THE ROLE AND IMPORTANCE OF DEVELOPING DIGITAL COMPETENCIES OF HEALTHCARE PROFESSIONALS, MEDICAL AND PHARMACEUTICAL STUDENTS, AND TEACHERS OF HIGHER MEDICAL EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF DIGITALIZATION AND DIGITAL TRANSFORMATION OF HEALTHCARE
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-15Keywords:
digital education, digitalization, digital transformation, electronic healthcare system, e-Health, digital competence framework of healthcare professionalsAbstract
The article presents findings from a survey conducted among employees of educational institutions under the Ministry of Education and Science and the Ministry of Health, which train specialists in the field of 22 Healthcare, as well as in the specialty 073 Management (OP Healthcare Management). This survey was carried out during the implementation of the Grant program of the United States Agency for International Development (USAID) Healthcare Reform Support Project for the development of digital competencies of healthcare workers and students of medical and pharmaceutical education. The article also substantiates the need for further enhancement of digital competencies in these sectors. The development of digital technologies in modern Ukraine covers almost all areas of social and economic life. Among others, limitations in the development of digitalization and digital transformation in certain areas is due to the insufficient level of digital competencies of a significant part of the population of our country [1]. Since the beginning of the health care reform, the main tasks have been the main tasks were identified, namely: changing approaches to financing the healthcare system healthcare financing, digitalization and creation of digital services for patients, formation of a patientcentered healthcare model, which will result in will lead to an increase in the quality and accessibility of medical care, creation of conditions for effective resource management, minimization and complete elimination of informal payments and other corrupt practices, and the formation of a fair and the formation of a fair and manageable health care system; the implementation of which was to systematically change approaches to healthcare resource management and the role of the patient, ability to positively influence the quality and accessibility of health care [1]. At the same time, it should be recognized that all of these reform tasks are implemented using digital tools at all levels of its organization and stages of medical and rehabilitation care: from planning the state budget for the from the planning of the state budget under the program of medical guarantees of medical to the use of operational digital tools for the medical information systems for the management of healthcare facilities and services for patients.
References
Терентюк В.Г., Матукова-Ярига Д.Г., Кучеренко І. І. Цифрова освіта як невід’ємна складова цифрової трансформації охорони здоров’я. Scientific and pedagogical intership “The impact of digitalization on higher medical education”, May 6 – June 16, 2024. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/12115.
Кучин Ю.Л., Кучеренко І.І. Комп’ютерне тестування як елемент внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2023. № 1. С. 3–8. DOI: https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-1-1.
Індивідуальна освітня траєкторія здобувачів вищої медичної освіти: методичні та технічні аспекти реалізації. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/56/part_2/36.pdf.
Рамка цифрової компетентності працівника охорони здоров’я України URL: https://moz.gov.ua/uk/ramka-cifrovihkompetentnostej-
pracivnika-ohoroni-zdorov-ya.
Цифрова грамотність населення України 2019 URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/585-cifrova_gramotnist_naselenna_ukraini_2019_compressed.pdf.
Цифрова грамотність населення України. Звіт за результатами загальнонаціонального опитування. 2021. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2625-doslidzenna_2021_ukr.pdf.
Дослідження цифрової грамотності в Україні 2023 URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/8800-ua_cifrova_gramotnist_naselenna_ukraini_2023.pdf.
Оцінка рівня цифрової грамотності серед медичних працівників Житомирської, Львівської та Донецької областей та розробка рекомендацій щодо її загального покращення в Україні. Аналітичний звіт за результатами соціологічного дослідження MLS GROUP, USAID Health Reform Support. URL: https://moz.gov.ua/uk/ocinkarivnja-cifrovoi-gramotnosti-sered-medichnih-pracivnikiv-zhitomirskoi-lvivskoi-ta-doneckoi-oblastej-ta-rozrobkarekomendacij-schodo-ii-zagalnogo-pokraschennja-v-ukraini.
Деякі питання електронної системи охорони здоров’я: Постанова Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року № 411. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/411-2018-%D0%BF#Text.
Про схвалення Концепції розвитку електронної охорони здоров’я: Розпорядження КМУ від 28 грудня 2020 року № 1671-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1671-2020-%D1%80#Text.
Про затвердження Порядку ведення Реєстру пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я: Наказ МОЗ від 30 листопада 2020 року № 2755, зареєстрований в Мін’юсті 13 січня 2021 року № 44/35666. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0044-21#Text.
Рамка цифрової компетентності громадянина України. 2023. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/7451-ramka_cifrovoi_kompetentnosti.pdf.
Опис Рамки цифрової компетентності для громадянина України. 2021. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2905-2316_for_citizens_2.pdf.
Рамка цифрової компетентності бібліотечного працівника. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/9777-ramka_dla_bibliotekariv.pdf.
Рамка цифрової компетентності педагогічних й науково-педагогічних працівників. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf.