THE SIGNIFICANCE OF THE ELECTIVE COURSE «ENGLISH LANGUAGE OF DENTAL DIRECTION» IN THE FORMATION OF MEDICAL STUDENTS' LANGUAGE COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-1-3

Keywords:

competence, foreign language competence, professional competence, future dentists, professional activity, English language

Abstract

The article highlights the results of the study of the problem of the importance of the elective discipline «English language of dental direction» in the formation of foreign language competence of medical students. The essence of competence is determined as a dynamic combination of cognitive, metacognitive skills, knowledge, understanding, interpersonal, intellectual, practical skills, ethical values, which are the result of the educational process. The foreign language competence of future dentists is presented as the ability to effectively use knowledge of foreign languages in the process of professional training, to acquire professional knowledge and skills, to develop academic and professional mobility, to interact with others in a professional international environment. Features of the professional activity of dentists are outlined: the use of modern methods of diagnosis and treatment in dentistry, the provision of urgent care for various problems, cooperation with colleagues from other medical specialties, raising the professional level, compliance with the principles of medical ethics. Attention is focused on the research of scientists on the formation of foreign language competence of future specialists, in particular future dentists. The peculiarities of the formation of foreign language competence of future dentists under the educational and scientific program «Dentistry» were considered. The description of the elective discipline «English language of the dental direction» aimed at improving foreign language competence, mastering practical skills in various types of speech activity, using the latest professional information from foreign sources, developing the ability to translate and understand general scientific, professional texts from a foreign language has been carried out. The importance of learning a foreign language in the formation of foreign language competence of future dentists has been proven.

References

Бурковська З. Мовні мультимедійні програми як засіб формування іншомовної комунікаційної компетенції студентів. Молодь і ринок. 2015. № 11(130). С. 31–35.

González J., Wagenaar R. Tuning educational structures in Europe. Tuning project. Brussel, 2003. 317 p.

Лозинська Л. Ф., Курах Н. П., Депчинська І. А. Формування іншомовної комунікативної компетентності студентів у процесі вивчення іноземної мови. Академічні студії. 2022. Вип.1. С. 245–252.

Задунайська Ю. В. Формування професійної іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учитилів початкової школи. Соціально-гуманітарний вісник. 2018. Вип. 23. С. 30–34.

Кульбашна Я., Захарова В. Структура іншомовної компетентності майбутніх фахівців із стоматології. Освітологія. 2018. № 7. С.157–163.

Завіниченко Н. Б. Особливості розвитку комунікативної компетентності майбутнього практичного психолога системи освіти : дис. ... канд. психол. наук: спец. 19.00.07. К., 2003. 2016 с.

Кухта І. В. Іншомовна компетентність у контексті формування комунікативної культури студентів у процесі вивчення іноземної мови. Вісник ВПІ. 2010 . Вип. 4. С. 27–32.

Коленко Ю. Г., Ліновицька О. В., Манулова Г. Д. Комунікативна компетентність майбутніх лікарів-стоматологів як необхідна складова оптимізації системи надання стоматологічних послуг. Сучасна стоматологія. 2019. № 5. С. 110–112.

Боровець О. В. Формування комунікативної компетентності майбутніх педагогів в процесі професійної підготовки. Інноватика у вихованні. 2016. No 4. С. 82–89.

Вертегел В. Л. Розвиток естетичних смаків особистості майбутнього юриста в умовах самостійної роботи при вивченні іноземних мов. Гуманізм та освіта : зб. матеріалів VIII Міжнар. наук.-практ. конф. Вінниця, 2006. С. 212–214.

Демченко Д. І. Формування професійної іншомовної компетентності майбутніх юристів засобами іноземної мови у фаховій підготовці. Х., 2014. 213 с.

Про вищу освіту : Закон України від 01 лип. 2014 р. № 1556-VII. Голос України. 2014. № 148 (5898). С. 9–19.

Сура Н А. Іншомовна професійна компетентність: головні принципи та компоненти процесу навчання професійно-орієнтованого спілкування. Вісник Луганськ. держ. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. 2003. № 4(60). С. 190–192.

Про затвердження змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я» : наказ М-ва охорони здоров’я України від 29 берез. 2002 р. № 117. URL: : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va117282-02#Text (дата звернення: 16.03.2024).

Гололобова К. О., Поливода Р. Освітньо-наукова програма «Стоматологія». Київ, 2023. 22 с.

Камінська І. П. Англійська мова стоматологічного спрямування: робоча програма з навчальної дисципліни. Київ. 2023. 21 с.

Published

2024-05-30

How to Cite

Kushnir, V., & Storozhuk, K. (2024). THE SIGNIFICANCE OF THE ELECTIVE COURSE «ENGLISH LANGUAGE OF DENTAL DIRECTION» IN THE FORMATION OF MEDICAL STUDENTS’ LANGUAGE COMPETENCE. Медицина та фармація: освітні дискурси, (1), 17–22. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-1-3