ТРАНСФОРМАЦІЯ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ ПІД ВПЛИВОМ ІНТЕГРАЦІЇ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ПРОБЛЕМНО-ОРІЄНТОВАНЕ ТА СИМУЛЯЦІЙНЕ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-13Ключові слова:
штучний інтелект, проблемно-орієнтоване навчання, симуляційне навчання, інтерактивне навчання, медична освітаАнотація
У статті висвітлено останні дані щодо змін в медичній освіті під впливом залучення можливостей штучного інтелекту в навчальний процес. Зосереджено увагу на пріоритетних стратегіях викладання клінічних дисциплін та важливості поєднання проблемно-орієнтованого навчання із використанням симуляційних методів. Визначено перспективи та виклики в медичній освіті в умовах широкого та стрімкого розповсюдження технологій штучного інтелекту. Проаналізовано можливості сучасних підходів сценарій-орієнтованого симуляційного навчання, що на сьогодні є актуальним та перспективним напрямком в медичній освіті. Наголошено, що залучення інтерактивної стратегії викладання клінічних дисциплін дає можливість спрямувати навчання на засвоєння практичних навичок, а не лише на отримання теоретичних знань. Опанування здобувачами освіти основних загальних та фахових компетенцій є передумовою підготовки висококваліфікованих спеціалістів в галузі охорони здоров’я, які не тільки мають знання, але й досвідчено володіють основними клінічними навичками. Впровадження штучного інтелекту в медичну освіту підвищить її доступність та персоналізованість. Штучний інтелект відіграє вирішальну роль у вдосконаленні симуляційних методів навчання, створенні віртуальних пацієнтів та клінічних сценаріїв із можливістю взаємодії та миттєвого отримання зворотного зв’язку, що відкриває нові освітні горизонти для здобувачів. Проте, ми маємо бути готовими до можливих загроз в питаннях безпеки даних, відповідальності, академічної доброчесності тощо, та забезпечити захист всіх учасників навчального процесу шляхом поступового та збалансованого використання технологій штучного інтелекту в медичній освіті. Стаття має на меті привернути увагу до можливостей сучасних інструментів та засобів викладання й навчання, що є запорукою ефективної підготовки майбутніх лікарів.
Посилання
Buttazzo G. Rise of artificial general intelligence: risks and opportunities. Frontiers in Artificial Intelligence. 2023. Vol. 6. URL: https://doi.org/10.3389/frai.2023.1226990 (date of access: 30.09.2024).
Densen P. Challenges and opportunities facing medical education. Transactions of the American Clinical and Climatological Association. 2011. Vol. 122. P. 48–58.
Paranjape K., Schinkel M., Nannan Panday R. et al. Introducing Artificial Intelligence Training in Medical Education. JMIR medical education. 2019. Vol. 5, No. 2. URL: https://mededu.jmir.org/2019/2/e16048 (date of access: 30.09.2024).
Wang S., Wang F., Zhu Z. et al. Artificial intelligence in education: A systematic literature review. Expert Systems with Applications. 2024. Vol. 252. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417424010339 (date of access: 30.09.2024).
Mir M.M., Mir G.M., Raina N.T. et al. Application of Artificial Intelligence in Medical Education: Current Scenario and Future Perspectives. Journal of advances in medical education & professionalism. 2023. Vol. 11, No. 3. P. 133–140. URL: https://jamp.sums.ac.ir/article_49364.html (date of access: 30.09.2024).
Kurtz G., Amzalag M., Shaked N. et al. Strategies for Integrating Generative AI into Higher Education: Navigating Challenges and Leveraging Opportunities. Education Sciences. 2024. Vol. 14, No. 5. URL: https://www.mdpi.com/2227-7102/14/5/503 (date of access: 30.09.2024).
Chung E.Y. Facilitating learning of community-based rehabilitation through problem-based learning in higher education. BMC medical education. 2019. Vol. 19, No. 1. URL: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-019-1868-4 (date of access: 30.09.2024).
Son H.K. Effects of simulation with problem-based learning (S-PBL) on nursing students’ clinical reasoning ability: based on Tanner’s clinical judgment model. BMC medical education. 2023. Vol. 23, No. 1. URL: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-023-04567-9 (date of access: 30.09.2024).
Марічереда В. Г., Орабіна Т. М., Рогачевський О. П., Борщ В. І., Первак М. П., Аннєнкова І. П., Петровський Ю. Ю. Сценарій-орієнтоване симуляційне навчання як інструмент проблемно-орієнтованого підходу до підвищення якості невідкладної допомоги в Україні. Одеський медичний журнал. 2024. № 1. C. 75–82.
Hamilton A. Artificial Intelligence and Healthcare Simulation: The Shifting Landscape of Medical Education. Cureus. 2024. Vol. 16, No. 5. URL: https://www.cureus.com/articles/233783-artificial-intelligence-and-healthcare-simulationthe-shifting-landscape-of-medical-education (date of access: 30.09.2024).
