EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PERSPECTIVES OF PEDIATRICS (DEDICATED TO THE 80TH ANNIVERSARY OF THE DEPARTMENT OF PEDIATRICS NO. 2 OF THE BOGOMOLETS NATIONAL MEDICAL UNIVERSITY)
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-2Keywords:
medical education, history of Pediatrics, Bogomolets National Medical UniversityAbstract
Actuality. This article presents the 80-year path of the Department of Pediatrics № 2 of the Bogomolets National Medical University and a look at the modern aspects of training doctors in the discipline of “Pediatrics” in the context of current challenges. Objective. The aim of this study was to analyses the historical trends in teaching pediatrics at the Department of Pediatrics №2 of the Bogomolets National Medical University in the context of current challenges. Methods. Historical, descriptive and analytical. Results. Traditionally, at the Bogomolets National Medical University, quality training of future doctors is impossible without perfect mastery of such a complex discipline as pediatrics. The modernity of the latest educational programs for the Master of Medicine, which meet today’s difficult learning environment and current challenges, and perfect training at the patient’s bedside, form highly qualified doctors who will contribute to the health of future generations. The widespread use of distance learning and simulation methods in medical education, based on modern information technologies, enables a new quality of training for future doctors. Conclusions. 1) The history of the Department of Pediatrics № 2 of Bogomolets National Medical University is inseparable from the history of the University and the development of pediatrics in Ukraine. 2) The current research of the Department’s scientists is focused on the most important issues of diagnosis and treatment of children’s diseases in the context of the ongoing war and the COVID-19 pandemic. 3) The methodological approaches to the training of pediatricians at the Department reflect an innovative approach to the synthesis of practical training and mastery of simulation and distance technologies.
References
Diskin C. et al. “The early experience of doctors training in pediatrics: patient safety culture and the role and influence of the registrar.” Irish journal of medical science. 2022. Vol. 191, no.1. P. 271–278. DOI: 10.1007/s11845-021-02520-7 (date of access: 03.08.2024).
Pettoello-Mantovani M., Ehrich J., Romondia A., Nigri L., Pettoello-Mantovani L., & Giardino I. Diversity and differences of postgraduate training in general and subspecialty pediatrics in the European Union. The Journal of Pediatrics. Vol. 165, no. 2. P. 424–426. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2014.05.016 (date of access: 05.07.2024).
Ehrich J., Fruth J., Jansen D., Gerber-Grote A., Pettoello-Mantovani M. How to Calculate the Risk of Shortage and Surplus of Pediatric Workforce? J Pediatr. 2018 Aug. Vol. 199. P. 286–287.e2. DOI: 10.1016/j.jpeds.2018.04.075. PMID: 30049396 (date of access: 05.07.2024).
Волосовець О.П., Кривопустов С.П., Січкоріз О.Є., Абатуров О.Є., Банадига Н.В., Бекетова Г.В. та ін. Педіатрична освіта України у XXI сторіччі: сучасні виклики та проблеми майбутнього. Медична освіта. 2019. Т. 3. № 84. С. 63–70.
Волосовець О.П., Виговська О.В., Уліщенко В.В., Бекетова Г.В., Кривопустов С.П. та ін. Воркшоп як сучасна інноваційна технологія підготовки дитячих та сімейних лікарів. Медична освіта. 2021. № 2. С. 6–9. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2021.2.12397.
Волосовець О.П., Уліщенко В.В., Грищенко Н.В., Ковальчук О.Л., Купкіна А.В., Каруліна Ю.В., Ємець О.В., Хоменко В.Є., Салтанова С.Д. Напрями удосконалення викладання педіатрії у закладах вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 1. С. 22–28. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13822.
Кучин Ю.Л., Власенко О.М., Кучеренко І.І., Микитенко П.В. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. ФМО. 2022. Т. 35. С. 41–49. DOI: 10.31110/2413-1571-2022-035-3-006.
Волосовець О.П., Виговська О.В., Кривопустов С.П., Кузьменко А.Я., Логінова І.О. та ін. Дистанційне навчання як інформаційно-комунікативна технологія додипломної підготовки лікарів з педіатрії в умовах сучасних викликів. Медична освіта. 2020. № 3. С. 9–12. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2020.3.11435.
Kuchyn Iu.L., Vlasenko O.M., Melnyk V.S., Stuchynska N.V., Kucherenko I.I., Mykytenko P.V. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under COVID-19 conditions. Wiadomości Lekarskie. 2022. Vol. 75, no. 5. P. 1118–1123. DOI: 10.36740/WLek202205112. PMID: 35758488.
