INTERDISCIPLINARY INTEGRATION AS AN ASPECT OF FORMING LINGUISTIC COMPETENCE IN HIGHER MEDICAL EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-11

Keywords:

linguistic competence, interactive tools, professional medical training, interdisciplinary connections, competence-based approach

Abstract

The article investigates the process of developing linguistic professional competence among higher medical education students. It examines the application of informational and clinical tools in the modern educational process. The importance of considering interdisciplinary connections in the training of future doctors during both early and advanced courses is highlighted, using the example of studies at Kharkiv National Medical University. It has been found that the use of interactive information technologies and social communication tools enhances student motivation and contributes to the formation of a high level of linguistic competence. The combination of the theoretical foundation of humanities disciplines and practical skills acquired in clinical departments shapes the professional linguistic competence of future doctors. Theoretical knowledge gained during the study of the Latin language and medical terminology is refined and applied in practice, creating a logical structure for the formation of linguistic competence, which is crucial for the future professional activities of healthcare professionals. The article analyzes the impact of modern approaches to education through the use of digital learning resources. Effective tools for implementing a competence-based approach using informational and digital means, applicable in both offline and distance learning, are summarized. The effectiveness of linguodidactic methods in professional training, which enhances the efficiency of the educational process, is noted. It is proven that the Latin language and medical terminology are integral element of interdisciplinary integration, serving as a key aspect in the formation of linguistic competence among higher medical education students. The article outlines prospects for further research, particularly in improving methods for implementing interdisciplinary approaches in education, exploring related professional disciplines and their practical connections during the clinical training of future doctors, and enhancing competence-based methods.

References

Благун С.С., Стучинська Н.В., Духота С.А. Міждисциплінарний підхід до вивчення анатомічної та гістологічної термінології майбутніми лікарями. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип 61, т. 1. С. 108–112. DOI https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/61.1.20.

Генсерук Г.Р. Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Open educational e-environment of modern University. 2019. № 6. С. 8–16.

Енциклопедія сучасної України. НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. URL: https://esu.com.ua/article-12384.

Іленко Н.М., Бойченко О.Н. Міждисциплінарні зв’язки як фактор вдосконалення вивчення предмету терапевтична стоматологія при підготовці майбутнього лікаря. Вісник проблем біології і медицини. 2018. Вип. 4, т. 2 (147). С. 223–225.

Ковальчук В.І., Федотенко С.Р. Інноваційні технології навчання – основа модернізації професійної освіти. Молодий вчений. 2018. № 12. С. 425–429.

Кушнір В.С. Модель професійно орієнтованої лінгвістичної компетентності майбутніх медиків. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2015. № 23. С. 71–76.

Мошель Т.М. Міждисциплінарна інтеграція у формуванні клінічного мислення майбутніх лікарів-стоматологів. Реалії, проблеми та перспективи вищої медичної освіти. 2021. С. 180–182.

Некрашевич Т.В. Аспекти формування лінгвістичної компетентності студентів закладів вищої медичної освіти в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. статей V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 19–20 листопада, 2020 р. Полтава, 2020. С. 301–305.

Олізько Ю.Ю. Міждисциплінарний підхід як засіб реалізації основних дидактичних принципів навчання. Педагогічний дискурс. 2015. Вип. 18. С. 161–165.

Орду К.С. Формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх сімейних лікарів у професійній підготовці: дис. ... докт. філософії. Одеса. 2021. 318 с.

Попович З.Б., Гірна Г.А., Репецька О.М., Голотюк В.В., Базалицька О.В. Формування професійної компетентності здобувачів освіти під час навчання в медичному ЗВО. Health & Education. 2024. Вип. 2. С. 238–242.

Прийдак Т.Б., Яловега Л.В., Лега О.В., Мисник Т.Г., Зоря С.П. Розвиток цифрової компетентності як умова забезпечення конкурентоспроможності майбутніх економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 73. Вип. 5. С. 28–44.

Сухомлин О.В. Цифрова компетентність здобувачів вищої філологічної освіти в умовах сучасних запитів суспільства: ціннісний аспект. Молодь і ринок. 2022. № 2. С. 170–176.

Чечотіна С.Ю. Актуальність упровадження міждисциплінарної інтеграції при вивченні фармакології. Український стоматологічний альманах. 2013. № 4. С. 86–89.

Blahun S., Stuchynska N., Lytvynenko N., Khmil I., Serhiienko T., Hladyshev V. The Communicative Competence of Future Healthcare Specialists in the Context of Pharmaceutical Market Transformation. Arch. Pharm. Pract. 2022. № 13 (1). Р. 74–81. DOI: https://doi.org/10.51847/geyd1jzGppScopusQ4.

Published

2024-10-30

How to Cite

Nekrashevych, T., Sypalo, A., Lavrinenko, A., Krasnikova, L., & Kolisnyk, M. (2024). INTERDISCIPLINARY INTEGRATION AS AN ASPECT OF FORMING LINGUISTIC COMPETENCE IN HIGHER MEDICAL EDUCATION STUDENTS. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 77–82. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-11