Dai C.-P., Ke F. Educational applications of artificial intelligence in simulation-based learning: A systematic mapping review. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2022. Vol. 3. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666920X2200042X (date of access: 30.09.2024).
Chan K. S., Zary N. Applications and Challenges of Implementing Artificial Intelligence in Medical Education: Integrative Review. JMIR medical education. 201. Vol. 5, No. 1. URL: https://mededu.jmir.org/2019/1/e13930 (date of access: 30.09.2024).
Wang J., Li J. Artificial intelligence empowering public health education: prospects and challenges. Front Public Health. 2024. Vol. 12. URL: https://www.frontiersin.org/journals/public-health/articles/10.3389/fpubh.2024.1389026/full (date of access: 30.09.2024).
Bray L., Spencer S., Pearson E. et al. Assessing the Impact of Immersion on Learning in Medical Students: A Pilot Study Comparing Two-Dimensional and Three-Dimensional Virtual Simulation. Simulation & Gaming. 2023. Vol. 54, No. 5. P. 576–592. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/10468781231189287 (date of access: 30.09.2024).
Liaw S. Y., Tan J. Z., Bin Rusli K. D. et al. Artificial Intelligence Versus Human-Controlled Doctor in Virtual Reality Simulation for Sepsis Team Training: Randomized Controlled Study. Journal of medical Internet research. 2023. Vol. 25. URL: https://www.jmir.org/2023/1/e47748 (date of access: 30.09.2024).
Chua W. L., Ooi S. L., Chan G.W.H. et al. The Effect of a Sepsis Interprofessional Education Using Virtual Patient Telesimulation on Sepsis Team Care in Clinical Practice: Mixed Methods Study. Journal of medical Internet research. 2022. Vol. 24, No. 4. URL: https://www.jmir.org/2022/4/e35058 (date of access: 30.09.2024).
Ahuja A. S., Polascik B. W., Doddapaneni D. et al. The Digital Metaverse: Applications in Artificial Intelligence, Medical Education, and Integrative Health. Integrative medicine research. 2023. Vol. 12, No. 1. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213422022000841?via%3Dihub (date of access: 30.09.2024).
Cascella M., Cascella A., Monaco F., Shariff M.N. Envisioning gamification in anesthesia, pain management, and critical care: basic principles, integration of artificial intelligence, and simulation strategies. Journal of anesthesia, analgesia and critical care. 2023. Vol. 3, No. 1. URL: https://janesthanalgcritcare.biomedcentral.com/articles/10.1186/s44158-023-00118-2 (date of access: 30.09.2024).
Dwivedi Y. K., Kshetri N., Hughes L. et al. Opinion Paper: “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management. 2023. Vol. 71. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401223000233 (date of access: 30.09.2024).
Kung T. H., Cheatham M., Medenilla A. et al. Performance of ChatGPT on USMLE: Potential for AI-assisted medical education using large language models. PLOS Digital Health. 2023. Vol. 2, No. 2. URL: https://journals.plos.org/digitalhealth/article?id=10.1371/journal.pdig.0000198 (date of access: 30.09.2024).
Gandhi R., Parmar A., Kagathara J.et al. Bridging the Artificial Intelligence (AI) Divide: Do Postgraduate Medical Students Outshine Undergraduate Medical Students in AI Readiness?. Cureus. 2024. Vol. 16, No. 8. URL: https://www.cureus.com/articles/285501-bridging-the-artificial-intelligence-ai-divide-do-postgraduate-medical-students-outshineundergraduate-medical-students-in-ai-readiness (date of access: 30.09.2024).
Charow R., Jeyakumar T., Younus S. et al. Artificial Intelligence Education Programs for Health Care Professionals: Scoping Review. JMIR medical education. 2021. Vol. 7, No. 4. URL: https://mededu.jmir.org/2021/4/e31043 (date of access: 30.09.2024).
Kolachalama V. B., Garg P. S. Machine learning and medical education. NPJ digital medicine. 2018. Vol. 1. URL: https://www.nature.com/articles/s41746-018-0061-1 (date of access: 30.09.2024).
Tolentino R., Baradaran A., Gore G. et al. Curriculum Frameworks and Educational Programs in AI for Medical Students, Residents, and Practicing Physicians: Scoping Review. JMIR medical education. 2024. Vol. 10. URL: https://mededu.jmir.org/2024/1/e54793 (date of access: 30.09.2024).
Lee H. The rise of ChatGPT: Exploring its potential in medical education. Anatomical sciences education. 2024. Vol. 17, No. 5. P. 926–931.
Maliha G., Gerke S., Cohen I.G., Parikh R.B. Artificial Intelligence and Liability in Medicine: Balancing Safety and Innovation. Milbank Q. 2021. Vol. 99, No. 3. P. 629–647.
Bak M., Madai V. I., Fritzsche M. C.et al. You Can’t Have AI Both Ways: Balancing Health Data Privacy and Access Fairly. Frontiers in genetics. 2022. Vol. 13. URL: https://www.frontiersin.org/journals/genetics/articles/10.3389/fgene.2022.929453/full (date of access: 30.09.2024).