HISTORICAL AND GENESIS ANALYSIS OF IT TRAINING PROBLEMS OF SPECIALISTS IN THE HEALTH CARE INDUSTRY IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-5

Keywords:

informatics training, healthcare specialists, future masters of medicine, information and digital technologies

Abstract

The publication is devoted to the study of the peculiarities of the development of informational training of future specialists in the health care industry in Ukraine. Achieving the aim of the research was ensured by the use of the bibliosemantic method for the analysis of scientific-methodical, psychological-pedagogical literature and normative documents on the research problem; method of system analysis for comparison and generalization of experience regarding information training in medical (pharmaceutical) universities; empirical methods – conversations and interviews of participants in the educational process. It has been found that the prerequisites for the formation of informational training of future masters of medicine are well-founded, however, as a pedagogical phenomenon, it goes into a constant process of transformation, which is connected with scientific and technical progress and unification with European standards, according to which is formed the training of higher medical education students. The analysis of historical origins and consideration of the content characteristics of the process of information training of future masters of medicine allows us to apply information training as a process of forming information and digital competence based on the study and use of tools and methods of informatics, information communication and digital technologies according to the principles of multilevel, continuity, professional orientation, and as well as compliance of the purpose, main tasks, content, organizational forms, methods, means and results of education with the achieved level and the needs of further scientific-technical, socio-economic and cultural development of society. It has been established that the informatics training of future masters of medicine should not be focused only on the familiarization study of a set of certain concepts or information and digital technologies, even the most modern ones, after their study is always limited by the cognitive ability of those seeking higher education, the possibilities of material and technical support of the educational process, and time frames.

References

Denning P.J. et al. Computing as a discipline. Computer. 1989. 22(2). Р. 63–70.

Golz C., Peter K.A., Müller T.J., Mutschler J., Zwakhalen S. etc. Technostress and digital competence among health professionals in swiss psychiatric hospitals: Cross-sectional study. JMIR mental health, 2021. 8(11), e31408. URL: https://doi.org/10.2196/31408.

Kuchyn I., Reva T., Stuchynska N., Kucherenko I., Mykytenko P., Chkhalo O. Digital competence as a necessary component of the professional competence of pharmaceutical industry employees. Archives of Pharmacy Practice. 2022. 13(1). Р. 82–87.

Newell A., Perlis A., Simon H. What is computer science? Sci. 1967. P. 1373–1374.

Войтенко Л.П. Становлення та розвиток інформаційної освіти у системі вищої медичної освіти: історичний аспект проблеми. Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики. 2010. Том 3, Вип. VIII. С. 26–32.

Добровольська А.М. Структурно-логічна модель формування і розвитку ІТ-компетентності майбутніх лікарів і провізорів у процесі навчання дисциплінам природничо-наукової підготовки. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 2(109). С. 31–39.

Жалдак М.І. Система підготовки вчителя до використання інформаційних технологій в навчальному процесі : дис. .... доктора пед. наук: 13.00.02. АПН СССР. НДІ змісту і методів навчання. 1989. 48 с.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Закон України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах» від 5.06.1994 № 80/94-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80/94-%D0%B2%D1%80#Text

Закон України «Про Національну програму інформатизації» 04.02.1988 № 74/98-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-%D0%B2%D1%80#Text.

Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки» від 09.01.2007 № 537-V. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/537-16#Text.

Кобрин Н.З. Розвиток професійної освіти фахівців з медичної інформатики у Канаді (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : дис. …. доктора філософ. ; Національний університет Львівська політехніка. Львів, 2020. 328 с.

Кобрин Н.З. Специфіка розвитку освіти з медичної інформатики в Україні. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. VII (79), Issue: 197. С. 36–40.

Концепція інформатизації сфери охорони здоров’я України на 2013-2018 роки. URL: http://uacm.kharkov.ua/download/2013_10/148-154_Konzepziya_10_sc_P.pdf.

Кульбашна Я., Ткачук E., Захарова В. Нові завдання і функції сучасного викладача закладу вищої медичної освіти у підготовці компетентного лікаря. Освітологічний дискурс, 2018. № 1-2. С.141–157.

Кучеренко І. Модель формування інформатичної компетентності у студентів медичних закладів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2019. 1(22). С. 80–86.

Ларіна Р.Р. Державний механізм забезпечення інформатизації системи охорони здоров’я. Донецьк : ТОВ «Цифрова топограція», 2008. 252 с.

Мисловська С.К. Підготовка студентів медичних ВНЗ до використання інформаційних технологій у професійній діяльності. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія. 2015. № 43. С. 261–265.

Мруга М.Р. Структурно-функціональна модель професійної компетентності майбутнього лікаря як основа діагностування його фахових якостей : автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. Київ, 2007. 21 с.

Наказ Міністерства охорони здоров’я Україна «Про зміни до навчального плану підготовки лікарів у навчальних закладах МОЗ України» від 03.04.1996 № 70. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0070282-96#Text.

Огнев’юк В.О., Биков В.Ю., Жалдак М.І. та ін. Концепція Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільської школи. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2000. № 3(11). С. 3–10.

Основнi засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу (документи i матеріали 2003-2004 рр.) / За ред. В.Г. Кременя. Київ-Тернопiль : вид-во ТДПУ, 2004. 147 с.

Постанова Кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку формування та виконання галузевої програми і проекту інформатизації» від 14.06.2011 № 1702. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1702-2001-%D0%BF#Text.

Розпорядження Кабінету міністрів «Про схвалення Стратегії розвитку медичної освіти в Україні» від 27.02.2019 № 95-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/95-2019-%D1%80#Text.

Стратегія розвитку освіти в Україні на 2022-2032 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#n12.

Published

2023-11-30

How to Cite

Mykytenko, P. (2023). HISTORICAL AND GENESIS ANALYSIS OF IT TRAINING PROBLEMS OF SPECIALISTS IN THE HEALTH CARE INDUSTRY IN UKRAINE. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 31–37. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-5