ASSESSMENT OF COMMUNICATION SKILLS OF FUTURE DOCTORS AS ONE OF THE KEY ELEMENTS OF THEIR CERTIFICATION AT THE PEDIATRIC STATION AT OSCE-2
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-3Keywords:
communication skills, pediatric station OSCE-2 station, surveyAbstract
Modern higher medical education emphasizes not only the acquisition of theoretical knowledge and clinical skills but also the development of personal competencies, in particular communication skills. They are important for ensuring effective interaction with patients, medical teams, and families. In pediatrics, the importance of such skills increases significantly, since doctors must communicate with both the child and his parents or guardians. This requires empathy, emotional intelligence, and clarity in transmitting information and receiving feedback. Aim of the study. The purpose of the study is to study the level of development of communication skills among students during training and certification at the pediatric station OSCE-2, as well as to determine the dynamics of changes in this indicator over two academic years. Materials and methods. The research is based on the results of an anonymous survey of graduates who studied in the 2022/2023 and 2024/2025 academic years at the Pediatrics Department №2 of the Bogomolets National Medical University. The questionnaire contained questions on self-assessment of the level of practical skills, preparedness for compiling the OSCE-2, and own communication skills. Methods of quantitative data analysis were applied with the following comparative interpretation. Results. 84.2 % of graduates in 2025 decided to continue their internship in their chosen specialty, compared to 90 % in 2023. The proportion of respondents who assessed their level of practical skills as insufficient in dynamics significantly decreased (from 24.3 % to 2.6 %). 89.2 % of higher education applicants in the 2022/2023 academic year and 94.7 % in the 2024/2025 academic year consider themselves confident in possessing practical skills for compiling the OSCE-2. 90 % of graduates of both surveyed groups determined that the implemented pediatric stations are optimal for assessing practical skills. 100 % of higher education applicants assessed the possibilities of forming «soft skills» during their studies at the Department of Pediatrics №. 2 as high and sufficient. Conclusions. Assessment of communication skills is a key element in the pediatric OSCE-2 station. However, to achieve a consistently high level of mastery, it is important to implement them from the first courses, constantly modernizing teaching methods, in particular by implementing training, simulations, and effective feedback.
References
Стратегія розвитку Національного медичного університету імені О. О. Богомольця на 2025-2030 рр. URL: https://nmuofficial.com/strategiya-rozvytku-do-2030-roku/
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ (редакція станом на 01.07.2014 р.). URL: https://www.zakon.rada.gov.ua
Kuchyn Yu. L., Naumenko O. M., Vlasenko O. M., Lytvynova S. I., Burov O. V., Kucherenko I. I., et al. The experience of designing a single information and educational environment of the university “NMU Digital”. Educ Technol Q. 2022. DOI: 10.55056/etq.10.
Наказ МОЗ від 19.02.2019 № 419. «Про затвердження Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання результатів». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0279-19#Text
Про затвердження Порядку здійснення єдиного державного кваліфікаційного іспиту для здобувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальностями галузі знань 22 «Охорона здоров’я : Постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 334 «. 2018.
Про затвердження змін до Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання результатів : Наказ МОЗ України від 24.05.2024 № 900.
Волосовець О. П., Кривопустов С. П., Починок Т. В., Логінова І. О., Шевцова Т. І., Слюсар Н. А., Корх Л. М. Модель екзаменаційної педіатричної станції «Початкова та реанімаційна допомога новонародженій дитині» як компоненти об’єктивного структурованого практичного (клінічного) іспиту добувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальністю 222 «Медицина» галузі. May 2022. Медична освіта. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.1.12940
Комунікативні навички лікаря : підруч. для студ. вищих мед. навч. закл. та фахівців практ. мед. О. С. Чабан, О. О. Хаустова, І. А. Коваль та ін.; за заг. ред. О. С. Чабана. 2-ге вид., переробл і доповн. Київ : Видавець Заславський О.Ю., 2021. 429 с.
Кучин Ю. Л., Власенко О. М., Кучеренко І. І., Микитенко П. В. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. ФМО. 2022. Т. 35. С. 41–49. DOI: 10.31110/2413-1571-2022-035-3-006.
Волосовець О. П., Науменко О. М., Цимбалюк Р. С., Кривопустов С. П., Грищенко Н. В. та ін. Досвід підготовки та атестації з педіатричних дисциплін здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина». Здоров’я дитини. 2023. Т. 18. № 6. С. 446–452. DOI: 10.22141/2224-0551.18.6.2023.1632.
