ASSESSMENT OF THE DOCTORS NEEDS REGARDING THE FORMS OF EDUCATION UNDER THE MILITARY STATE CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-6Keywords:
continuous professional development of doctors, cycles of thematic improvement, professional schools, master classes, seminars, trainings, martial lawAbstract
The continuous professional development of doctors is one of the types of postgraduate education of doctors. The military aggression of the Russian Federation against Ukraine created new challenges for maintaining and improving the professional knowledge of doctors. Interruptions in the supply of electricity, migration processes, drone-missile attacks and etc. required the transition to online forms of education. The purpose of the research is to study the opinion of the doctors regarding the form of education in the martial law conditions. This survey was conducted in January 2023 among students (132 doctors) of the educational and scientific center – the Ukrainian Training Center of Family Medicine of the Bogomolets National Medical University. According to the results of the survey, doctors are focused on acquiring new practical skills (professional schools, master classes, trainings), which would be provided in remote (online) or mixed (online/offline) formats. At the same time, the interviewed doctors use Viber and Telegram messengers for educational communications.
References
Постанова Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 725 «Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/725-2021-%D0%BF#n13
наказ МОЗ України від 22 лютого 2019 р. № 446 (із змінами) «Деякі питання безперервного професійного розвитку лікарів», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 25 березня 2019 р. за № 293/33264. URL: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukraini-vid-22022019--446-dejaki-pitannja-bezperervnogo-profesijnogorozvitku-likariv
наказ МОЗ України від 25.07.2023 № 1347 «Про затвердження перелік циклів спеціалізації та тематичного удосконалення за лікарськими та фармацевтичними (провізорськими) спеціальностями», зареєстрований в Міністерстві юстиції України рони здоров’я за № 1362/40418 від 10 серпня 2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1362-23#n8
Сучасні виклики післядипломної медичної освіти лікарів із медицини невідкладних станів АО Волосовець. Українські медичні вісті, 2023 – umv.com.ua МЕДИЧНА ОСВІТА. 2022. № 1.
Гречківська Н. В., Виноградова Г. М. Особливості організації безперервного професійного розвитку лікарів в умовах воєнного часу. International scientific conference. February 7–8, 2024. С.105–108. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-401-6-28
Лондар Л. П. Щодо забеспечення дистанційного навчання в Україні в умовах війни. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірник тез доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції (наукове електронне видання), 25 жовтня, 2022 Київ: ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. С. 360.
Крючко Т. О., Литус С. І. Шляхи вирішення проблем медичної дистанційної освіти в умовах війни. V міжнародна Науково-практична конференція «Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині)». Запоріжжя, 2024. С. 173–175.
Фейса С. В. Організація навчання лікарів в умовах війни (на прикладі курсів безперервного професійного розвитку з клінічної лабораторної діагностики). Еducation via Distance Learning and other Pedagogical Challenges: Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Internet Conference, September 21–22, 2023. FOP Marenichenko V.V., Dnipro, Ukraine, p. 205–206
Кучин Ю., Лимар Л. Дистанційна освіта докторів філософії-медиків за умов COVID19 та війни з Росією: нові реалії. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина, 2023. 13(2(48), 5–11. https://doi.org/10.24061/2413-4260.XIII.2.48.2023.1