MOBILE APPLICATIONS IN MEDICAL EDUCATION OF UKRAINE: THE POTENTIAL OF SELF-EDUCATION, PRACTICAL TRAINING AND ACCESS TO CURRENT MEDICAL INFORMATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-1Keywords:
interactive learning methods, provision of remote access to knowledge, optimization of the educational process, mobile technologies, analysis of the effectiveness of e-learningAbstract
Actuality. In modern conditions, medical education in Ukraine is experiencing a period of active changes and transformations caused by both internal and global challenges. One of the key aspects of this process is the implementation of digital technologies in the training of future medical professionals. The purpose of the article: to investigate the role and effectiveness of mobile applications in the training of medical professionals in Ukraine. Research methods: analysis, synthesis, comparison, generalization. Main material. The age of technology and knowledge, the growing need and demand for lifelong learning, as well as the beginning of military operations in Ukraine have led to the need to switch to electronic or distance learning. This form of education provides a flexible and personalized educational process. A separate form of e-learning is mobile learning, which is based on the use of portable mobile devices to acquire knowledge and skills anywhere and at any time. The main areas of implementation of mobile technologies in medical education include augmented reality applications, simulation applications, mobile survey, e-mail, video communication and webinars. Medical institutions of higher education in Ukraine currently use a variety of applications and platforms that provide access to current medical information and help prepare future specialists for professional activities. Interactive technologies, which play a key role in the training of future medical specialists, have become an integral part of modern medical education in Ukraine. Along with traditional methods of information transfer, such as lectures and presentations, interactive methods encourage future professionals to study independently, deeply understand the material, solve problems and collaborate with other learners. The main interactive technologies in medical education are virtual clinical scenarios, interactive video lessons, multimedia presentations, simulation simulators, briefings, and the method of cooperative groups. Conclusions. In general, mobile applications are effective tools for improving the level of knowledge and skills of future medical professionals. The implementation of interactive and digital technologies in medical education contributes to the personalization of education, adapting it to the individual needs of students. It also increases the effectiveness of self-education and stimulates the cognitive interests of future doctors.
References
Гриценко О., Копчак О. Аналіз переваг та недоліків застосування інтерактивних методів навчання у підготовці майбутніх лікарів. Український педагогічний журнал. 2023. № 1. С. 128–132. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-128-132 (дата звернення: 22.07.2024).
Рожнова Т., Вадзюк С., Наконечна С., Ратинська О. Інтерактивні методи навчання – шлях до підвищення ефективності освітнього процесу у медичних закладах вищої освіти. Медична освіта. 2020. № 1. С. 51–59. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.3.13408 (дата звернення: 22.07.2024).
Гріднєв О. Використання цифрових технологій у навчання здобувачів вищої медичної освіти: проблеми та перспективи. Інноваційна педагогіка. 2023. № 57. С. 245–248. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/57.1.48 (дата звернення: 22.07.2024).
Ковтун Л., Маганова Т., Сухоставець Н. Інноваційні підходи до навчання в медичних ЗВО України у сфері електронної системи охорони здоров’я (eHealth). Перспективи та інновації науки. 2023. № 3 (31). С. 706–718. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/bitstream/123456789/19908/1/c706-717.pdf (дата звернення: 22.07.2024).
Mahdavi Ardestani S., Adibi S., Golshan A., Sadeghian P. Factors Influencing the Effectiveness of E-Learning in Healthcare: A Fuzzy ANP Study. Healthcare. 2023. Vol. 11. № 14. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare11142035 (дата звернення: 22.07.2024).
Іванчов П., Козлов С., Ліссов О., Переш Є. Впровадження цифрових технологій в освітній процес медичних закладів вищої освіти. Академічні візії. 2023. № 18. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/326 (дата звернення: 22.07.2024).
Приходченко С., Висоцький А., Валько О. Особливості використання «мобільного навчання» в освітньому процесі в медичних закладах освіти України в реаліях масштабної військової агресії. Академічні візії. 2023. № 19. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/376/335 (дата звернення: 22.07.2024).
Chandran V., Balakrishnan A., Rashid M., Pai Kulyadi G., Khan S., Devi E. S., Nair S., Thunga G. Mobile applications in medical education: A systematic review and meta-analysis. PLOS ONE. 2022. Vol. 17. № 3. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0265927 (дата звернення: 22.07.2024).
Богданова Т., Кампі Ю., Стечак Г. Аналіз ефективності освітніх платформ для організації дистанційного навчання лікарів. Інноваційна педагогіка. 2022. № 45. С. 76–81. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/45.15 (дата звернення: 22.07.2024).
Дехтяр Ю., Чорній О., Бутенко Л. Вища медична освіта в Україні в еру цифрової трансформації: вплив технологій. Перспективи та інновації науки. 2024. № 1 (35). С. 909–920. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/download/8662/8709 (дата звернення: 22.07.2024).
Oluwadele D., Singh Y., Adeliyi T.T. E-Learning Performance Evaluation in Medical Education – A Bibliometric and Visualization Analysis. Healthcare. 2023. Vol. 11. № 2. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare11020232 (дата звернення: 22.07.2024).
Chimmalgi M. Interactive lecture in the dissection hall: transforming passive lecture into a dynamic learning experience. Anatomical sciences education. 2019. № 12 (2). Р. 191–199. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1803 (дата звернення: 22.07.2024).
Борисюк І., Лоскутова Т., Камінський В. Інтеграція інтерактивних технологій в медичну освіту ЗВО України: роль STEAM-підходу. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 11 (17). С. 778–791. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/download/7356/7398 (дата звернення: 22.07.2024).
Мельничук І. Використання інтерактивних методів навчання у підготовці майбутніх педіатрів до роботи в команді. Медична освіта. 2020. № 4. С. 43–46. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2020.4.11658.