COMPETENCY APPROACH TO ASSESSMENT OF TRAINING OF SPECIALISTS IN SPECIALTY 222 «MEDICINE» WITHIN THE ACADEMICAL DISCIPLINE «PHARMACOLOGY»
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-12Keywords:
competencies, pharmacology, students, assessment, testing, survey, case, knowledge controlAbstract
The article examines the features of the implementation of the competency-based approach in the system of assessing the learning outcomes of medical students within the discipline “Pharmacology”. The competency-based approach is a strategic direction of modern medical education, which is aimed not only at the acquisition of knowledge, but also at the formation of professional skills, clinical thinking and responsibility for decisions made. Within the framework of specialty 222 “Medicine”, the discipline “Pharmacology” is of key importance in the training of a doctor, as it provides fundamental knowledge about medicines, mechanisms of their action, side effects and features of clinical application. The issue of rational use of medicines is a problem for representatives of all medical specialties. Pharmacology is part of one of the key disciplines in the training of future doctors. It forms in higher education applicants a holistic system of knowledge about the action of medicines, their mechanisms of influence on the body, possible side effects and principles of clinical application in accordance with modern standards of evidence-based medicine. Clarity of diagnostic criteria, current changes in the formulation of the goal of treatment, the choice of the program and the control of effectiveness, safety, individualized depending on age, the rational choice of personalized pharmacotherapy has an impact on the quality and duration of life of the patient, the health of the population of Ukraine.Purpose. Determination of the main general and professional competencies that are formed in the process of studying the discipline, as well as outlining the criteria for their measurement. Substantiation of the need to transition from controlling the level of knowledge acquisition to a comprehensive assessment of practice-oriented skills and clinical thinking. Results. All types of effective assessment of the educational activities of higher education students have educational and methodological support, which is subordinated to the mastery of competencies of various directions to achieve program learning outcomes.Conclusions. Effective assessment of knowledge in this area is exceptional for ensuring a high level of competence of future doctors.
References
Harden R., Laidlaw J. Essential Skills for a Medical Teacher. Edinburgh: Elsevier, 2017.
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 222 «Медицина» : наказ МОН України № 1304 від 07.11.2014.
Власенко А. Ю. Компетентнісний підхід у фармацевтичній освіті. Вісник фармації, 2021.
Про освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. Дата оновлення: 28 вересня 2018 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Зайченко Г. В., Савченко Н. В., Гнатюк В. В., Дяченко В. Ю., Шумейко О. В. Компетентнісний підхід до викладання фармакології лікарських засобів, що впливають на респіраторну систему. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2025. № 1. С. 55–61. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-1-10.
Методичні рекомендації до практичних занять. Модуль 2 «Лікарські засоби, що впливають на функції виконавчих органів, хіміотерапевтичні засоби, антидоти». Навчальна дисципліна «Фармакологія». Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 222 «Медицина» 3 курсу / Г. В. Зайченко, О. В. Шумейко, Н. В. Савченко. 2024. 159 с. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/14330.
Методичні рекомендації до практичних занять. Модуль 1 «Загальна фармакологія. Медична рецептура. Лікарські засоби, що впливають на нервову систему та обмін речовин». Навчальна дисципліна «Фармакологія». Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 222 «Медицина» 3 курсу / Г. В. Зайченко, О. В. Шумейко, Н. В. Савченко. 2024. 176 с. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/14330.
Робоча програма навчальної дисципліни «Фармакологія» для студентів за освітнім рівнем підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти, галузі знань 22 «Охорона здоров’я» спеціальності 222 «Ме- дицина» 3 курсу медичних факультетів № 1, 2 та ФПЛЗСУ / Г. В. Зайченко, Н. В. Савченко. 2024. 55 с. URL: https://drive.google.com/drive/folders/1cOFo6vB0M-хxLlMK4pvF0zvj1N1NjcX.
Горчакова Н. О., Шумейко О. В., Клименко О. В. Методичні та технологічні аспекти викладання фармакології. Актуальні питання клінічної фармакології та клінічної фармації (Topical issues of clinical pharmacology and clinical pharmacy) : матеріали наук.-практ. internet-конф. з міжнар. участю, м. Харків, 29–30 жовтня 2024 року. Харків, 2024. С. 329–330. URL: https://drive.google.com/file/d/1VJAtpDZ3v1uLC4E26KH3w0o184HYJG-X/view.
Зайченко Г. В., Горчакова Н. О., Гнатюк В. В., Савченко Н. В., Дяченко В. Ю., Шумейко О. В., Клименко О. В. Інновації у викладанні фармакології: від теорії до практичної імплементації. Фармацевтична освіта, наука та практика: стан, проблеми, перспективи розвитку : матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю, присвяченої 25-річчю фармацевт. ф-ту Нац. мед. ун-ту імені О. О. Богомольця, м. Київ, 19–20 груд. 2023 року. Київ, 2023. С. 114–115. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/9660.
Зайченко Г. В., Горчакова Н. О., Клименко О. В., Шумейко О. В., Ходаківська О. В., Клименко О. Г. Аспекти фармацевтичної бiотехнологiї при викладаннi фармакологiї в НМУ iменi О. О. Богомольця : матеріали наук.-практ. конф. кафедри фармакології Нац. мед. ун-ту імені О. О. Богомольця, м. Київ, 2020 року. Київ, 2020. С. 31–32. http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/2144.
Білоконь Т. А., Зіменковський Б. С. Основи клінічної фармакології. Київ : Медицина, 2020.