Lopreiato J.O., Sawyer T. Simulation-based medical education in pediatrics. Academic pediatrics. 2015. Vol. 15, no. 2. P. 134–142. DOI: https://doi.org/10.1016/j.acap.2014.10.010.
Volosovets O.P., Vyhovska O.V., Kryvopustov S.P., Mozyrska O.V., Yemets O.V., Volosovets A.O., Wojciech Feleszko Problems of providing medical care to children of Ukraine as a result of russian aggression. Child’s Health. 2023. Vol. 18, no. 3. P. 9–13. DOI: 10.22141/2224-0551.18.3.2023.1578.
Volosovets O.P., Lurin I.A., Naumenko O.M., Volosovets A.O., Kryvopustov S.P. Current challenges for the health care system due to the lack of medical staff and the continuous professional development of doctors. Wiadomości Lekarskie. 2022. T. LXXV, no. 5. P. 1135–1138. DOI: 10.36740/WLek202205115.
Волосовець О.П., Цемашко С.В., Логінова І.О., Кривопустов С.П., Шевцова Т.І., Ільїн О.В., Черній О.Ф., Гелескул Л.М., Голік О.В. Аналіз показників народжуваності, неонатальної захворюваності та смертності під час пандемії COVID-19 і воєнного стану в Україні. Здоров’я дитини. 2023. T. 18, № 4. С. 7–12. DOI: 10.22141/2224-0551.18.4.2023.1595.
Видатний український вчений-педіатр В.М. Сідельников / С.П. Кривопустов, Л.В. Терещенко, Г.В. Шафаренко та ін. НМУ імені О. О. Богомольця. Тернопіль: Укрмедкнига, 2003. 165 с.
Волосовець О.П., Уліщенко В.В., Каруліна Ю.В., Ємець О.В., Кривопустов С.П., Волосовець Т.М. та ін. Проблемні питання запровадження якісного безперервного професійного розвитку лікарів. Медична освіта. 2022. № 1. С. 74–80. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.1.12947.
Бекетова Г.В., Волосовець О.П., Горячева І.П., Солдатова О.В., Салтанова С.Д. Сучасні підходи до підготовки педіатра та оцінки його професійної компетентності: вітчизняний та американський досвід. Здоров’я дитини. 2024. Т. 19. № 3. С. 156–161. DOI: 10.22141/2224-0551.19.3.2024.1695.
Бекетова Г.В., Волосовець О.П., Горячева І.П., Солдатова О.В., Назар О.В. Етичні стандарти в педіатрії: хто такий «хороший педіатр»? Здоров’я дитини. 2023. Т. 18. № 4. С. 63–69. DOI: 10.22141/2224-0551.18.4.2023.1604.
Волосовець О.П., Науменко О.М., Цимбалюк Р.С., Кривопустов С.П., Грищенко Н.В. та ін. Досвід підготовки та атестації з педіатричних дисциплін здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина». Здоров’я дитини. 2023. Т. 18, № 6. С. 446–452. DOI: 10.22141/2224-0551.18.6.2023.1632.
Грищенко Н.В., Ковальчук О.В. Моніторинг рівня задоволеності якістю підготовки з педіатрії здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина» факультету підготовки іноземних громадян Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. Здоров’я дитини. 2024. Т. 19, № 4. С. 208–213. DOI: 10.22141/2224-0551.19.4.2024.1707.
Волосовець О.П., Кривопустов С.П., Починок Т.В., Логінова І.О., Шевцова Т.І., Слюсар Н.А., Корх Л.М. Модель екзаменаційної педіатричної станції «Початкова та реанімаційна допомога новонародженій дитині» як компоненти об’єктивного структурованого практичного (клінічного) іспиту здобувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальністю 222 «Медицина» галузі. Медична освіта. 2022. № 1. С. 43–47. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.1.12940.
Волосовець О.П., Логінова І.О., Кривопустов С.П., Мозирська О.В., Черній О.Ф., Шевцова Т.І., Гелескул Л.М. Досвід створення вибіркової дисципліни «Основи неонатології» для підготовки магістрів зі спеціальностей 222 «Медицина» та 228 «Педіатрія» Медична освіта. 2023. № 1. С. 15–21. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13819.
Шевцова Т.І., Салтанова С.Д. Студентський науковий гурток кафедри педіатрії № 2 Національного медичного університету як важлива складова у становленні майбутнього дитячого лікаря та дослідника. Вісник проблем біології і медицини. 2024. Т. 1, № 172. С. 313–318.