FORMATION OF THE PROFESSIONAL AND COMMUNICATIVE IMAGE OF FUTURE MEDICAL SPECIALISTS IN THE PROCESS OF INTERACTIVE LANGUAGE PRACTICES IN MEDICAL COMMUNICATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-2

Keywords:

discursive image, professional-communicative image, professional image, doctor's image, speech competence, information technology, professional competence

Abstract

The article examines the issue of forming a professional and communicative image of future doctors with the help of relevant mandatory and elective disciplines introduced into the educational process by humanitarian departments of medical higher education institutions in Ukraine, including the department of language training of the National Medical University named after O. O. Bogomolets. In this case, it is about the elective component ‘Interactive language practices in medical communication’ for students in their 2nd year. The general concept of the image of a professional is considered, including the study of its various components, primarily communicative. The current works of Ukrainian scientists and sociological studies on relevant topics are analyzed. The concept of professional and communicative image is used as the main one, but the parallel use of the concepts of speech and verbal image, which are close in meaning, is allowed. Potential problems that future doctors may encounter in establishing effective communication with patients and their relatives and with colleagues are modeled; options for preventing their occurrence are given. Attention is focused on taking into account the potential publicity of future medical specialists, which may involve communication with broad sections of society, including through the use of mass media. In this regard, the task of teachers is to teach medical students the basics of adequate communication in view of the situation, correct, clear, and professional command of the language, as well as to promote the formation of communicative qualities in the process of professional training. Variants of work with students are discussed during the discussion of issues of forming their professional and communicative image as future specialists, the implementation of practical tasks with the involvement of interactive educational methods, and preparation for developing common linguistic features in the process of communication in a professional environment.

References

Сікорська О.О., Орду К.С. Комунікативна компетентність як показник професійного іміджу сучасного лікаря. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. Вип. 43. Т. 3. С. 207–212.

Черкес Н.Д. Культура мовлення та етикет лікаря. Збірник тестів та контрольних запитань для студентів 1 курсу медичного факультету з підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» спеціальності 222 «Медицина». Львів : ЛНМУ ім. Данила Галицького, 2023. 29 с.

«Імідж лікаря» – елективний курс від кафедри суспільних наук ОНМедУ. Одеський національний медичний університет. 07.05.2021. URL: https://onmedu.edu.ua/imidzh-likarja-elektivnij-kurs-vid-kafedri-suspilnih-nauk-onmedu/.

Уварова О.О. Вибіркова освітня компонента «Імідж лікаря»: перші результати викладання. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : зб. матеріалів IV Міжнародної науково-практичної конференції (23-24 лютого 2023 року). Запоріжжя : ЗДМУ, 2023. 207 с. С. 159–160.

Варданян А.О., Мелащенко М.П., Роженко І.В. Функції та етапи формування професійно-мовленнєвої компеентності майбутніх лікарів. Імідж сучасного педагога. 2018. № 3(180). С. 22–24.

Пасічник І.П. Проблеми формування професійного іміджу майбутнього лікаря. Кредитно-модульна система організації навчального процесу у вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладах України на новому етапі : матеріали Х ювілейної Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю, Тернопіль, 18-19 квітня 2013 р. Ч. 2. С. 611–613.

Троценко О.В. Медична субкультура : навчально-методичний посібник для вітчизняних студентів зі спеціальності «Медицина». Харків : ХНМУ, 2020. 40 с.

Ждан В.М., Кітура Є.М., Бабаніна М.Ю. Формування професійного іміджу майбутнього лікаря. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи: збірник статей VII Міжнародної науково-практичної конференції (м. Полтава, 24-25 листопада 2022 р.). Полтава : Вид-во «Астрая», 2022. 275 с. С. 3–6.

Кушнір І. Критерії сформованості професійно-комунікативного іміджу іноземних студентів медичних спеціальностей. Український Педагогічний журнал. 2022. № 1. С. 80–86.

Ефективна комунікація в галузі охорони здоров’я: підруч. / С.М. Луцак, А.В. Ільків, М.В. Цуркан та ін. ; за ред. С.М. Луцак. Івано-Франківськ : видавничий відділ ІФНМУ, 2022. 144 с.

Мікаєлян В.В. Мовленнєва компетентність як професійно важлива якість лікаря. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя» (29-30 листопада 2017 р.). Вінниця, 2017. С. 90–94.

Українські медійники і теми медицини, науки та здоров’я – дослідження. Інститут масової інформації. 21.07.2020. URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-medijnyky-i-temy-medytsyny-nauky-ta-zdorov-yadoslidzhennya-i34154.

Хавалкіна Л.М., Удальцова-Гродзинська К.О., Тимошенко Ю.В. Особливості психоемоційної підготовки лікарів-інтернів до самостійної праці як фахівців на рівні міжнародних вимог. Сучасна медична освіта: методологія, теорія, практика : матеріали Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю (м. Полтава, 19 березня 2020 р.). Полтава, 2020. С. 235–237.

Альохіна Н.В. Формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 40(2). С. 51–55.

Published

2023-11-30

How to Cite

Bozhuk, A. (2023). FORMATION OF THE PROFESSIONAL AND COMMUNICATIVE IMAGE OF FUTURE MEDICAL SPECIALISTS IN THE PROCESS OF INTERACTIVE LANGUAGE PRACTICES IN MEDICAL COMMUNICATION. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 11–19. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-2