ПРИНЦИП КОНЦЕНТРИЗМУ В НАВЧАННІ ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОЇ ЛЕКСИКИ ЗАСОБАМИ ТЕРМІНОТВОРЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-9Ключові слова:
мовне навчання іноземних здобувачів вищої медичної освіти, навчання професійно орієнтованої лексики засобами словотвору, словотвірна компетентність, принцип концентризму (концентричного навчання), концентрична організація мовного матеріалу, концентрАнотація
Стаття присвячена проблемі концентричного (циклічного) мовного навчання в аспекті формування словотвірної компетентності іноземних здобувачів вищої медичної освіти у процесі засвоєння ними професійно орієнтованої лексики. Автори мали на меті виокремити принцип концентризму з-поміж системи методичних принципів відбору змісту навчання та з’ясувати його основні характеристики з огляду на те, що на сучасному етапі концентризм є одним із провідних принципів методики навчання, зокрема, й української мови як іноземної. Специфіка багатьох мовних явищ, зокрема й словотворення (дериватології), дозволяє ефективно використовувати принцип концентричної організації матеріалу, що знайшло відображення в наших програмах із курсу української мови як іноземної, створених на кафедрі мовної підготовки Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. Пропонована система концентричної організації матеріалу з дериватології має багато переваг і може бути ефективним важелем оновлення змістових компонентів мовноосвітньої системи майбутніх лікарів-іноземців. Концентричний формат навчання словотворення й термінотворення стає можливим завдяки «наскрізному» характеру словотвірного матеріалу. В означеній методиці підкреслюється важливість поступового, повторюваного введення теми замість лінійної, одноразової репрезентації матеріалу. Розвиток лексичної компетентності студентів-іноземців з використанням потенціалу, закладеного в матеріалі з морфеміки та словотвору, може стати найбільш ефективним, на думку авторів, у разі розміщення цього мовного матеріалу у вигляді концентрів (циклів) навчання. Відповідно до основних етапів навчання української мови як іноземної і медичному закладі вищої освіти (початковий, основний і завершальний етапи) виокреслено три концентри навчання професійно орієнтованої лексики з використанням словотвірного компонента: пропедевтично-мотиваційний, інформаційно-когнітивний та аналітично-моделювальний. При цьому стає можливою реалізація принципу концентризму у процесі складання навчальних програм, створення навчально-методичних комплексів і розроблення системи вправ. Цінність принципу концентризму в навчанні професійно орієнтованої лексики засобами словотвору полягає насамперед у вивченні матеріалу шляхом багаторазового повторення попередньо засвоєних лексико-дериваційних одиниць (похідного слова, афіксальних морфем, комплексних словотвірних одиниць) із поступовим доповненням, поглибленням і розширенням їх змістового й функціонального значення.
Посилання
Богиня Л. Профілізація викладання української мови як іноземної у медичних ЗВО України. Лінгвоекологія: мова медицини: зб. наук. праць за матеріалами конф. з міжнар. участю, 22–23 лютого 2023 р. Львів, 2023. С. 298–303.
Голуб І. Нові навчальні програми з іноземних мов: європейські стандарти, нові виклики та можливості. Іноземні мови. 2018. Вип. 1. С. 56–60.
Дирда І. Принципи навчання української мови як іноземної: теоретичні проблеми. Педагогіка вищої та середньої школи. 2015. Вип. 46. С. 146–151.
Кононова M. Принципи професійного розвитку майбутніх дефектологів: теоретичний аналіз. Витоки педагогічної майстерності. 2018. Вип. 22. С. 109–113.
Кушнір І. Принципи відбору змісту навчання української мови іноземних здобувачів вищої медичної освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 76. С. 104–108.
Науменко О., Стучинська Н., Мусієнко І. Роль мотивації у вивченні англійської мови за професійним спрямуванням майбутніми лікарями. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2023. Вип. 1 (52). С. 119–123.
Стучинська Н., Новікова І. Проектування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2016. Вип. 10. (Ч. 2). С. 142–148.
Ушакова Н., Алексєєнко Т. Концепція мовної підготовки іноземних здобувачів вищої медичної освіти (модель 1 – англомовна форма навчання). Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки: зб. наук. праць. Харків, 2019. Вип. 34. С. 219–235.
Фурман О. Формування комунікативної компетентності студентів вищої школи на засадах наступності й перспективності. Соціальна та життєва практика в структурі професійної підготовки: теорія і практика: зб. наук. праць. Запоріжжя, 2018. С. 70–71.
Цуркан М. Основні принципи навчання української мови як іноземної в медичних закладах вищої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 27. Т. 5. С. 193–204.
Мірошніченко О. Особливості взаємодії словотвору та професійно орієнтованої лексики в аспекті навчання української мови як іноземної. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 61. Том 1. С. 72–76.
Мірошніченко О. С. Словотвірний компонент у мовному навчанні іноземних студентів медичного профілю. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 42. С. 84–89.
Литвиненко Н. П, Місник Н. В. Термін і терміносистема в контексті інноваційних технологій мовної підготовки. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 32. С. 98–103.
Литвиненко Н. П, Місник Н. В. Інтерактивні форми мовного навчання в медичному закладі вищої освіти. Педагогічні науки: теорія і практика. 2023. № 3 (47). С. 146–154.
Bybee J. Language, Usage and Cognition. Cambridge / New York: Cambridge University Press, 2010.
Ellis R. Language Teaching Research and Language Pedagogy. Malden, MA: John Wiley and Sons. 2012. http://dx.doi.org/10.1002/9781118271643.
Hippisley А., Stump G. The Cambridge Handbook of Morphology. Cambridge University Press, 2016.
Nation I.S.P. Vocabulary / Practical English Language Teaching / D. Nunan ed. N.Y., 2003. P. 129–152.
Oxford R. L. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston, 1990.
Schmid H-J. English Morphology and Word-formation. An Introduction. Berlin: Schmidt, 2011.