SOME ASPECTS OF THE TRAINING «FORMATION OF COMMUNICATIVE MODUS IN THE DENTAL ENVIRONMENT»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-6

Keywords:

communicative modus, communication, dentists, medical education

Abstract

The article addresses the pressing issue of developing communicative competence in future dental professionals as a key component of their professional training, with particular emphasis on the formation of a synergistic construct – a positive communicative modus–that determines the effectiveness of communication throughout the educational process in higher medical institutions. The development of communicative competence is an essential part of dental education, as effective interaction with patients significantly affects not only the quality of dental care but also the patient’s psychological comfort and adherence to ethical standards in clinical practice. The article analyzes scholarly approaches to defining the structure and content of communicative training for medical professionals, outlines the pedagogical foundations, and substantiates the need for specialized programs tailored to the dental profile. The proposed program, “Formation of Communicative Modus in the Dental Environment”, meets current educational needs, has an interdisciplinary character, and combines theoretical, practical, and reflective components of training. Its strengths include practical orientation, the use of interactive methods, student involvement in analyzing typical communication scenarios in dental practice, and a focus on the development of emotional competence and self-reflection skills. The article describes the content, structure, methods, types, and forms of implementation of the educational program “Formation of Communicative Modus in the Dental Environment”, designed for 1 ECTS credit. Examples of training exercises are provided to promote professional communication, active listening, conflict management, and reflective skills. The integration of such a program into the educational process will contribute to the systematic formation of a professional communication style in future dentists, their readiness for effective interaction in modern clinical practice, and the overall improvement of dental care quality.

References

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні умови розвитку готовності майбутніх лікарів до попередження конфліктів з пацієнтами : монографія. Київ : ТОВ НВП «Інтерсервіс», 2014. 168 с.

Галіяш Н. Б., Бількевич Н. А., Петренко Н. В. Формування комунікативної компетентності як фундаментальної складової професії лікаря. Медична освіта. 2019. № 2. С. 67–74.

Гуменна І. Педагогічні умови та модель підготовки майбутніх лікарів до професійної комунікації. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2016. № 1. С. 53–60.

Кайдалова Л. Г. Педагогічні технології як засіб формування компетентностей майбутніх фахівців охорони здоров’я. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2014. Вип. 17. С. 49–53. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ znppo_2014_17_11 (дата звернення: 29.04.2025).

Лимар Л. В. Особливості мотивації студентів-медиків до попередження конфліктів з пацієнтами у процесі професійної підготовки. Вісник післядипломної освіти. 2011. № 3. С. 350–357.

Мітіна С. В. Соціально-психологічний тренінг як засіб формування комунікативної компетентності лікарів-інтернів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2016. Т. 2, № 3. С. 55–60.

Науменко О. М., Стучинська Н. В., Мусієнко Л. М. Роль мотивації у вивченні англійської мови за професійним спрямуванням майбутніми лікарями. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2023. Вип. 1 (52). С. 119–123.

Юсеф Ю. В. Використання професійно-орієнтованих тренінгів у процесі підвищення рівня комунікативної культури майбутніх лікарів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 20. С. 127–132.

Кульбашна Я., Захарова В. Структура іншомовної компетентності майбутніх фахівців із стоматології. Освітологія. 2018. № 7. С. 157–163.

Published

2025-06-19

How to Cite

Lystopad, D., & Lymar, L. (2025). SOME ASPECTS OF THE TRAINING «FORMATION OF COMMUNICATIVE MODUS IN THE DENTAL ENVIRONMENT». Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 39–44. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-6