PARTICULARITIES OF STUDYING THE DISCIPLINE “MEDICAL BIOCHEMISTRY” BY APPLICANTS FOR THE SPECIALTY “MEDICAL PSYCHOLOGY” UNDER MARTIAL LAW: CHALLENGES AND ADAPTIVE STRATEGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-1Keywords:
applicants for higher medical education, distance learning, discipline “Medical biochemistry”, specialty “Medical psychology”Abstract
The article discusses the conditions and challenges of distance organization of the educational process of higher medical education students of the specialty “Medical Psychology” under martial law, theoretically summarizes and substantiates the features of the introduction of distance learning, identifies the challenges and shortcomings of the organization of distance learning. It is established that distance education has a number of challenges, in particular: shortcomings in technical support; the need to adapt curricula and teaching materials to the online format; the need to improve the skills of academic staff for the effective use of digital technologies in the educational process, etc. The peculiarities of the educational process and motivation of higher education students of the specialty “Medical Psychology” in the study of the discipline «Medical Biochemistry» under martial law are analyzed; challenges are identified, adaptive teaching strategies are formulated. A comparative retrospective analysis of the success of higher medical education students in the conditions of mixed form of education was carried out. The advantages, such as convenience for students of higher medical education, lack of restrictions on place and time, are investigated. It is proved that in order to ensure the proper quality of education, it is necessary to compile online and offline forms of education. We consider it promising to improve the online format of the educational process, develop the technical base, improve methodological support and provide additional support to applicants for higher medical education in distance learning.
References
Пономаренко А. Р., Базалюк Л. В., Яніцька Л. В. Психо-емоційний стан студентів при підготовці до іспитів під час війни в Україні. ХХIII International Scientific and Practical Conference “THEORETICAL AND SCIENCE BASES OF ACTUAL TASKS”. June 14–17, 2022. Lisbon, Portugal, 2022.
Ткаченко Л. В., Хмельницька О. С. Особливості впровадження дистанційного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 75(3). С. 91–96. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.75-3.18.
Про затвердження Програми розвитку системи дистанційного навчання на 2004–2006 роки від 23.09.2003 № 1494. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1494-2003- %D0 %BF
Про затвердження Положення про дистанційне навчання від 21.01.2004 № 40 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0464-04
Про затвердження Положення про дистанційне навчання від 25.04.2013 № 466 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13
Деякі питання організації дистанційного навчання від 08.09.2020 № 1115 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20
Яніцька Л. В., Михайлова А. Г., Прадій Т. П. Аналіз якості навчання окремих тем під час підготовки студентів-медиків. Світ наукових досліджень. Випуск 26 : матеріали Міжнародної мультидисциплінарної наукової і нтернет-конференції. 24–25 січня 2024. м. Тернопіль, Україна, м. Ополе, Польща, 2024.






