 72–76.
Мірошніченко О. С. Словотвірний компонент у мовному навчанні іноземних студентів медичного профілю. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 42. С. 84–89.
Литвиненко Н. П, Місник Н. В. Термін і терміносистема в контексті інноваційних технологій мовної підготовки. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 32. С. 98–103.
Литвиненко Н. П, Місник Н. В. Інтерактивні форми мовного навчання в медичному закладі вищої освіти. Педагогічні науки: теорія і практика. 2023. № 3 (47). С. 146–154.
Bybee J. Language, Usage and Cognition. Cambridge / New York: Cambridge University Press, 2010.
Ellis R. Language Teaching Research and Language Pedagogy. Malden, MA: John Wiley and Sons. 2012. http://dx.doi.org/10.1002/9781118271643.
Hippisley А., Stump G. The Cambridge Handbook of Morphology. Cambridge University Press, 2016.
Nation I.S.P. Vocabulary / Practical English Language Teaching / D. Nunan ed. N.Y., 2003. P. 129–152.
Oxford R. L. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston, 1990.
Schmid H-J. English Morphology and Word-formation. An Introduction. Berlin: Schmidt, 2011.