THE ROLE OF THE ELECTIVE DISCIPLINE “ENGLISH IN CLINICAL PRACTICE” IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF MEDICAL STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-3

Keywords:

competence, professional competence, medical students, professional activity, English language

Abstract

The article presents the results of the study of the role of the elective discipline “English in Clinical Practice” in the formation of professional competencies of medical students. Competence is an integrated quality that reflects awareness, knowledge (knowledge, skills, abilities), and authority and is determined by personal qualities and behavioral characteristics. The professional competence of medical students as a system of professionally important qualities, knowledge, skills, and abilities, united by a humane and valuable attitude toward patients and colleagues, and a focus on personal and professional improvement is highlighted. The features of the professional activity of healthcare professionals aimed at preserving human life and health, preventing diseases, alleviating the suffering of patients, solving diagnostic and therapeutic problems, improving professional knowledge, skills, and personal qualities, gaining experience, and implementing research work are indicated. Attention is focused on the professional competencies outlined in the Standard of Higher Education in the specialty 222 «Medicine» for the second (master’s) level of higher education. The views of researchers on the peculiarities of the formation of professional competencies of medical students are presented. The description of the elective discipline «English in Clinical Practice», which corresponds to the Standard of Higher Education in the specialty «Medicine» in the formation of professional competencies of medical students, is made. The role of learning English in forming professional competencies of medical students is proven.

References

Salganik L., Rychen D., Moser U., Konstant J. Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO): Analysis of Theoretical, Conceptual Foundations, SFSO, OECD, ESSI, Neuchatel. 2001. 9 р.

Овчарук О.В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики. Київ, 2004. 112 с.

Сисоєва С. Компетентнісно зорієнтована вища освіта: формування наукового тезаурусу. Компетентнісно зорієнтована освіта: якісні виміри: монографія / ред. Огнев’юк В.О., Хоружа Л.Л. та ін. Київ, 2015. С. 18–44.

Сисоєва С.О., Соколова І.В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження. Київ, 2012. 362 с.

Хоменко К.П. Формування професійної компетентності майбутніх лікарів. Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Григорія Сковороди. 2015. Вип. 36(62). Т. 2. С. 321–330.

Вороненко Ю.В., Мінцер О.П. Безперервний професійний розвиток лікарів і провізорів – нові принципи побудови системи. Медична освіта. 2011. № 2. С. 41–44.

Лукаш Ю.М. Основні аспекти формування професійно-комунікативної компетентності студентів-медиків у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. 2018. № 1. С. 150–156.

Троценко О.В. Медична субкультура : навчально-методичний посібник для вітчизняних студентів зі спеціальності «Медицина». Харків, 2020. 40 с.

Сенюк Б.П., Борейко Л.Д., Юрнюк С.В. Формування професійної компетентності у лікарів-інтернів терапевтичного профілю. Herald pedagogiki. Nauka i Praktyka. 2016. № 17-18. С. 89–92.

Гришкова Р.О. Методика навчання англійської мови за професійним спрямуванням студентів нефілологічних спеціальностей. Миколаїв, 2015. 220 с.

Канюк О.С. Особливості викладання курсу «Англійська мова професійного спрямування для студентів–медиків». Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 49. Т. 1. С. 55–58.

Науменко О.М., Стучинська Н.В., Мусієнко Л.М. Роль мотивації у вивченні англійської мови за професійним спрямуванням майбутніми лікарями. Науковий вісник Ужгородського університету. 2023 Вип. 1(52). С. 119–123. 13. Морозов С.М., Шкарапута Л.М. Словник іншомовних слів. Київ, 2000. 680 с.

Доротюк В.І., Рогоза В.В. Обираємо професії типу «людина-людина», «людина-знакова система», «людина-художній образ». Київ, 2019. 112 с.

Міністерство освіти і науки України (2021, Лист. 08). Наказ № 1197, Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 222 Медицина для другого (магістерського) рівня вищої освіти. URL: http://surl.li/eyimk.

Захарова В.О., Підмазіна О.М. Англійська мова в клінічній практиці: робоча програма з навчальної дисципліни. Київ, 2023. 18 с.

Published

2023-11-30

How to Cite

Kushnir, V., Kaminska, I., Storozhuk, K., & Starchenko, M. (2023). THE ROLE OF THE ELECTIVE DISCIPLINE “ENGLISH IN CLINICAL PRACTICE” IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF MEDICAL STUDENTS. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 20–24. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-3