Грищенко Н. В., Ковальчук О. Л. Самостійна робота студентів з педіатрії як неодмінна компонента в надбанні компетентностей майбутнього лікаря. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2025. Вип.1. С. 34–40. DOI: 10.32782/eddiscourses/2025-1-7.
Волосовець О. П., Уліщенко В. В., Грищенко Н. В., Ковальчук О. Л., Купкіна А. В., Каруліна Ю. В., Ємець О. В., Хоменко В. Є., Салтанова С. Д. Напрями удосконалення викладання педіатрії у закладах вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 1. С. 22–28. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13822.
Gryshchenko N. V., Kovalchuk O. L. Monitoring the level of satisfaction with the quality of training in pediatrics of undergraduates on the specialty 222 “Medicine” of the Faculty for Training of Foreign Citizens of the Bogomolets National Medical University. Child`s Health. 2024. Vol. 19 no.4. P. 208–213. DOI: 10.22141/2224-0551.19.4.2024.1707.
Волосовець О. П., Антипкін Ю. Г. Кадрове забезпечення медичної допомоги дітям в Україні в умовах війни та пандемії COVID-19. Перинатологія та Педітрія. 2024. № 3(99). С. 79–86; doi:10.15574/PP.2024.3(99).7986.
Volosovets O. P., Vyhovska O. V., Kryvopustov S. P., Mozyrska O. V., Yemets O. V., Volosovets A. O., Wojciech F. Problems of providing medical care to children of Ukraine as a result of russian aggression. Child’s Health. 2023. Vol. 18, no. 3. P. 9–13. DOI: 10.22141/2224-0551.18.3.2023.1578.
Oleksandr P. Volosovets, Igor A. Lurin, Oleksandr M. Naumenko, Anton O. Volosovets, Sergii P. Kryvopustov. Current challenges for the health care system due to the lack of medical staff and the continuous professional development of doctors. Wiadomości Lekarskie. 2022. Tom LXXV. Nr 5. P. 1135–1138. DOI: 10.36740/WLek202205115
Волосовець О. П., Кривопустов С. П., Кузьменко А. Я., Прохорова М. П., Черній О. Ф., Хоменко В. Є., Ємець О. В., Грищенко Н. В., Ковальчук О. Л, Купкіна А. В. Зміни у стані здоров’я дітей у віці до 1 року на тлі війни та пандемії COVID-19 в Україні. Здоров’я дитини. 2024. Том 19. № 6. С.6–16. https://doi.org/10.22141/2224-0551.19.6.2024.1737
Волосовець О. П., Бекетова Г. В., Гур’єв С. О., Кузьменко А. Я., Волосовець А. О, Логінова І. О., Черній О. Ф. Вплив війни та пандемії COVID-19 на показник смертності дітей у віці до 1 року в Україні. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина. 2024. Том 14 № 4(53). С. 6–14. DOI: 10.24061/2413-4260. XIV.4.54.2024.1
Бекетова Г. В., Волосовець О. П., Горячева І. П., Солдатова О. В., Салтанова С. Д. Сучасні підходи до підготовки педіатра та оцінки його професійної компетентності: вітчизняний та американський досвід. Здоров’я дитини. 2024. Том 19. № 3. С. 156–161. https://doi.org/10.22141/2224-0551.19.3.2024.1695
Diskin C., Byrne D., Normand C., O’Neill M. B. The early experience of doctors training in pediatrics: patient safety culture and the role and influence of the registrar. Irish journal of medical science. 2022. (191(1), pp. 271–278. https://doi.org/10.1007/s11845-021-02520-7
Бекетова Г. В., Волосовець О. П., Горячева І. П., Солдатова О. В., Назар О. В. Етичні стандарти в педіатрії: хто такий «хороший педіатр». Здоров’я дитини. 2023. Том 18. № 4. С. 63–69. DOI: https://doi.org/10.22141/2224-0551.18.4.2023.1604
World Economic Forum Future of Jobs Report 2025. URL: https://reports.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf (date of access: 25.07.2025)
Green-Weir R. R., Anderson D. M., Carpenter R. Health Administrators Go Beyond the Healthcare Leadership Alliance in Defining Soft Skill Competencies. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice. 2022 Mar 31. 20(2), Article






