THE EXPERIENCE OF ORGANIZATION AN OBJECTIVE STRUCTURED PRACTICAL (CLINICAL) EXAM FOR MEDICAL STUDENTS OF THE FACULTY OF TRAINING FOREIGN CITIZENS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-12

Keywords:

objective structured practical (clinical) exam (OSP(C)E), professional competencies, foreign students, future masters of medicine

Abstract

With the beginning of a full-scale war, the university faced challenges regarding the organization of the educational process in safe conditions for students and teachers and the need to ensure the quality and accessibility of higher medical education. The issue of formation of the practical component of the professional competence of the future doctor and its evaluation during the certification of graduates has become particularly acute. To achieve the set goal of the research, the following were used: bibliosemantic method – to study scientific-methodical, psychological-pedagogical literature and normative documents on the research problem; comparison and generalization of experience regarding the formation of the subject competence of future specialists in the field of health care; analysis of educational-technical and educational-methodical sources on the problems of organizing the certification of graduates in a distance format; empirical – conversations and interviews with foreign students and university staff. The article analyzes and summarizes the experience of organizing an objective structured practical (clinical) exam for medical students of the faculty of training foreign citizens in the 2022/2023 and 2023/2024 academic years. We have described the peculiarities of the organization of the exam and highlighted the algorithm for passing clinical stations remotely using «avatars». A comparison of the results of the OSP(C)E in 2022/2023 and 2023/2024 was made. both in general and by individual stations (internal medicine; surgery; pediatrics; obstetrics and gynecology; CPR; infectious diseases; hygiene and ecology, public health). A comparative analysis of the results of passing the OSP(C)E give reasons to claim a decrease in the success rate of internal medicine and infectious diseases stations, while the success rate of students increased in pediatrics, midwifery and cardiopulmonary resuscitation. In view of this, it can be concluded that the distance form of education does not fully provide the practical component of the training of future masters of medicine. At the same time, the absolute success of passing the exam among students of the faculty of training foreign citizens was 100% in the current and last academic year.

References

Kuchyn I., Naumenko O., Vlasenko O. et al. Implementation of a Single Information and Educational Environment of the University “NMU Digital”. In Proceedings of the 2nd M.I. Zhaldak Symposium on Advances in Educational Technology – AET. SciTePress. 2023. Р. 62–74. DOI: 10.5220/0012061600003431.

Kuchyn I., Vlasenko O., Gashenko I. et al. Creating the informational and educational environment of the university based on the distance learning platform LIKAR_NMU. Archives of Pharmacy Practice. 2021. № 12 (2). P. 66–74. DOI: 10.51847/5zZerOAbwA.

Kuchyn I., Vlasenko O., Melnyk V. et al. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under Covid-19 conditions. Wiadomości lekarskie. 2022. Vol. LXXV. № 5 (1). P. 1117–1122. DOI: 10.36740/WLek202205112.

Kuchyn І., Naumenko O., Vlasenko O. et al. The experience of designing a single information and educational environment of the university “NMU Digital”. Educational Technology Quarterly. Ukraine. 2022. № 1. P. 73–87. DOI: 10.55056/etq.10.

Власенко О., Микитенко П., Кучеренко І. Єдине автоматизоване інформаційно-освітнє середовище університету – «НМУ_Цифровий». V Всеукраїнська науково-практична конференція «Нові інформаційні технології управління бізнесом»: збірник тез. Київ: Спілка автоматизаторів бізнесу, 2022. C. 34–37.

Грищенко Н., Ковальчук О. Моніторинг рівня задоволеності якістю підготовки з педіатрії здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина» факультету підготовки іноземних громадян Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. Здоров’я дитини. 2024. № 19. С. 208–213. DOI: 10.22141/2224-0551.19.4.2024.1707.

Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Кучин Ю., Власенко О., Кучеренко І. та ін. Індивідуальна освітня траєкторія здобувачів вищої медичної освіти: методичні та технічні аспекти реалізації. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 56. Т. 2. С. 163–169. DOI: 10.32782/2663- 6085/2023/56.2.36.

Кучин Ю., Власенко О., Кучеренко І. та ін. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. Фізико-математична освіта. 2022. Т. 35, № 3. С. 41–49. DOI: 10.31110/2413-1571-2022-035-3-006.

Кучин Ю., Канюра О., Мельник В. та ін. Симуляційні технології у системі підготовки майбутніх лікарів в умовах Covid-19. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 86. С. 132–142. DOI: 10.31392/NPU-nc.series5.2022.86.26.

Микитенко П., Власенко О., Кучеренко І. Система моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. Актуальні проблеми та перспективи розвитку фундаментальних, прикладних, загальнотехнічних та безпекових наук: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2022. С. 7–8.

Микитенко П., Власенко О., Кучеренко І. Аналіз комунікативної діяльності учасників освітнього процесу М(Ф) ЗВО залежно від форми навчання. Український науково-медичний молодіжний журнал. Спеціальний випуск. 2022. № 2 (130). С. 16–17.

Про затвердження Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання результатів: Наказ МОЗ України від 19 лютого 2019 р. № 419. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0279-19#Text.

Про проведення атестації здобувачів вищої освіти за другим (магістерським) рівнем вищої освіти зі спеціальності 222 «Медицина» у 2022/2023 навчальному році: Наказ НМУ імені О.О. Богомольця від 17 квітня 2023 р. № 288. URL: https://drive.google.com/file/d/1BQ9Uqqqv_SAUtEmu0d-g8kkPMJUOIAJs/view.

Про проведення атестації здобувачів вищої освіти за другим (магістерським) рівнем вищої освіти зі спеціальності 222 «Медицина» у 2023/2024 навчальному році: Наказ НМУ імені О.О. Богомольця від 30 квітня 2024 р. № 481. URL: https://drive.google.com/file/d/1ctrGvwq2rMaSNh5VdrsBtSUyzwbZZqtf/view.

Про затвердження Порядку здійснення єдиного державного кваліфікаційного іспиту для здобувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальностями галузі знань 22 «Охорона здоров’я»: Постанова Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 334. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/334-2018-%D0%BF#Text.

Стучинська Н., Новікова І. Проєктування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2016. Вип. 10 (ч. 2). С. 142–148.

Published

2024-10-30

How to Cite

Parfonova, O. (2024). THE EXPERIENCE OF ORGANIZATION AN OBJECTIVE STRUCTURED PRACTICAL (CLINICAL) EXAM FOR MEDICAL STUDENTS OF THE FACULTY OF TRAINING FOREIGN CITIZENS. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 83–88. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-12